Jens betalar extra för att kunna boka tid i tvättstugan: ”Borde ingå i hyran”
Jens Busch bor sedan drygt 20 år tillbaka i ett tvåvåningshus alldeles nära Lidingö centrum. Fastigheten ägs av det kommunala bolaget Lidingö stads fastighets AB via ett dotterbolag.
– Jag trivs. Det är ett fint, lugnt och välskött område.
Jens Busch berättar att det mesta fungerar som det ska, även om det emellanåt är en och annan hyresgäst som inte kan skilja på grovsopor och hushållsavfall.
Tvättstugan ligger i en mindre fristående byggnad mitt i området.
– För några år sedan byttes tvättmaskiner ut. Vi har även fått ett nytt torkskåp. Värden brukar fixa det som går sönder.
Digital tavla för tvättbokning
Bokning av tvättstugan sker via en digital tavla som sitter på väggen mellan själva tvättstugan och en toalett.
– Vi har haft det bokningssystemet i flera år.
Går det att boka tvättid på distans, till exempel via en telefon eller läsplatta?
– Nej, inte vad jag vet. Jag går alltid ner och bokar tvättid på plats. Det gör alla andra också.
Portarna till områdets olika bostadshus öppnas med hjälp av en blipp, precis som dörren till tvättstugehuset.
– Tyvärr fungerar inte porttelefonen som den ska, berättar Jens Busch medan han visar oss runt.
– Jag kan till exempel inte låsa upp porten från min lägenhet för att släppa in besökare.
Betalar extra för bokningssystem
Jens Busch berättar att han blev överraskad när han tidigare i år läste igenom hyresavin.
– Som vanligt stod det vilken hyra som jag skulle betala, men även att jag skulle betala 10 kronor för ”digitala tavlor” och 35 kronor för ”passersystem”. Med digitala tavlor menas förmodligen bokningsskärmen till tvättstugan och med passersystem portlåset.
– Jag tycker att det är normala saker som bör ingå i hyran och inget som värden ska kunna ta extra betalt för. Det är dessutom inte några nya installationer. Vad är nästa steg?
Ja, vad är nästa steg?
– Kanske att de tar extra betalt om man åker hissen eller slänger hushållssopor. Det är knasigt.
Bedöms som en standardhöjning
Flera hyresgäster har reagerat på att de behöver betala extra för något som infördes för flera år sedan.
– Jag har full förståelse för att det kan upplevas som en plötslig och obefogad höjning. Värden har varit dålig på att informera om det här.
Philip Axén, förhandlare på Hyresgästföreningen, berättar att tilläggen var med i de senaste hyresförhandlingarna.
– Nyckelbrickor bedöms som en höjning av standarden. Fastighetsägarna ville egentligen ha en högre ersättning, men det gick vi inte med på.
Värden får ta ut avgift
Mikael Thorell, ansvarig för Lidingö stads bostäder, berättar att det är ungefär åtta år sedan passersystemet och tvättstugans digitala bokningstavla infördes.
– Vi har fått hjälp av en konsult att gå igenom våra hyresnivåer. Det här är en av de avgifter som vi har rätt att ta ut, men som vi inte tidigare har haft. Det här har inte skötts korrekt tidigare.
– Vi borde ha gått ut med information till våra hyresgäster och därefter lagt in beloppen i hyran. På den första hyresavin gjorde vi en särredovisning. Numera gör vi inte det. Avgifterna ligger inlagda i hyran.
Att det finns portlås och möjligheter att boka tid i tvättstugan får väl anses som något normalt?
– Absolut. Men det är gängse att man får ta ut avgift för det, vilket vi inte gjorde tidigare.
Mikael Thorell säger att han förstår om hyresgäster blir irriterade över den extra avgiften.
– Framför allt att man ska behöva betala extra för något som man har haft under en längre tid.
Finns det annat som ni kan komma att ut extra avgifter för, till exempel brevlåda, sopsystem eller liknande?
– Nej. Det bara detta.