Kalla element, inget varmvatten: Yvonne gav upp och flyttade – värden riskerar vite på 50 000 i månaden
Vi står i Yvonne Mellströms gamla lägenhet som hon nyligen har städat ur. Yvonne känner på elementen och konstaterar att det är precis som det brukar vara – bara ett av fem är varmt: Elementet i det som tidigare var hennes sovrum.
– Det fungerade ofta medan de andra var kalla. I övriga lägenheten kunde det vara 16 grader men i sovrummet kunde jag få upp temperaturen till 21 grader – om jag stängde dörren och satte på oljeelementen som jag själv hade köpt, säger hon.
Något varmvatten finns heller inte när vi är där. Trots att vi spolar länge blir det bara lite, lite varmare än ljummet.
Hur länge har det varit problem? Ja, svaren varierar lite beroende på vem man frågar. Men klart är att värmen och varmvattnet har krånglat för hyresgästerna i de tre hyreshusen på Edströms väg i Hälleforsnäs åtminstone sedan hösten 2022.
”Alldeles för jäkligt”
Systemet med två pelletspannor som ska värma husen slutar att fungera med jämna mellanrum.
– Den här hösten och vintern har det varit alldeles för jäkligt. Vi har varit utan värme och varmvatten nästan hela tiden. Ibland har det funkat i fyra kanske fem dagar, men sedan har det blivit kallt igen, säger Yvonne.
Numera före detta hyresgäst på Edströms väg 10. För efter nästan 17 år i lägenheten gav hon upp och flyttade. Trots att hon egentligen trivdes bra – om det inte varit för det här med att inte kunna duscha hemma och tvingas sova i morgonrocken.
Thomas Thulin heter hyresvärden som tillsammans med sin dotter äger de tre husen via bolaget Mellanväggen Fastigheter AB. Yvonne kontaktade honom flera gånger.
– Någon enstaka gång har han svarat när jag ringt. Då är han jättetrevlig och säger att han ska fixa allt. Men det händer ju ingenting, säger Yvonne.
Men sms svarade han på. Yvonne scrollar sig igenom den omfattande konversationen, stannar vid ett meddelande hon skrev den 27 januari år: ”Idag har jag 16 gr inne o inget varmvatten.”
Svaret hon fick från Thomas Thulin: ”Fel du har 20 grader”.
– Jag blev arg eftersom jag visste hur kallt det var i lägenheten, säger Yvonne.
Kan inte duscha i kallvatten
Hon är bara en av flera hyresgäster som för Hem & Hyra vittnar om de här problemen. Varma kläder inomhus är ett måste och flera har egna värmefläktar i gång – som de själva betalar elen för.
– Man fryser jättemycket, hela tiden, och man kan ju inte duscha i kallt vatten, säger en av de boende till Hem & Hyra.
Men det är inte bara varmvattnet och värmen som är problemen. Trappstädning är det inte tal om och utanför kåkarna syns skräp och skrot. Tre bränslefat står utanför ett hus. Utanför ett annat ligger travar med förstörda dörrar. En container är full av översnöad bråte.
Thomas Thulin och dottern äger via andra bolag dessutom sex andra hyreshus i Hälleforsnäs. Hyresgästerna sägs visserligen ha värme och varmvatten, men även där är det rejält nedgånget och mycket skräpigt. I en tvättstuga syns en rostig tvättmaskin och två byggfläktar ska se till att tvätten blir torr.
Krossad fönsterruta
En tom lägenhet med en krossad fönsterruta saknar lås – vem som helst kan gå in där.
Utanför ett hus ligger ett bilbatteri och en stor påse med skräp på marken. Källaren är helt belamrad med bråte.
Men ingen av de boende som Hem & Hyra pratar med klagar på fastighetsskötaren.
– Han hinner inte med allt och stundtals har han mer eller mindre bott i pannrummet för att få ordning på värmen, säger en hyresgäst.
Problemet med värmen och varmvattnet, skräpet och skrotet – allt detta noterades av Hyresgästföreningen efter att man i höstas fått kännedom om förhållandena i Hälleforsnäs.
Hyresgästföreningen inspekterade husen den 24 oktober och skickade sedan ett brev till Thomas Thulin där man radade upp en mängd brister och krävde att dessa åtgärdades.
Inget har hjälpt
I november höll sedan Hyresgästföreningen ett möte med de berörda hyresgästerna och har därefter på olika sätt försökt förmå Thulin att åtgärda problemen.
Men inget har hjälpt och Hyresgästföreningen har övervägt att begära ett åtgärdsföreläggande hos hyresnämnden.
Då kan hyresnämnden bestämma att värden måste åtgärda bristerna. Nämnden kan också besluta om att hyresgästerna ska kompenseras för det man kallar brister i boendet.
Men åtgärdsföreläggande är en process som tar flera månader och beslutet kan dessutom överklagas till hovrätten. Och någon sådan begäran har Hyresgästföreningen inte skickat in till hyresnämnden.
– Vi kanske skulle ha agerat tidigare. Men det tog tid innan vi insåg att hyresvärden bara lovar och lovar utan att göra någonting, säger Bengt Olsson som är chef för juridiska enheten på Hyresgästföreningens regioner Mitt och Aros-Gävle.
Gå fram hårdare
Han anser att ansvaret i första hand vilar på miljöförvaltningen i Flens kommun.
– De har tillsynsansvar över boendemiljön och kan förelägga hyresvärden att åtgärda alla brister. De borde ha kunnat gå fram lite hårdare, säger han.
Miljöförvaltningen i Flen har också agerat – men det tog lång tid. Handlingar visar att man har fått en rad klagomål från hyresgästerna på Edströms väg om värmen och varmvattnet. Den första anmälan kom till miljökontoret redan i slutet av oktober 2022.
Risk för legionella
Men först den 15 december i fjol gjorde miljökontoret en inspektion av de tre fastigheterna. Detta trots att hyresgästerna sedan länge frös i sina lägenheter och fick duscha i ljummet vatten. Till saken hör också att ljummet vatten är en bra grogrund för legionellabakterier. Dessa kan ge upphov till legionärssjukan, en allvarlig sjukdom där dödligheten är 5-20 procent, enligt Folkhälsomyndigheten.
Varför väntade ni så länge med att agera?
– Ja, vi har väl inte haft jättebra rutiner. Men vi jobbar stenhårt för att förbättra oss, säger bygg- och miljöchefen Anna Westling som tillträdde tjänsten den 1 juni i fjol.
Under besöket i december nekades miljöinspektörerna tillträde till pannrummet med pelletspannorna av den person som representerade hyresvärden. I stället fick man ta hjälp av polisen som kom och bröt upp dörren – samt dörren till ett utrymme där två oljepannor (som inte används) står.
Kontrollen visade att värmen på vattnet till elementen bara var 18 grader, vilket betyder att det var iskallt i lägenheterna. Egentligen ska temperaturen ligga på över 60 grader.
Värmen på varmvattnet var endast 30 grader.
Miljöinspektörerna tipsade sedan räddningstjänsten i Flens kommun om att det var oordning i pannrummet. Några dagar senare var en sotare på plats för en brandskyddskontroll då det fanns risk för brandfara. Kontrollen har nu resulterat i ett föreläggande från räddningstjänsten. Hyresvärden måste sätta upp väggar och en dörr som uppfyller kraven på brandskydd. Pannrummet ska städas och hanteringen av aska måste förbättras.
Plan senast den 17 maj
Även miljöförvaltningen har nu beslutat om två förelägganden. Dels ska en oberoende fackman utföra en fastighetskontroll som ska redovisas senast den 17 maj. Då ska hyresvärden presentera en plan för hur man ska gå till väga för att:
- genomföra en obligatorisk ventilationskontroll
- mäta fukt och kontrollera mögel
- mäta radonhalterna
- mäta temperaturerna i lägenheterna
- ta vattenprover för att spåra eventuella legionellabakterier
Vite på 50 000 kronor
Det andra förläggandet handlar om varmvattnet och värmen – som hyresvärden måste åtgärda omedelbart. Gör han inte det får han betala ett vite på 50 000 kronor per kalendermånad, så länge det inte är fixat.
– Det här beslutet togs den 8 februari. Förläggandet gäller med omedelbar verkan och vi har skickat det med ett rekommenderat brev, säger Anna Westling.
Från början var tanken att Thomas Thulin även för varmvattnet och värmen skulle få på sig till den 17 maj – och då för att presentera en plan på hur han skulle gå till väga för att lösa problemen. Men efter att Hem & Hyra påpekat att hyresgästerna behövde hjälp på en gång ändrade miljöförvaltningen sig.
Och när vi pratade med Anna Westling första gången så trodde hon att det var räddningstjänstens sak att förelägga om att varmvatten och värme skulle fungera. Men det stämmer inte alls – vilket Anna Westling fick reda på efter att Hem & Hyra kollat upp saken.
Hon tror ändå inte att hanteringen av ärendet påverkades av den felaktiga uppfattningen.
Yvonne är skeptisk
Yvonne Mellström välkomnar beskedet om föreläggandet och vitet. För sina före detta grannars skull hoppas hon att det blir bra nu. Samtidigt är hon mycket skeptisk:
– Han (Thomas Thulin) kanske fixar varmvattnet och värmen om han nu tvingas till det. Men jag tvivlar ändå. Han har sagt så många gånger att nu ska allt bli bra men sedan har det inte hänt ett dugg, säger Yvonne tio dagar efter att Hem & Hyra träffade henne i Hälleforsnäs.
Så du ångrar inte att du flyttade?
– Nej, det går ju inte att bo där och jag är så glad att jag kom därifrån.
Om du mäter lufttemperaturen med en vanlig termometer och den visar mindre än 20 grader kan det vara så att riktvärdet i Folkhälsomyndighetens allmänna råd om temperatur inomhus, inte uppnås.
Temperaturen kan då behöva utredas mer utförligt genom att den så kallade operativa temperaturen mäts.
Riktvärdet för den operativa temperatur inomhus är 18 grader.
För känsliga grupper gäller att temperaturen bör vara två grader högre.
Om du tycker att du har för kallt hemma så vänd dig i första hand till din hyresvärd. Om du inte blir nöjd kan du kontakta kommunens miljö- och hälsoskyddskontor.
Källa: Folkhälsomyndigheten