Skyllde vattenskadorna på hyresgästen – krävde 600 000 kronor: ”Var finns rättvisan?”
Det var vintern 2022 som vatten började läcka in till en källarlokal i ett hyreshus i centrala Malmö. Misstankarna riktades mot lägenheten ovanför där en 68-årig man bor i en liten etta. Hyresvärden MKB, det kommunala bostadsbolaget i Malmö, beställde en besiktning av bostaden som visade på omfattande fuktskador. Skälet till fuktskadorna, enligt besiktningen: ”felhantering av vatten under lång tid”.
Vatten hade runnit från badrummet, det luktade urin och det fanns dessutom mögel i lägenheten. Så såg hyresvärden det. Bilder bekräftade fuktskadorna, men hyresgästen höll inte med om att det var hans fel.
– Detta är helt befängt. Var finns rättvisan? skriver han i ett svar till hyresvärden.
Hyresgästen: ”Det är dåliga rör”
Hyresgästen menade att det var dåliga avloppsrör och stammar i fastigheten och att det var skälet till problemen.
Men mannen fick inget gehör för sina invändningar. MKB höll fast vid att skadorna hade uppstått på grund av mannens ”vårdslöshet”. Dessutom menade MKB att mannen borde ha anmält problemen till hyresvärden.
MKB beställde en helrenovering av lägenheten där slutnotan landade på 583 000 kronor. Räkningen för renoveringen skickade värden till hyresgästen. Däremot slapp mannen att betala det arbete som hyresvärden gjorde i den fuktdrabbade källarlokalen.
När hyresgästen vägrade att betala jättekravet försökte värden först driva in pengarna via inkasso och sedan genom Kronofogden. Då hade ursprungskravet vuxit med 47 000 kronor till 632 000 kronor på grund av räntekostnader. Men inte heller nu ville hyresgästen betala. Han höll fast vid att han inte hade någon skuld till vattenskadorna.
Till slut landade ärendet hos Malmö tingsrätt. Under en första förhandling i domstolen kunde hyresvärden MKB och mannen komma överens. Hyresgästen måste nu betala hälften av kravet: 300 000 kronor.
Se upp med vattenskador! Läs mer här.