Annons

Johannas kök faller sönder – över 70 lägenheter synas i stor insats mot hyresvärd

Perstorp Kaklet har släppt i badrummet. Köket faller sönder. Fukten gör att kläder känns blöta: ”Vi skäms för att ta hem folk”. Johanna och Björns lägenheten är en av över 70 som Hyresgästföreningen nu synar i fogarna.
En ung kvinna med ett spädbarn i famnen står i ett kök i en lägenhet.
Foto: Anders Eeg-Olofsson
Johanna Wihlstrand hyr en lägenhet i Perstorp av fastighetsbolaget Kupolen.

När Johanna Wihlstrand och Björn Andersson för sju år sedan flyttade in i lägenheten på Trastvägen i Perstorp fattades en dörr till skafferiet. Det skulle fixas. Trots påtryckningar hände inget.

– Vi fick en dörr för några månader sedan. Då hade vi alltså väntat sedan 2016, säger Johanna Wihlstrand.

Läs ocksåEjes värd lämnade förhandlingarna men höjde hyran – nu bestämmer rätten beloppetEn tvådelad bild. Till vänster en man i grå jacka, rödbrun t-tröja som har ett kors kring halsen samt en brosch med Vänsterpartiets märke. Till höger ett trevåningshus i rött tegel.
En fyrdelad bild som visar lösa köksluckor, kakel som är på väg att släppa från väggen, en kabelinstallation som saknar skyddskåpa och ett hål i en dörr.
Bilder från Johanna Wihlstrand lägenhet som hon hyr av fastighetsbolaget Kupolen. Mest oroar kaklet som har släppt i badrummet.

Hennes hyresvärd Kupolen är en stor hyresvärd i Perstorp som äger runt 500 lägenheter i olika bostadsområden. Johanna och Björn är inte de enda med fel och brister i sin lägenhet. När Hyresgästföreningen vid ett möte i april uppmanade hyresgäster att anmäla sina problem blev responsen stor. Det fanns problem med allt från elkontakter, hål i väggar till fukt och mögel.

– Efter sommaren fanns det hur många ärenden som helst, säger Mikael Agerström, enhetschef på Hyresgästföreningen.

Besiktning av lägenheter

Därför beslöt föreningen att göra en så kallad Ribb, att i stället för att jobba med enskilda ärenden tar man ett samlat grepp och synar Kupolens hela fastighetsbestånd i Perstorp. Personal började med att knacka dörr och i förra veckan ställde man ett tält i olika bostadsområden. Därifrån utgick sen jurister och förhandlare när de systematiskt besiktigade lägenheter. Över 70 hyresgäster hade önskat ett besök och fick det.

Mikael Agerström, Hyresgästföreningen.

Förutom att dokumentera brister synades också bostädernas standard. I våras lämnade Kupolen nämligen hyresförhandlingarna och höjde själv hyran. Hyresgästerna kunde välja att betala den nya hyran eller fortsätta betala den gamla. Majoriteten betalade den nya hyran. De som inte accepterade den dras nu till hyresnämnden där hyresnivån kommer att prövas. Standarden har en avgörande betydelse för utslaget, och därför är det viktigt att syna lägenheterna också utifrån den synvinkeln.

”Felanmält hela köket”

Johanna och Björn har ”felanmält hela köket”. Vissa lådor är tröga och andra spruckna. Det finns skåp utan hyllplan och dörrar som faller av. Spisen saknar fläkt.

– Jag vet inte mycket om fukt och mögel men det känns konstigt att det blir vattendroppar i taket när vi lagar mat, säger Johanna.

Läs ocksåSkattesmäll för fastighetsägare som påstod att hyresgäster fick bo gratis
En ung kvinna i ett kök i en lägenhet.
Johanna Wihlstrand menar att det har gått så långt att hon drar sig för att felanmäla. Kontakten med värden har blivit svårare och svårare.

De har sett svartmögel i kökstaket som målats över, de misstänker en vattenläcka från vinden och lägenheten är fuktig året om. I badrummet har kaklet släppt på ena väggen.

– Från tvättkorgen kommer en vidrig unken doft.

Björn vittnar om hur kläderna känns blöta. Han nyser och det kliar i näsan. När han lämnar lägenheten för att åka till jobbet avtar det. Ett av barnen har andningsbesvär och ingen vet ännu varför.

Läs ocksåHär är barnfattigdomen i hyresrätt i Skåne som störst

– Vi vill bara bo i en normal lägenhet som man inte blir sjuk av, säger Björn.

– Vi skäms för att ta hem någon. Min familj har varit här max tre gånger och då håller vi till ute på gården, säger Johanna.

En dag för cirka ett år sedan var lekplatsen på gården utanför fönstret också plötsligt borta. Nu har barnen ingenstans att leka.

Fixade fotbollsmål – gräset klipptes dock inte

Flera hyresgäster som Hem & Hyra har pratat med vittnar om att värden är svår att nå och att få svar från. Ibland kommer det folk för att fixa problem men det görs halvdant, svarta prickar på väggar kan målas över, annat lagas med silvertejp eller det kan spikas så att träet spricker. Frustrationen är stor.

Vissa har tagit tag i saker själva och till exempel lagt golv. Hos Björn och Johanna har hyresgästerna, efter att lekplatsen försvann, själva fixat ett fotbollsmål till barnen – men sen blev problemet att gräset inte blev klippt.

En tvådelad bild. Den ena sidan visar ett faksimil från hemsidan och en bild på en lekplats framför ett hus. Den andra sidan visar samma plats, men utan lekplats.
Reklam och verklighet. Den lekplats som används i Kupolens marknadsföring för ”familjevänliga fastigheter” existerar inte längre, utan är bortplockad.

Kupolen har sitt säte i Göteborg och består av flera olika bolag. Marcus Hagelberg är en av delägarna. Han känner inte igen sig i bilden av att fastighetsbeståndet i Perstorp har allvarliga brister som de inte gör någonting åt.

”Brister ska ju åtgärdas”

Frågan om han upplever att det finns brister som borde åtgärdas tycker han är konstig.

– Brister ska ju åtgärdas, men är vi inte medvetna om dem så blir de svårt att åtgärda dem, säger Marcus Hagelberg.

Annons

Hem & Hyra berättar för honom att hyresgäster vittnar om att de anmäler men inte får svar. Också att misstänkt mögel har målats över och sedan kommit tillbaka. Marcus Hagelberg tycker dock inte att det finns några brister när det gäller hur felanmälningar hanteras.

– Enskilda fall har säkert hänt, men generellt nej – vi brister inte.

I ett par trappuppgångar bort från Johanna och Björn bor Sara Groos med sin familj sedan tre månader.

– Det är tre månader för mycket.

De hann inte flytta in förrän problemen började. När de skulle få nycklar till lägenheten visade det sig att ingen besiktning var gjord och lägenheten inte var städad.

– De antog att vi själva skulle städa eller vänta med att flytta in.

En ung kvinna med ett barn i knät vid ett köksbord i en lägenhet. Barnet äter en citrusfrukt och tittar på en mobiltelefon.
Sara Groos har bara bott i sin lägenheten i några månader och har redan upptäckt att hyresvärden slutat svara henne.

Nästa problem blev första hyresavin. Beloppet var 500 kronor högre än avtalat. Orsaken, fick de veta, var att tvätt och torktumlare ingick och att diskmaskinen var helt ny. Tvättmaskin och torktumlare fanns dock inte och diskmaskinen var långt ifrån ny.

Hyllplan finns inte

Också här uppdagas snabbt ett kök som håller på att ge upp. Det finns mjuka hyllplan som viker sig och inte tål belastning, hyllplan som saknas och spruckna lådor. Enligt Sara Groos har de gjort ett par felanmälningar i veckan men tröttnat, på sistone har de inte fått några svar.

En fyrdelad bild som visar en sliten bänkskiva, en balkong med slitet räcke och sliten trall, en innerdörr med en spik i samt en innerdörr med ett hål i.
Bilder från Sara Groos lägenhet..

– Nu vill vi helst inte bo kvar, de kommer inte att fixa någonting. Fast helst vill vi inte flytta nu när vi har bott in oss i området och barnen börjat på förskolan.

I ett annat område i Perstorp, på Tjäderstigen, bor Mohammad Qasem. Här vittnar smutsiga fasader, flagnande färg på balkonger och ytterdörrar som inte går i låsa (fast de ska) om bristande underhåll.

Den ena väggen i badrummet ser ut att ha ett svårt mögelangrepp.

För fyra år sedan uppmärksammade Mohammed hyresvärden på misstänkt svartmögel i sitt badrum. Värdens personal kom dit och målade över men problemen kom tillbaka efter cirka en månad.

Under åren har han vädjat om att de ska ta bort det. Idag, fyra år efteråt finns massiva mögelfläckar längs ena badrumsväggen.

– Man kan inte andas när man duschar om man inte öppnar dörren.

Varför 600 kronor?

När Mohammed Quasam fick meddelandet om att hyresvärden skulle höja hyran valde han att inte betala den. Höjningen var 4,9 procent och för hans lägenhet betyder det cirka 600 kronor. Förutom badrumsmöglet har han inga allvarliga klagomål men han tycker att höjningen är orimlig.

– Det är mycket. Jag har varken tvätt– eller diskmaskin. 100 – 150 kronor kan jag acceptera men varför 600 kronor? Jag ville diskutera med värden men de ville inte.

Annons

Hyresvärden har vänt sig till hyresnämnden för att driva igenom hyreshöjningen. Den 17 oktober blir det en inledande förhandling. Hyresgästföreningen å sin sida yrkar i vissa fall på längre hyror.

Doris Yang bor också på Tjäderstiden, sedan 34 år. Även hon reagerade när hon fick hyreshöjningen, men valde att betala.

– Vi diskuterade hemma, man blir osäker och vet inte vad som kan hända, säger hon.

Läs också här om Kenneth som av rädsla för att bli av med sin lägenhet valde att betala.

”Vi bor i skandalen”

Samma kluvenhet kände hon inför att engagera sig i organiserad form. Om det skulle bli stora renoveringar, vad händer då med hyran? Men nu har hon bestämt sig för att agera.

Idag är Doris Yang ett så kallad husombud för Hyresgästföreningen och tycker det är rätt att hyresgästerna och Hyresgästföreningen gör någonting.

– Vi bor i skandalen i Perstorp, gettohuset. Folk undrar hur man kan bo här men vi känner alla varandra och bryr oss om varandra, vi skiter i vad folk säger. Ja, och nu tjatar vi på folk: ”Ta chansen – det är en chans i livet då någon tar tag i det”.

Efter Hyresgästföreningens särskilda insats i förra veckan börjar efterarbetet. Om inte hyresvärden gör något åt bristerna kan de drivas upp i hyresnämnden. Allvarliga brister kan bli överlämnade till miljöförvaltningen.

Tror inte på kontakt

Marcus Hagelberg på Kupolen ser ingen anledning till närmare kontakt med Hyresgästföreningen.

Om det finns hyresgäster som tycker att de har brister som de inte får hjälp med och Hyresgästföreningen, som företräder hyresgästerna, vill samarbeta med er – är ni villiga att göra det?

– Hyresgästföreningen som organisation är väl inte det som är det viktiga, har man brister måste man felanmäla och vi är absolut villiga att avhjälpa alla fel, säger Marcus Hagelberg.

Han tror också att Hyresgästföreningens insats i Perstorp hör samman med att de lämnade hyresförhandlingarna i våras. Varför vill han inte utveckla.

– Jag tror bara det hör ihop. Jag tror vi kan lämna det där.

Fakta: Ribb är ett arbetssätt

Insatsen som Hyresgästföreningen gör kallas Ribb, rättslig inventering av befintlig bebyggelse. Det är ett arbetssätt som kan sättas in när Hyresgästföreningen får starka signaler om problem hos en hyresvärd eller ett visst område. I stället för att hantera varje klagomål för sig gör jurister, förhandlare, och verksamhetsutvecklare en gemensam satsning.

I det här fallet i Perstorp beslutades den speciella insatser på grund av:

  • Mängden brister är stor, allt från svartmögel till trasiga köksluckor.
  • Värden har strandat 2023-års hyresförhandlingar och höjt hyrorna ändå – det här är en chans att noga syna lägenheternas standard för att se var hyrorna ska ligga.
  • Hyresgästföreningen menar att de har försökt att prata och samarbeta med hyresvärden men inte fått någon respons.
Ett trevåningshus i tegel med en ek framför. Cyklar framför huset.
Läs också Hyresgäster hos AB-hem reagerar över slarviga renoveringar – riskerar samtidigt höjda hyror Nu säljer Öbo Britt-Maries hem: "Luften gick ur mig"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.