Kall juldag och ingen dusch på sju veckor för Anna-Lisa, 94
Anna-Lisa Bengtsson trivs egentligen bra i sin hyrestvå i byn Skånes Fagerhult utanför Örkelljunga. På väggarna sitter foton på barnbarnen och prydnadstallrikar, och i fönstret en julljusstake.
– Jag bor jättefint här och jag har fin utsikt mot gatan, säger hon.
Blev kallt på juldagen
Men vardagen har inte varit så problemfri för henne, eller för många andra grannar i Sjödins fastigheters hyreshus på Bokelundavägen.
– På juldan var det ingen värme. Elementen var iskalla och det kom ingen värme förrän klockan halv fem på kvällen, berättar Anna-Lisa.
– Det räckte inte med jumper utan man fick ha tjock jacka.
Precis som flera andra hyresgäster som Hem & Hyra pratat med vittnar hon om hur temperaturen i lägenheten gått upp och ner under en längre period. De flesta berättar att det ofta varit alldeles för kallt, men några berättar också om att det varit alltför varmt. När Hem & Hyra pratar med Anna-Lisa tycker hon det är för varmt, med 24 grader i sovrummet.
Det värsta för Anna-Lisa Bengtsson är dock inte luften, utan vattnet. Liksom andra hyresgäster har hon märkt hur varmvattnet i kranen aldrig blivit riktigt varmt.
För kallt kranvatten under inspektion
Redan i april var kommunens miljöförvaltning, Söderåsens miljöförbund, på besök i hennes och andra hyresgästers lägenheter. Då kunde myndigheten konstatera att vattentemperaturen låg under de 50 grader som krävs för att minska risken för att eventuella legionella-bakterier växer till sig. Likadant var det i fem andra lägenheter.
När Anna-Lisa genom sina barn och hemtjänsten fick reda på smittrisken ville hon inte äventyra sin hälsa.
– Jag har hemtjänst så att jag ska kunna duscha en gång i veckan men nu är det sju gånger som jag inte duschat på, säger hon.
Hennes barn har hjälpt henne att anmäla det som inte fungerar till hyresvärden, men hon tycker inte att det har hjälpt.
– Hade de skött det redigt hade det inte varit på detta viset, säger hon.
En trappa upp bor Tobias Okkerström, Julia Nilsson och deras son Milton, 2 år. Kort efter att de flyttade hit i november förra året märkte de av temperaturen kunde skifta kraftigt och falla under natten.
Julia berättar att de felanmälde direkt och haft besök av en vaktmästare.
– Det enda de gör är att komma hit och lufta elementen men det hjälper liksom inte, säger hon.
– Det känns som om detta är ett bortglömt område, säger Tobias.
Låter ugnen stå på
Istället har föräldrarna fått ta till andra medel för att hålla värmen. Det ligger handdukar på samtliga fönsterbräden för att minska draget från tvåglasfönstren. I tv-rummet står en värmefläkt som de skaffat själva. Och när det blir för kallt sätter de ugnen på 250 grader och låter luckan stå öppen.
– Vi får då hålla koll på Milton så att han inte springer in och tar på något, säger Julia.
Milton som ”vaknar som en snorboll varje morgon” pratar inte så mycket men kommer själv med strumpor och byxor och visar, berättar Julia.
– Då känner vi att hans ben och fötter är is och näsan bara rinner, säger hon.
Julia och Tobias tycker att det inte verkar som om deras felanmälningar leder till någonting, annat än ett otrevligt bemötande från personalen.
De har också velat få ersättning för att de fått lägga mer pengar på el i och med ugnen och värmefläkten. Värden har sagt sig vara villig att betala för den ökade förbrukningen, men hittills har de inte fått några pengar då de bara bott i lägenheten en kortare tid och inte kunnat jämföra den senaste elräkningen med en normal förbrukning.
I en annan byggnad i samma bostadsområde bor Jenny Ahlström. Även hon hade en kall juldag – men berättar också att värme och varmvatten kommit och gått sedan åtminstone slutet av november. Detta har fått konsekvenser för henne.
– Jag lider av reumatisk värk så jag har fått vara hemma från jobb ett par gånger på grund av detta, säger hon.
Hennes granne Lilith Johansson upplever att det varit problem med temperaturen i hennes lägenhet under flera år – för kallt på vintern och för varmt på sommaren. Och hon tycker inte att hyresvärden har lyssnat på henne.
– De verkar skita i oss, även fast man ringer och är brydd eller orolig. De bara skakar av sig det, säger hon.
Per Sjödin på Sjödin fastigheter AB delar inte den bild som flera hyresgäster har, att klagomål inte tas på allvar. Han känner inte heller till att hyresgäster ska ha blivit otrevligt bemötta av personalen.
Värden: Felanmäler på fel sätt
De felanmälningar som kommer in via telefonväxeln eller hemsidan har hanterats, säger han. Däremot tror han att det kan ha varit svårare för vissa att göra felanmälningar på grund av språkkunskaper eller teknisk vana. Då kanske de hyresgästerna istället kontaktar någon som de tycker representerar hyresvärden, till exempel nån som är anställd för att klippa gräset men inte har som uppgift att ta emot klagomål.
– Vi kanske skulle ha satt oss ner med hyresgästerna och haft nån slags utbildning, det kanske vi ska göra framgent, säger Per Sjödin.
De låga vattentemperaturer som miljöförvaltningen mätte upp i april förklarar han med att det mätningen skedde när pelletspannan var avstängd för att den skulle sotas, vilket sker två gånger i veckan.
– Då går temperaturen ner under ett par timmar och sedan upp igen och det är ett normalt förfarande, säger Per Sjödin.
Denna temperatursänkning är en sak som miljöförvaltningen också uppmanat fastighetsägaren att informera sina hyresgäster om.
Kollas en gång i halvåret
Under hösten kunde miljöförvaltningen konstatera att det inte gjordes några regelbundna kontroller av vattentemperaturen. När Hem & Hyra pratar med Per Sjödin säger han att bolaget numera får reda på hur varmt vattnet är i tankarna vid värmepannan en gång i månaden, och dessutom ska genomföra stickprover i lägenheter en gång i halvåret, samt när någon flyttar ut. Värmepannan kollas dagligen.
– De är de temperaturer som vi säkerställer för att vi inte ska få legionella i huset, säger han.
Någon automatisk övervakning av temperaturen finns dock inte.
Att flera hyresgäster fick helt kalla element på juldagen har dock en annan förklaring. Enligt Per Sjödin har någon saboterat teknisk utrustning som hör till pannan, och att det därför blev kallt till dess att reparationen var klar.
När Anna-Lisa Bengtsson i början av januari mätte temperaturen på vattnet och avstod från att duscha, så var det för att inte utsätta sig för en risk att smittas av legionella. Men enligt Per Sjödin höll vattnet i hennes lägenhet tillräckligt hög temperatur så sent som i slutet av december, men för säkerhets skull ska värden göra en ny koll.
– Vi ska så fort som möjligt besöka henne och kontrollera igen, säger han.
Har du under 20 grader hemma, när du mäter med en vanlig termometer i luften? Då kan du be kommunens miljöförvaltning att genomföra en mätning av den så kallade operativa temperaturen med hjälp av särskild mätutrustning. Den operativa temperaturen är ett medelvärde av luftens och omgivande ytors temperatur, och för denna gäller följande riktvärden.
- 16 grader: Lägsta tillåtna golvtemperatur.
- 18 grader: Lägsta tillåtna lufttemperatur.
- 20 grader: Lägsta temperatur för känsliga grupper.
- 20-23 grader: Rekommenderad temperatur.
- 22-24 grader: Rekommenderade temperatur för känsliga grupper.
Läs mer här: ”Kallt hemma? Så hög temperatur har du rätt att ha i lägenheten”
Det är viktigt att luften kan cirkulera runt elementen så att värmen sprids i rummet. Här är några vanliga problem:
- En soffa precis framför elementet hindrar värmecirkulationen. Dra ut den någon decimeter eller ställ soffan längs en innervägg, där det också är varmare att sitta.
- Har man ett bord vid fönstret så leds den kalla luften från fönstret längs med bordsskivan och ut i rummet, medan elementet bara värmer upp luften under bordet.
- En tjock gardin framför elementets termostatventil kan stänga inne den varma luften och lura termostaten att sänka värmen på elementet.
Läs mer här: ”Kallt hemma? Så får du det varmare”