Annons

Johan och hans dotter blir sjuka av bostaden – men hyresvärden har vägrat sanera

Uppsala Johan och hans femåriga dotter blev sjuka av isoleringsdamm efter att fastighetsägaren renoverat en vattenläcka. De fick hosta, andningsbesvär och klåda. Men Stena Fastigheter har ändå inte sanerat bostaden.
Halvkroppsporträtt på Johan Jakobsson, i vinterjacka inomhus framför ett fönster.
Foto: Matilda Nilsson
Johan Jakobsson kan inte bo i sitt hem sedan fastighetsägarna rev ut ett vattenskadat tak. Ett fint damm har spritts ut i lägenheten och Johan mår numera dåligt i bostaden.

Det var i mars som Johan Jakobsson och hans femåriga dotter fick lämna fyran på Strindbergsgatan 19 i Uppsala, hals över huvud.

– Vi pratade med vårdcentralen och då sade de att vi skulle evakuera omedelbart, berättar Johan Jakobsson.

Läs ocksåHyresgäster hos AB-hem reagerar över slarviga renoveringar – riskerar samtidigt höjda hyrorJacop Lindholm, halvkroppsporträtt, står med korslagda armar i en mörk tshirt framför en vitmålad gungställning inhängad med ett vitmålat staket. Han och grannarna har reagerat över att brister åtgärdats på ett slarvigt sätt.

Han hade fått hosta och pipljud i bröstet av hemmiljön. Han och dottern hade också klåda och små röda utslag över hela kroppen – och trots att de tvättat sig noggrant och bytt kläder så fick de inte bort det som kliade.

– Min dotter gnistrade i ansiktet när vi kom in till sjukhuset, säger Johan Jakobsson.

”Det känns som de förhalar”

Han har noga dokumenterat händelseförloppet, men trots att han haft flera kontakter med hyresvärden Stena Fastigheter har fastighetsägaren fortfarande inte sanerat bostaden.

– Det känns som att de förhalar, säger Johan Jakobsson.

Det var i samband med att hans lägenhet besiktigades inför utflytt som Stena Fastigheter beslöt att omedelbart riva ut och renovera vattenskadan ovanför badrummet. Då hade Johan Jakobsson redan påtalat att det läckte från taket vid tre tillfällen. Första anmälan kom drygt tre månader före rivningen.

– Stena åtgärdar inte fel och går inte att få tag på. Därför valde jag att hitta en annan hyresvärd i ett annat område.

Läs ocksåNu säljer Öbo Britt-Maries hem: "Luften gick ur mig"En kvinna står vid ett av husen som Öbo vill sälja.
Upprivet innertak
På en vägg ovanför innertaket till badrummet var det fullt med svartmögel.

Svartmögel upptäcktes ovanför innertaket

När rivningen av gammal isolering och murket trä inleddes hade Johan Jakobsson redan börjat att packa inför flytten. På en vägg ovanför innertaket var det svartmögel. Under renoveringsarbetet, som pågick i fem dagar, skyddades varken ytor eller textilier från dammet som virvlade ut från hålet i badrumstaket.

Annons

Efter renoveringen hittade Johan Jakobsson stora tussar med isolering på golven och långa vitaktiga fibrer på kläder och möbler. Nio dagar efter renoveringen tog Johan kontakt med vårdcentralen. Han och dottern hade fått hosta, klåda, finmaskiga röda utslag och andningsbesvär – och vårdcentralen skickade dem vidare till akuten. Där fick de allergi- och astmamedicin och rådet att evakuera och tvätta alla kläder.

Johan och hans dotter har nu bott på hotell i drygt en månad, men fortfarande har hyresvärden inte sanerat bostaden.

Läs ocksåHyresgäster överklagar renovering – tar in egna experter

Flyttstädning med dammvippa

I stället valde Stena Fastigheter att göra en flyttstädning. Johan Jakobsson, som har övervakningskameror i sitt hem, har filmklipp som visar två städare utrustade med dammvippa och dammsugare.

Hem & Hyra har sökt Stena Fastigheters fastighetsförvaltare, men får i stället svar på mejl. Fastighetschefen Kim Bernheden kommenterar att ”Badrumstaket har tagits upp och skadan åtgärdats enligt våra rutiner. Vi har haft en tät dialog med hyresgästen i fråga. Till det har vi tagit in sakkunniga för att säkerställa att rätt åtgärder görs. Vi har försett Miljöförvaltningen med underlag i frågan, där det i nuläget inte finns något som visar på några farliga ämnen.”

Vill inte få med sig dammet de blir sjuka av

När Hem & Hyra träffar Johan Jakobsson vid lägenheten i slutet av april är han i ett moment 22. Flyttfirman är bokad, men Johan vill inte riskera att ta med sig damm från lägenheten till sitt nya boende. Varje gång som han eller dottern är tillbaka i lägenheten så känner de av obehag. Dottern får hosta och Johan blir hes och hostig. Så vill Johan Jakobsson inte ha det i sitt nya boende. De båda upplever också att kläderna sticks och kliar efter att de varit i bostaden.

– Det som gör oss sjuka kan ju sitta kvar i kläder och möbler. Det lilla som jag tog med från lägenheten till hotellet var jättesvårt för mig att få bort. Jag tvättade och tumlade kläderna fem gånger – och de stacks fortfarande.

Får inte hjälp av försäkringsbolaget

Men eftersom det är hyresvärden som orsakat skadan så kan han inte få hjälp via sitt försäkringsbolag – och Stena Fastigheter har valt att invänta en analys av luftkvaliteten i lägenheten. Proverna ska visa om det finns isoleringsull, till exempel glasull, över tillåtna gränsvärden i lägenheten – först om det visar sig vara så kommer de göra en sanering, enligt vad Johan förstått. Han själv misstänker att det kan vara stenull som kommit ut i bostaden.

Annons

– Men oavsett vad det är så har de fyllt lägenheten med damm, som spritt sig i hela lägenheten.

Att sanera både boende och allt lösöre skulle ta två veckor och kosta runt 150 000 kronor, enligt skadeserviceföretaget Ocab.

Johan Jakobsson själv ligger nu ute med stora summor för hotellboende och nya kläder. Utlägg som han fortfarande inte vet om Stena kommer ersätta honom.

Johan Jakobsson har även gjort en anmälan om det inträffade till miljöförvaltningen vid Uppsala kommun.

Isoleringsludd på klinkersgolv.
Johan hittade stora tussar med isoleringsmaterial på golvet efter att fastighetsägaren renoverat ett badrumstak.

Stena skriver att de haft en tät dialog med Johan

”Det är alltid ett omak för kunden när skador sker i ens lägenhet och de behöver åtgärdas. Vår ambition är alltid att hålla en tät dialog och få till en så smidig hantering som möjligt”, uppger Kim Bernheden i mejlet till Hem & Hyras reporter.

– Det är intressant att han tycker vi haft en tät dialog, när jag som hyresgäst jagat Stena i flera månader. Det är snarare en tät monolog som det handlar om.

Efter att Hem & Hyra mejlat ytterligare specifika frågor till Stena Fastigheter (som till exempel: Kommer Stena Fastigheter ersätta hyresgästen för kostnader för hans evakueringsboende?) får vi följande svar: ”Med respekt för våra hyresgäster och kunder kommenterar vi inte enskilda ärenden i detalj.” ”Miljöförvaltningen har försetts med underlag i ärendet och vi följer deras rekommendationer. Detta är ett pågående ärende så vi avvaktar vidare kommentarer tills ärendet är avslutat.”

Läs också Sökes: hyresgäster – från byggboom till brist på inflyttare på bara några år Barnen utan lekplats hela sommaren – trots värdens löfte: "Har inte råd att åka iväg"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.