Jurist om vägglusinvasionen: ”Hyresgästerna har rätt till skadestånd”
Som Hem & Hyra har rapporterat tidigare upptäcktes de första vägglössen i en lägenhet i hyreshuset på Norra Strandgatan i oktober 2019. Idag vet man om totalt tio drabbade lägenheter och två förråd.
Att vägglöss kan få spridas i en fastighet under så lång tid utan att hyresvärden får stopp på problemet är under all kritik, anser Mikael Renqvist.
– Mot bakgrund av vad som har framkommit i media så menar jag att hyresgästerna har rätt till skadestånd, säger han.
Om hyresvärden hade handlat korrekt hade inte hyresgästerna haft rätt till annat än rena utgifter för utrotningen – exempelvis utlägg för tvättmedel.
– Men nu verkar det ju vara Lulebos agerande, eller snarare Lulebos uteblivna agerande, som har orsakat vägglössen för vissa av hyresgästerna. Om Lulebo hade varit snabbare så hade vägglössen inte spridits på det här viset, konstaterar Mikael Renqvist.
Skadestånd kan man få för personskada, förmögenhetsskada eller för sakskada, förklarar han. I det här fallet kan alla tre vara aktuella.
– Vägglössen har bitit personer så att sår har uppstått på kroppen. Hyresgäster kan ha förlorat inkomst vilket är en förmögenhetsskada. Och sakskada kan vara att behöva slänga möbler och textilier.
Hans Modin, 81 år, har berättat för Hem & Hyra hur han en natt plötsligt kände en vägglus bita honom i armen.
– Sedan upptäckte jag fler och fler. Det kryllade överallt i sängen.
Han tvingades bo kvar i lägenheten som ”lockbete” för att vägglössen skulle krypa fram från sina gömställen på nätterna och dödas av bekämpningsmedlen. Till slut stod han inte ut längre, eftersom han knappt kunde sova. Saneringen har pågått från juni och var ännu inte avslutad då Hem & Hyra mötte honom förra veckan.
Vägglöss är otroligt besvärliga att bli av med, poängterar Mikael Renqvist, men just därför är det viktigt att hyresvärden har rutiner för det.
Lulebo delade i fredags ut ett brev till hyresgästerna och beklagade att man har brustit, men har tagit lärdom.
– Då menar jag att Norrbottens största hyresvärd inte kan kosta på sig att det brister i rutinerna för just vägglöss. Sådant här ska bara funka. Vägglöss är ingenting vi vill ha och det är hyresvärden som har det lagliga ansvaret.
I brevet till hyresgästerna skriver Lulebo vidare att när vägglöss upptäckts för andra gången på kort tid i huset eller om en pågående sanering inte verkat ha effekt, så borde de ha agerat bredare och tagit initiativ till att kontrollera intilliggande lägenheter.
Hyresvärden erkänner också att man i och med att vägglössen spreds till flera lägenheter i huset borde ha informerat samtliga hyresgäster om vad som hände, hur planen såg ut, vad den drabbade hyresgästen själv måste göra, hur icke drabbade hyresgäster kan agera och vilket resultat de kan förvänta sig.
Mikael Renqvist lider idag med hyresgästerna på Norra Strandgatan, samtidigt som han fruktar att det har spridits vidare.
– Man kan ju vända på det och tänka att vi får vara glada att det bara är tio lägenheter som har drabbats. Men det vet vi inte. Det är ju bara att hoppas att det inte är fler drabbade utan att det har hållit sig inom fastighetsbeståndet.
Lulebo har tidigare svarat till Hem & Hyra att bostadsbolaget har förlitat sig på saneringsfirman Nomors professionella bedömningar. Nomor i sin tur har inte gått att nå för en kommentar.
– Men det är ändå Lulebo som är ansvarigt. Man kan inte skylla på Nomor, fastslår Mikael Renqvist.
Lulebo har lovat att kontakta alla hyresgästerna som har drabbats av vägglöss för att diskutera vilken ersättning de kan ha rätt till efter att saneringen är klar.