Kallduschen: Vattnet stängs av i en månad – fick veta två veckor i förväg
– Det var som en chock. Jag fann mig inte där och då. Efteråt när vi gick ut så slog det mig, vad innebär detta för oss?! Det känns faktiskt för jävligt.
Tvåbarnsmamman Daniela Reguera hade först inte tänkt att gå på Förbos informationsmöte i kvarterslokalen på Bentzels väg i Lerum förra onsdagen. Inbjudan via sms avslöjade bara att det var ett möte ”angående reliningen”.
– Jag visste ärligt talat inte vad relining var.
Mejlet som gick ut var nästan lika kortfattat. Förbo erbjöd sig att ”svara på frågor om den kommande reliningen”. Men grannen Marica Fontenay ville ha sällskap, så de gick tillsammans.
Beskedet till mötets få åhörare kom som en kalldusch. Redan den 17 oktober stänger hyresvärden av vattnet och avloppet i två hyreshus, i en hel månad.
Några veckor senare är det dags för två hus till. Skälet är att avloppsledningarna ska få nya ytskikt inuti, så kallad relining.
Under tiden hänvisas totalt 32 hushåll till gemensamma baracker för toabesök, dusch och disk. Eftersom inget vatten får hällas ut i rören installeras också en ho utomhus, för slaskvatten.
Samtidigt måste alla hyresgäster tömma sina klädkammare i lägenheten. Där ska väggar rivas för att komma åt rören. Var sakerna ska lagras under tiden är upp till varje hyresgäst att lösa själv.
Ingen chans att hinna förbereda sig
Alla som tvingats bo sig igenom en stamrenovering, vilket relining är en lindrigare variant av, har genomlevt samma sak. Haken på Bentzels väg är att hyresgästerna här inte säger sig ha fått konkret information förrän först nu, några veckor innan vattnet stängs av.
Enligt hyreslagen ska information av den här typen gå ut med minst tre månaders varsel. Vi ska återkomma till det.
Bristen på förvarning har väckt starka känslor hos de boende i kvarteret. Cristian Muñoz och hans sambo Rebecca Hådell hade gärna ordnat alternativt boende för sig själva och tvååriga dottern Luna. Som att bo hos Rebeccas pappa några mil bort, om han hade hunnit planera att åka till sommarstugan. Eller ta ut sparade föräldradagar för att själva bo i stugan i Dalarna i någon vecka.
– Vi hade kunnat vara borta åtminstone halva tiden. Nu har vi inte möjlighet att göra någonting. Jag kan inte begära ledigt med två veckors varsel, säger Rebecca.
Det korta varslet hindrar även Marica Fontenay och hennes sambo från att hinna söka semester för att åka bort en vecka, eller ordna tillfälligt boende hos bekanta.
– Nu har vi inte haft någon chans att hitta lösningar. Folk är helt förtvivlade över detta. Jag tror inte att Förbo får göra så, för en så stor sak som de ska göra nu.
Har själva försökt informera grannarna
Under den gångna helgen har hon och några grannar knackat dörr i området, för att se till att folk får reda på planerna. En del hade inte hört något alls. Andra hade inte förstått att det var så nära förestående, eller vad som faktiskt skulle göras. Många kände inte till onsdagens möten. Nu har de startat en gemensam facebookgrupp för snabb kontakt.
I måndags skulle schaktarbeten starta i kvarteret. Flera av de hyresgäster som Hem & Hyra talat med berättar hur en firma tidigare har varit inne i lägenheterna för att ”titta på rören”. Alla visste att åtgärder var på gång – så småningom. Men ingen har uppfattat när arbetet skulle börja.
Ingen ifrågasätter heller själva renoveringen, även om det känns tungt att behöva diska och gå på toa på gården i novemberregn och höstmörker. Det som upprör de boende är framför allt att Förbo överrumplat dem med extremt kort varsel.
– Gör man en upphandling på rätt sätt så har man den framförhållningen, säger Cristian Muñoz.
Han berättar hur Förbos representanter vid förra veckans möte diskuterade kökslösningar i Hyresgästföreningens kvarterslokal, till exempel om man kunde ordna taggar så att alla hyresgäster fick tillträde. Allt känns provisoriskt och oplanerat, tycker han.
– Jag jobbar själv med projekt. Min bild av detta är att de inte gjort någon ordentlig riskanalys. Mötet handlade om själva tekniklösningen, inte lösningar för hyresgästerna.
Förbos representant dyker upp
Medan vi sitter i Cristian och Rebeccas soliga kök dyker en representant från Förbo plötsligt upp vid brevlådan utanför fönstret. Det är Jonas Halvarsson, en av Förbos två inhyrda ombyggnadssamordnare från konsulten Grannfrid. Nu är han ute och delar ut informationsblad till alla hyresgäster, samma information som presenterades på mötena förra veckan.
Grannarna i köket börjar genast ifrågasätta hur renoveringen har planerats och varför de inte fått mer information.
– Jag förstår alla era frågor men jag är inte rätt person att svara, säger Jonas Halvarsson.
När någon ifrågasätter lämpligheten i att tvinga ut småbarn och äldre till toabaracker i november framhåller samordnaren att stamrenoveringar pågår året runt.
– När man letar entreprenörer får man ta dem som finns tillgängliga, säger han.
– Men det är inte vad hyreslagen säger, invänder Cristian.
”Två veckor är alldeles för kort tid”
Han har rätt. Lagen säger att varje hyresgäst är skyldig att släppa in fastighetsägaren om något måste fixas i lägenheten. Är det akut kan detta ske med kort varsel, i princip direkt.
Men så fort åtgärden går att planera ska hyresgästen få information om datum åtminstone en månad i förväg. Och är åtgärden omfattande, med stor påverkan på boendet, så kräver lagen att hyresvärden informerar långt tidigare än så.
Enligt praxis gäller minst tre månader, motsvarande en uppsägningstid.
– Två veckor är alldeles för kort tid, säger Hyresgästföreningens juriststrateg Ellinor Rapp om situationen på Bentzels väg.
Hon jobbar på regionkontoret i Göteborg där Hyresgästföreningen just nu tittar på hur renoveringen i Lerum har hanterats. Att den här typen av åtgärder aviseras så nära inpå är mycket ovanligt.
– I det här fallet, när man inte har vatten och toalettmöjligheter, så är det uppenbart att det här arbetet kommer att påverka boendet på ett väsentligt sätt. Jag blev förvånad att man begär tillträde med så kort varsel. Det låter som ett stort arbete, och verkar ju planerat, säger Ellinor Rapp.
Information daterad i början av juli
När Jonas Halvarsson gått vidare med sina papper tittar grannarna i köket på varandra.
– Oj, jag blir jättearg, utbrister Marica Fontenay.
– Det känns så otroligt respektlöst. Det är de som ska planera. Inte vi, säger Cristian Muñoz.
När de tittar närmare på pappren de just fått upptäcker de att utskriften är daterad i början av juli, nästan precis tre månader tidigare. De drar slutsatsen att hyresvärden redan då hade tidsplanen klar för sig. Varför så akut nu, undrar de för femtioelfte gången.
Förbo svarar på kritiken
Förbo svarar på Hem & Hyras frågor via mejl. Där ger bostadsbolaget bilden av att husen på Bentzels väg oväntat visat sig kräva omedelbara åtgärder.
– Ibland kan det dyka upp renoveringsbehov lite hastigt som vi inte kunnat förutse. Det är ett arbete som måste utföras för att fastigheterna ska må bra och som inte kan vänta, skriver kommunikationschef Hanna Holmström Tomic.
Enligt Förbo skickade bolaget ut ett informationsbrev i början av september där man berättade att man kommer att renovera rörledningarna i höst.
Förbo berättade mer om planerna vid informationsmötena förra veckan, som flertalet boende alltså missade. Enligt Hanna Holmström Tomic kommer ombyggnadssamordnarna att ringa alla berörda hyresgäster innan renoveringen börjar.
Tycker att informationen varit rimlig
Förbo anser att bostadsbolaget har följt lagens krav om rimlig information.
– Lagen är tolkningsbar utifrån huruvida det är en lägenhet vi skall in i respektive fastigheten. Vår tolkning är att information skall gå ut en månad för inskränkande arbete i lägenheter/fastigheter, skriver Hanna Holmström Tomic till Hem & Hyra.
Förbo utlovar kompensation för vattenavstängningen, som ersättning för att de boende inte kan nyttja sina hem som de brukar. Något belopp är inte preciserat, inte heller när kompensationen kommer.
Dagen efter Hem & Hyras besök ger Förbo ytterligare ett besked. Hyresgästerna i de två första husen ska få extra kompensation på grund av det korta varslet.
– Det är som sagt ett arbete som måste göras omgående så dessvärre har vi fått ha en tajt tidplan för både kommunikation och aktiviteter, konstaterar kommunikationschefen.
– Detta för att undvika akuta skador och längre renoveringsarbeten framöver.
Men Daniela Reguera ger inte mycket för bolagets förklaringar. Förbo vet sedan länge hur rören i området ser ut, menar hon.
– De borde ha planerat det här så att det inte skulle bli akut i så fall.
Relining betyder ungefär ”återfodring” och innebär att man gjuter nya rör inuti stamledningar som redan finns. Det blir som ett slags nytt, inre foder.
Metoden används som ett alternativ till regelrätta stambyten om rören anses vara i tillräckligt gott grundskick. Relining kräver betydligt mindre ingrepp i varje lägenhet jämfört med om stammarna helt byts ut. Då måste badrummen göras om, vilket ofta höjer hyran.
Husen på Bentzels väg är ihopkopplade med avloppsrör två och två. Därför utförs arbetet i två huskroppar i taget. 16 hushåll berörs i varje fas, totalt 32 lägenheter. Arbetet i kvarteret beräknas vara klart en vecka före julafton om tidplanen håller. På sikt räknar Förbo med att genomföra samma åtgärd i fler hus i området.