Jessica får städhjälp av hemtjänsten – värden ville vräka henne: ”Inte städat alls”
Den 9 juni felanmälde Jessica Arvidsson i Falun ett stopp i avloppet till sin hyresvärd, Diös. På plats upptäckte personalen att Jessicas badrum var i stort behov av renovering och att det även var smutsigt där liksom i övriga lägenheten.
Sex dagar senare fick Jessica en så kallad rättelseanmodan – just för att det var så smutsigt. Lägenheten behövde städas ordentligt över huvud taget, men specifikt även för att hyresvärden skulle kunna åtgärda badrummet. Den mycket slitna och delvis vattenskadade toan var dock inget som hon lastades för.
Fast här backar vi bandet lite.Jessica har bott i tvårummaren i centrala Falun sedan 2004. Fastigheten ägdes i flera decennier av några privatpersoner, innan de i april i år sålde huset till Diös.
Slitet från början
Jessica har trivts bra, även om lägenheten inte rustats på 18 år.
– Och det var väldigt slitet här redan när jag flyttade in, säger hon.
Jessica har svårt att klara sig själv och därför har hon i många år haft en god man och förvaltare av sin ekonomi.
– Jag hade problem med att hushålla med matpengarna, säger hon.
Carina Nilsson var hennes gode man och förvaltare från den 1 maj till mitten av oktober. Hon fick börja med att reda upp i Jessicas trassliga ekonomi.
”Det var disk och stök, men det kan ju vem som helst ha”
Carina besökte Jessica tre-fyra gånger under maj och början av juni, men var aldrig inne i badrummet. Hon tänkte aldrig på om det var städat eller inte i lägenheten.
– Jag såg ju att den var väldigt sliten och att det var disk och stök, men det kan ju vem som helst ha, säger Carina.
Kom som en överraskning
Att Diös hade anmärkt på städningen hos Jessica kom därför som en överraskning för Carina. Särskilt som Jessica har hemtjänst i två timmar och trekvart var tredje vecka för att få hjälp med att städa.
Men här blir det svårt att reda ut vad som verkligen har hänt.
Enligt Jessica hade hemtjänsten inte städat hos henne på åtta veckor. Hon fick höra att hemtjänsten hade personalbrist och inte kunde skicka någon till henne. När Carina ringde hemtjänsten fick hon höra samma sak.
– Killen jag pratade med förklarade att de hade så dåligt med folk. Jag sa att ”ni har fakturerat Jessica och då ska det städas”, säger Carina.
Hemtjänstens enhetschef Karolina Roos bekräftar att en städning hos Jessica ställdes in under våren. Orsaken var just personalbrist. Men hon säger bestämt att Jessica har fått hjälp i övrigt.
Hemtjänsten: ”Svår att städa”
Enligt Roos är det stora problemet att Jessicas lägenhet är så sliten och behöver rustas upp.
– Det gör den väldigt svår att städa.
Karolina Roos berättar också att hemtjänsten har försökt få utökade insatser för Jessica. Men det sa den tidigare gode mannen nej till med hänvisning till att Jessica inte hade råd.
– Vi har helt enkelt inte fått göra det vi har sett behov av att få göra, säger Karolina Roos.
Men Carina är ändå skeptisk. Hon är god man åt andra personer där hemtjänsten städat i samma omfattning som hemma hos Jessica.
– Där har det fungerat bra, så frågan är hur hemtjänsten har städat hos Jessica i så fall.
Städade länge
Hur som helst så anlitades hemtjänsten för att göra en rejäl städning innan det var dags för Diös att besikta lägenheten efter att varningen skickats till Jessica.
Karolina Roos berättar att hemtjänsten var där och städade i drygt fem timmar vid två tillfällen, 27 och 29 juni. Det var alltså en städning som var betydligt mer omfattande och noggrann än den vanliga.
– Vi har säkert bommat en del men vi skulle ha behövt mer tid, säger hon.
Städningen blev långt ifrån tipptopp, det insåg både Carina och hemtjänsten. Men det såg ändå ganska okej ut.
Hyresvärden: Inte städat alls
Diös tyckte annorlunda. När de kom till Jessicas lägenhet den 30 juni slog de fast att det inte hade städats över huvud taget.
Jessica är den första att medge att det inte var perfekt städat. En lampduk var täckt med damm liksom en strömbrytare. Ugnen, spisen och köksfläkten var rejält smutsiga.
– Där hade hemtjänsten missat. Men det irriterar mig när Diös säger att det inte var städat alls. Det stämmer ju inte, säger Jessica.
”Det är väl ord mot ord här”
Annelie Nisser på organisationen Fastighetsägarna har fört Diös talan i ärendet. Trots att hemtjänsten bekräftat att man gjort en städinsats utöver det vanliga konstaterar Nisser att:
– Hyresvärden uppfattade det inte som att det var städat alls. Så det är väl ord mot ord här.
Allt klart på 20 minuter
Men det stannar inte där. Klockan 13.00 plingade Diös på hemma hos Jessica. Exakt 20 minuter senare låg en uppsägning stämplad och klar hos Falu kommun. En hyresvärd måste underrätta socialnämnden när en person vräks.
På 20 minuter hade Diös alltså:
1. Inspekterat lägenheten och tagit bilder.
2. Färdigställt ett utlåtande där uppsägningen motiverades.
3. Fått uppsägningen stämplad hos kommunens kontaktcenter. Gångavståndet från Jessicas lägenhet är 400 meter, enligt Google Maps.
Gick det inte för fort här?
– Nej, man kan ju ha förberett brevet innan och sedan gått dit och konstaterat att det inte skett någon förbättring, säger Annelie Nisser.
Hon säger också att det var bråttom att lämna in uppsägningen till kommunen eftersom det var den sista juni. Hade det skett dagen efter så hade uppsägningen börjat gälla en månad senare.
Kontaktcenter stänger klockan 16.
”Mycket, mycket mer nitiska”
Annelie Nisser förstår inte varför Hem & Hyra intresserar sig för ärendet:
– Här har en hyresgäst gjort fel men ni letar fel hos hyresvärden.
Karolina Roos håller inte med:
– Det är anmärkningsvärt att man kan bli uppsagd när man är i en sådan beroendesituation. I stället för att renovera lägenheten.
Leif Ekman, chef för hela hemtjänsten i Falun, är också kritisk.
– De (Diös) är mycket, mycket mer nitiska än den förra hyresvärden, säger han.
Jessica och Carina anser att Diös hade bestämt sig på förhand.
– De ville bara bli av med mig, säger Jessica.
Bor på prov
Nu fick hon behålla sin lägenhet, efter att hon med hjälp av Carina förlikats med Diös i hyresnämnden. Dock handlar det om en prövotid på ett år.
Först tänkte Jessica flytta ändå, eftersom hon kände sig så ifrågasatt. Men nu har hon ändrat sig.
– Jag vill så gärna bo kvar här. Samtidigt vill man ha en fräschare lägenhet som är lite lättare att städa.
Du som hyresgäst har vårdplikt för lägenheten. Det innebär att du ska vara aktsam och hålla den ren och fin. Vanvårdar du bostaden kan din hyresvärd ha rätten att avhysa dig.
Den absolut vanligaste orsaken till att hyresgäster vräks är att hyran inte har betalats i tid.