Juridiska enheten sparade 2,4 miljoner åt medlemmarna
– Det handlar om tvister där exempelvis hyresvärden har krävt ersättning av våra medlemmar utan framgång eller där vi har fått igenom att en medlem till exempel ska få hyresreduktion eller en ny spis.
Vilken typ av ärenden är vanligast?
– De vanligaste ärendena handlar om att lägenheten inte fungerar som den ska eller är i dåligt skick och att hyresvärden åtgärdar det. Där har vi en lista vi går efter för att räkna ut vad till exempel en ny spis är värd. En mindre del är skadeståndsärenden där hyresvärden kräver hyresgästen på pengar eller tvärt om.
Hur mycket pengar kan det handla om i skadeståndsärenden?
– Normalt rör det sig om 10 000–20 000 kronor, men ibland är det mycket mer. Nu har vi ett pågående ärende som ska tas upp i tingsrätten där en hyresvärd har krävt en av våra medlemmar på 180 000 kronor vid avflytt.
Hur många medlemmar har ni hjälpt juridiskt under 2015?
– Totalt har vi i region Aros-Gävle och Mitt haft över 10 000 fall. De flesta har kontaktat nationella rådgivningen över telefon eller e-post. I enskilda ärenden har vi företrätt medlemmar juridiskt i omkring 2 000 tvister. 118 av dem har tagits upp i hyresnämnden eller tingsrätten.