Annons

Jeanette satsade 39 års kötid – drömhemmet blev en mardröm

Göteborg Jeanette Magnusson hade 39 års köpoäng. Hon lade dem på det hon trodde var drömlägenheten i centrala Göteborg. I stället fick hon fuktskador, regn genom fönstren och svår allergi. ”Nu vill jag bara härifrån.”
Jeanette Magnusson hade bott 39 år i samma lägenhet med Poseidon som hyresvärd. Hon använda alla sina köår för att byta till sig en lägenhet där det sedan varit konstanta problem och hon utvecklat svår allergi.
Foto: Gustaf Görfelt
Fönsterbrädorna är fuktskadade trots att det bara är ett år sedan de byttes. När det regnar och blåser kommer det in vatten. "De har rest sig fyra gånger sedan vi flyttade in", säger Jeanette Magnusson, som har fått astma och allergiska besvär.

– Vi hade gått i pension och skulle flytta ihop. Vi såg fram emot detta jättemycket, säger Jeanette Magnusson.

Hennes sambo Jim Palmdahl konstaterar att inget blev som de hade tänkt.

Läs ocksåHanna stod 25 år i bostadskö – fick rökskadad lägenhet: ”Min värsta mardröm”Hanna Teleman kände kraftig röklukt när hon skulle flytta in i sin nya lägenhet.

– Det har dödat all glädje med bostaden.

Sekelskifteshus

Vid en första anblick kan det vara svårt att förstå varför.

En taklägenhet i ett sekelskifteshus vid Järntorget mitt i Göteborg, ägt av den kommunala hyresvärden Poseidon. En sådan kommer man inte över hur som helst.

Läs ocksåDennis köade 40 år för sin lägenhet – så här bor han i dag: ”Får nypa mig i armen”

Men trean för drygt 13 000 kronor i månaden har fått helrenoveras – efter att paret flyttat in. Och problemen är inte över, trots att det gått 3,5 år.

Mjuk som en svamp

– Titta här.

Jeanette Magnusson går fram till ett av fönstren och visar fönsterbrädan. Färgen har spruckit och innandömet har svällt upp. Brädan är mjuk som en svamp.

Läs ocksåSå blir du en del av fusket – detta bör du ha koll på när du köper hemstädSe upp för prisdumpade städtjänster när du köper hemstäd. Om timpengen är orimligt låg är det sannolikt städpersonalen som betalar det verkliga priset.

Det är inte en gammal fönsterbräda. Tvärtom är den installerad för mindre än ett år sedan.

– De har bytt fönsterbrädorna två gånger sedan vi flyttade in. Men det regnar fortfarande in så fort vinden ligger taskigt på. Jag tror att det är fukt i hela den här väggen, säger Jim Palmdahl.

Allergiska besvär

Båda två har fått allergiska besvär som de aldrig upplevt innan. Jim Palmdahl har hosta och rinnande ögon, medan Jeanette Magnusson har fått allvarligare problem.

– Jag vaknar varje dag med astma. Förra veckan var mina ögon helt igensvullna på morgonen, det kliade i hela munnen och jag kunde inte andas. Så fort jag går ut så lättar det efter någon halvtimme. Det har varit så i 6–7 månader nu, det tär på en, säger Jeanette Magnusson.

Hon visar upp ett läkarintyg. Läkaren har skrivit att det är mycket troligt att besvären har ett samband med bostaden. Hon har fått starka mediciner och sprutor.

Bodde 39 år i samma bostad

Men innan vi fortsätter kan det vara läge att gå tillbaka några år, till nyåret 2020/2021, mitt under brinnande covid-19-pandemi.

Jeanette Magnusson har bott 39 år i samma lägenhet i Backa Röd, Hisingen. Hela tiden med Poseidon som hyresvärd och utan problem. Nu bestämmer hon sig för att använda alla sina boendepoäng för en omflyttning.

Men på grund av pandemin tillåts inga lägenhetsvisningar.

Fick se två foton

– Vi fick se foton som visade delar av två rum. Men det stod att det var en sekelskifteslägenhet och allt såg fint ut. Vi var jätteglada, säger Jeanette Magnusson.

Huset är byggt på 1890-talet och ligger längs med Linnégatan.

Inflyttningen ska ske en måndag. Men eftersom Poseidons nyckelöverlämningar för den nya och den gamla lägenheten krockar, så kontaktar hon den tidigare hyresgästen.

Med Poseidons godkännande kommer de överens om att hon ska få nycklarna redan på fredagen.

Vad hon inte vet då är att den tidigare hyresgästen blivit uppsagd på grund av olovlig andrahandsuthyrning. När Jeanette och Jim möter mannen har han inga nycklar på sig. Men strax efter kommer två kompisar till honom och slänger över en nyckel.

”Som en knarkarkvart”

Paret går med upp för att ta en titt – och blir chockade.

– Det såg ut som en knarkarkvart. Hade jag fått gå på visning hade jag vänt i dörren, säger Jim Palmdahl.

Förutom att lägenheten är helt ostädad så är den rejält nedsliten. De larmar Poseidon redan på måndagen. Men nu är det för sent att backa ur.

Annons
Skador och slitage som Poseidon fått reparera. Vissa saker gjordes de första månaderna, andra har åtgärdats senare.

– Vi vände oss till Hyresgästföreningen direkt, säger Jeanette Magnusson.

Lång rad åtgärder

Efter att Jeanettes kartonger lastats in måste lägenheten renoveras omgående. Under de närmaste månaderna får Poseidon:

• Byta parketten.
• Tapetsera om.
• Plocka ner och lackera om skåpsluckorna i köket.
• Byta armaturerna i köket
• Byta kyl och frys.
• Laga hål i väggarna, både i sovrummet och badrummet.
• Byta ut toastol, handfat och badkar.
• Byta blandare i badrummet.
• Installera om wifi:t, som visar sig vara inkopplat på grannens nätverk.

Trasig blandare och smutsiga och trasiga skåp. Flera skåpsluckor stod på golvet i köket när paret flyttade in.

Jim Palmdahl, Jeanette Magnusson och Jeanettes fosterson, som har flera diagnoser och behov av tydliga rutiner, bor under tiden i Jims hyresrätt i Haga, som han fortfarande har kvar vid tidpunkten.

Fortsatta problem

Framåt våren kan de slutligen flytta in i taklägenheten. Men problemen fortsätter.

• Köksmattan är fuktskadad. Den slipas ned och en ny läggs över den gamla.
• Köksbänken säckar ihop när Jeanette ställer en kastrull på den. Både bänkskiva och ho får bytas ut.
• Grovköket, inklusive tvättmaskin och torktumlare, måste bytas.

Dessutom upptäcker paret att det droppar från takfönstret i köket när det regnar. Hinkar och grytor får ställas ut för att fånga upp droppet.

Fick tre månadshyror

– Poseidon skickade upp hantverkare 5–6 gånger för att titta på det, de bände i takplåten, satte plast över, inget hjälpte, säger Jeanette Magnusson.

Köksmattan var möglig och slipades ner.

Problemen fortsätter i över ett år, med upprepade påstötningar från Hyresgästföreningen. Under resans gång betalar Poseidon tillbaka tre månadshyror till paret för besvären de första månaderna i lägenheten.

Till sist, hösten 2022, byter Poseidon ut hela takfönstret och läckaget därifrån upphör.

Inga sporer

Däremot har besvären med vatten på fönsterbrädorna fortsatt. Och allergin tilltagit.

Prover som Anticimex tagit visar inga sporer, men det skulle behövas ytterligare prov för att utreda saken ordentligt. Då måste dock familjen evakueras på obestämd tid, och det vill inte Jeanette utsätta fostersonen för. Speciellt eftersom Poseidon vill utföra ytterligare renoveringar om de hittar mögel.

– Vi har haft säkert 50–55 olika hantverkare här sedan vi flyttade in och har aldrig kunnat få några handlingsplaner så att jag kunnat förbereda honom. Allt det här är jättejobbigt för pojken, han har autism. Det kan inte pågå hur länge som helst, säger hon.

Vill försöka byta

Nu känner Jeanette Magnusson och Jim Palmdahl att de inte orkar bo kvar längre.

Jeanette Magnusson tycker att Poseidon borde ge henne förtur till en annan lägenhet.

De vill registrera sig för direktbyte. Men av Poseidon har de fått höra att de inte kommer att få ja på byte, även om de hittar en bytespartner som bolaget kan godkänna.

De saknar nämligen det som brukar kallas beaktansvärda skäl för byte (se faktaruta sist i artikeln), eftersom de varken fått ändrade familjeförhållanden, ändrad inkomst eller arbete på annan ort.

”Stulit mina poäng”

– Ni kan sätta upp er för internbyte, säger de. Men de har ju stulit alla mina köpoäng! Sen säger de att saker kan hända i gamla hus. Ja, det kan det. Men jag förväntar mig inte att det ska regna in genom fönstren, säger Jeanette Magnusson.

Paret anser att Poseidon utsatt dem för bedrägeri och borde ge dem ett annat kontrakt.

– Ge oss en annan lägenhet så kan ni göra vad ni vill med den här sen. Det kanske behöver brytas upp väggar och tak här för att verkligen få rätt på problemen, säger Jim Palmdahl.

Poseidon: Inte aktuellt

Marianne Granström är distriktschef för Poseidon Centrum. Hon säger att det inte är aktuellt att ge paret ett nytt kontrakt.

– Nej. Det här fallet har prövats både av vår tf vd och vår bolagsjurist, och vi gör inte avsteg från vår policy genom att ge förtur i kön, säger Marianne Granström.

Eventuella fuktskador som ger allergiska besvär är inte heller ett beaktansvärt skäl för direktbyte, enligt Poseidon.

Vill ta fler prover

– Nej. Då skulle vi ju flytta in en annan hyresgäst i en skadad lägenhet. Men i det här fallet har vi inte konstaterat att det finns något i lägenheten som orsakar problem, säger Marianne Granström.

Annons

För att kunna utreda saken mer behöver fler prover tas.

– Vi har erbjudit evakueringslägenhet, men hyresgästerna har tackat nej. Då föreslog vi att de kunde vara i sitt sommarhus över höstlovet, men det har de också tackat nej till. Så länge hyresgästerna är kvar i lägenheten kan inte proverna genomföras, säger Marianne Granström.

Samtidigt läcker det in vatten genom fönstren när det regnar. Hur kan det vara så?

– Det har trängt ner vatten i träkonstruktionen, ja. Vi har genomfört flera tätningar och bytt fönsterbräda. Men vi har inte kunnat konstatera inläckage genom fönstren. När vår entreprenör varit där så har det varit torrt på fönsterbrädan, trots att det regnat ute.

Jeanette Magnusson har fotograferat vatten på fönsterbrädorna efter att det regnat.

Var tror ni att fukten kommer från då? Fönsterbrädan är fuktskadad och helt mjuk.

– Precis. Det har legat vatten på den, det har vi fått bilder på. Men vi kan inte härleda vattnet. Jag bara konstaterar fakta. Generellt kan jag säga att det är klart att det kan komma inläckage genom fönster, framför allt om det regnar och blåser samtidigt. Men här kan vi inte härleda det. I så fall skulle vi behöva ta en skylift och spruta vatten på fönstret, säger Marianne Granström.

”Sedvanligt underhåll”

Hon håller inte med om att Poseidon fått göra omfattande åtgärder i lägenheten efter att Jeanette Magnusson och Jim Palmdahl flyttade in.

– Det vi gjort är framför allt ytskiktsrenoveringar, sedan var ett kylskåp trasigt också. Det är sedvanligt underhåll och inget konstigt. Sådant ställer vi inte av en lägenhet för, om vi inte ska byta 100 procent av golven, säger Marianne Granström.

Hon påpekar att flytten skedde under pandemin, när Poseidon hade totalt stopp på allt underhåll som inte var akut.

Inget protokoll

– Vi har gjort undantag för den här hyresgästen, något som vi med facit i hand kanske inte skulle ha gjort, säger Marianne Granström.

Poseidon har inte kunnat visa upp något besiktningsprotokoll. Men enligt Marianne Granström har lägenheten besiktats innan den förre hyresgästen flyttade ut. Dock kunde inte den kompletterande besiktningen efter utflytt göras, eftersom hyresgästerna redan hade bytt nycklar med varandra.

Samtidigt har ni gått med på att betala tillbaka tre månadshyror. Varför det?

– Hon har blivit ersatt trots att man egentligen inte ska bli det för ytskiktsrenovering, så är det. Det var en förhandling med Hyresgästföreningen.

Hyresgästen har använt 39 års kötid till det här hyreskontraktet. Kan du förstå om hon är besviken?

– Det vi såg vid inflytten är åtgärdat sedan länge. Hon fick snabbt renoverat, snabbare än andra hyresgäster. Nu har hon en nyrenoverad lägenhet vid Järntorget. Sedan är det ett jättegammalt hus, saker kan hända. Om det inte motsvarar förväntningarna man haft så kan jag förstå att man blir besviken, absolut, säger Marianne Granström.

”Bra för alla att lösa”

Sandra Nogueira är jurist på Hyresgästföreningen Västra Sverige. Hon har tidigare varit Jeanette Magnussons juridiska ombud och konstaterar att fallet innehåller många olika sakfrågor som går in i varandra.

Sandra Nogueira.

– Det vore bra för alla parter att lösa allt detta på en gång, säger Sandra Nogueira.

Det finns ett beaktansvärt skäl för direktbyte som är att hyresgästen skulle få ”väsentligt bättre standard”. Det skälet skulle mycket väl gå att tillämpa i ett sådant här fall, anser hon.

Poseidon ändrar sig

– Det finns inget som hindrar en hyresvärd att tillämpa bytesregler generöst. Man behöver inte nödvändigtvis se det juridiskt utan mänskligt. Hyresgästerna har haft det riktigt jobbigt, säger Sandra Nogueira.

När artikeln ska gå i tryck skriver Marianne Granström ett mejl. Poseidon har ändrat sig.

”Vi har beslutat att vi kommer godkänna ett direktbyte om hon ansöker om det under förutsättning att personen hon vill byta med är godkänd.”

Fakta: Vad är beaktansvärda skäl till byte?

Principen är att något har förändrats för dig som hyresgäst och att det innebär att du behöver en annan bostad. Här är de vanligaste skälen:

  • Ändrade familjeförhållanden. De som ska flytta ihop, väntar barn eller är trångbodda kan få byta till större. De som separerar kan ha giltiga skäl att byta till mindre.
  • Nytt jobb eller studier på annan ort kan göra att man har rätt att byta bostad.
  • Väsentligt bättre standard. Att vilja flytta till betydligt större eller modernare lägenhet kan vara tillräckliga skäl för byte.
  • Väsentligt ändrad ekonomi. Minskad inkomst på grund av exempelvis sjukdom, arbetslöshet eller pensionering kan vara skäl för byte till en lägenhet med lägre hyra.

LÄS MER: Vad är beaktansvärda skäl till byte? Hem & Hyra reder ut

Läs också Rekordhöjning i Alingsås - kommunala bostadsbolaget står för årets hittills största höjning Hemlös dömd till fängelse – tog sig in i tom lägenhet: "Vad ska man göra – ska man dö?"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.