Annons

Jan-Åke blev av med sin parkering – fick lösa det själv

Mölndal Allt fler hyresvärdar bantar antalet parkeringsplatser. Det har drabbat Jan-Åke Malmer i Kållered. Med bara en månads varsel sade hans hyresvärd upp den personliga p-rutan.
Jan-Åke Malmer på parkeringen nära sitt hus i Kållered.
Foto: Privat
Privatvärden Victoria Park tog bort hyresgästernas personliga parkeringsplatser för att bygga fler hus. Jan-Åke Malmer och hans grannar fick lösa problemet själva.

Det var i våras som beskedet plötsligt kom. Nya hus skulle byggas på parkeringarna intill hyreshusen på Våmmedalsvägen i Kållered. Om en månad skulle hyresgästernas personliga parkeringsplatser vara historia.

– Vi kontaktade Hyresgästföreningen och de försökte nog, men det fanns inte mycket de kunde göra, säger Jan-Åke Malmer.

Läs ocksåMammaträffar ska öka kunskapen om det svenska samhället: "Vi vill minska gapet"Två kvinnor och ett barn. Kvinnan i förgrunden sitter till höger med sitt lilla barn i famnen. Hon håller om barnet, tittar ner på honom och ler. Pojken har mörkt lockigt kort hår och bär ett ljusblått trikåset med dinosaurier på. Ålder 1-2 år. Mamman har en lindblomsgrön huvudduk och en olivgrön långärmad tröja. Till vänster i bild, bakom barnet, sitter en lite äldre kvinna med svart bakåtstruket hår, förmodligen i hästsvans eller fläta på ryggen. Hon har tröja i en stark grön färg och rosa mjukisbyxor. Hon har händerna mellan knäna.

Ett stort förtätningsprojekt pågår i området. Fyra olika byggherrar ska uppföra 500 nya bostäder. Nu behövde kommunen lägga ner rör och det var bråttom. Men varken kommunen eller Jan-Åke Malmers hyresvärd Victoria Park, som nyligen köpt husen av Akelius, hade tänkt på att ordna fram ersättningsplatser åt hyresgästerna.

Mölndals-Posten uppmärksammade situationen, men mediebevakningen hjälpte inte.

Idag, ett halvår senare, har Jan-Åke och andra bilägare i husen löst saken lite som det gått.

Läs ocksåSå blir du en del av fusket – detta bör du ha koll på när du köper hemstädSe upp för prisdumpade städtjänster när du köper hemstäd. Om timpengen är orimligt låg är det sannolikt städpersonalen som betalar det verkliga priset.

– Många står på pendelparkeringen. Andra av oss har hittat platser hos några som hade rutor över. Jag står till exempel vid en restaurang. Det har blivit dyrare. Förut betalade jag 235 kronor, nu betalar jag 400 i månaden.

Vad tycker du om det?
– Jag tycker givetvis inte om det. Det är längre att gå nu och det kostar mer. Tidigare kunde jag ha uppsikt över min bil från mitt fönster, det kan jag inte nu.

Samtidigt vill samhället minska bilkörandet och prioritera bostadsbyggande. Är inte det rimligt?
– Jag kan ha en förståelse för att de vill att folk ska åka kollektivt. Men jag har bekanta som bor utanför stan och som det är besvärligt att hälsa på utan bil. Det är inte billigt att åka kollektivt numera heller.

Annons
Läs ocksåHär finns Sveriges dyraste p-platser – ”Rättvisefråga”

Är det viktigt för dig att ha någonstans att ställa din bil?
– Ja, det är det. Och det är många som bor i de här husen som är gamla och inte vill gå alltför långt till sin bil, säger Jan-Åke Malmer.

Dan Magnusson sitter i styrelsen för Hyresgästföreningen Mölndal. Han menar att det inte är förändringen i sig det är fel på, utan sättet den utförts på.

– Victoria Park förstod själva att det inte är normalt att göra på det här viset. Men problemet här är den dåliga planeringen, inte att p-normen ändras. Att den minskar ligger i tiden, det kan inte vara ”ett till ett” längre, säger Dan Magnusson.

Han får medhåll av Gunvor Bergquist, boendeutvecklare på Hyresgästföreningen Västra Sverige.

Att bygga mindre för bilism och mer för människor är i linje med Hyresgästföreningens egna idéer, säger hon.

– Men hyresgästerna måste förstås få ha delaktighet i arbetet. Det är också olika förutsättningar i olika områden, det måste samhället ta hänsyn till, säger Gunvor Bergquist.

Ett samhälle i otakt

Man kan inte heller bara försvåra för bilism utan att samtidigt göra det lättare att ta sig fram på andra sätt. Där går inte samhällsutvecklingen i takt, anser Gunvor Bergquist. Kollektivtrafiken behöver byggas ut i många områden och priserna behöver vara låga.

Annons

– Och fortfarande byggs det nya bostadsområden med stora parkeringsplatser eller parkeringshus. Det är dessutom hårdgjorda ytor som innebär större risk för översvämningar vid skyfall. Vi vet att sådana kommer att bli vanligare framöver, säger Gunvor Bergquist.

Gunvor Bergquist.

Själv har hon varit inblandad i flera trafikprojekt i äldre innerstadsmiljö, framförallt i Majorna.

– Där handlar det om områden som byggdes innan bilarna kom, det finns egentligen inte plats för dem. Därför är det väldigt mycket gatuparkering, ofta på båda sidor. Det är i princip omöjligt för ett barn att cykla i den miljön, det är väldigt utsatt, säger hon.

Mer plats för cyklar

Hyresgästföreningen Västra Göteborg har försökt förmå Göteborgs stad att minska gatuparkeringen på vissa gator i Majorna. Dessutom behöver det skapas bättre möjligheter för andra typer av parkering, anser Gunvor Bergquist.

– Framför allt cykelparkering. Det finns ett stort behov av platser där olika typer av cyklar kan parkeras smidigare och mer stöldsäkert. Det är väldigt eftersatt i många områden, även om det har börjat hända saker. I Majorna arbetar till exempel Familjebostäder med att starta lastcykelpooler. Många hyresgäster har inte råd att äga en bil även om de skulle vilja.

Hyresgästerna och klimatkrisen
Läs också Chockhöjda parkeringsavgifter runtom i landet – hyresgäster rasar: "Bedrövligt" Unik undersökning: Så har kommunala hyresvärdar chockhöjt sina parkeringsavgifter

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.