Känner sig överkörd av hyresvärden
Lena Bergström insåg redan vid inflyttningen i enrummaren på Trädgårdsgatan i centrala Oskarshamn i mars 2016, att standarden var låg. Det var glipor i laminatgolvet, spisfläkten läckte fett och i duschen fanns mögel. Fönstren var av äldre modell och dåligt isolerade, både mot kyla och ljud. Ytterdörren hade sett bättre dagar.
Efter en tid insåg hon att även ventilationen var dålig, eller snarare usel.
— Det var så mycket fukt i toaletten att det droppade vatten från taket i nacken på mig, berättare Lena.
Hon kontaktade hyresvärden, PJN Sverige AB, men fick inget gehör för sina synpunkter menar hon. Lena vände sig då till kommunen, som besiktigade lägenheten och bland annat konstaterade att ventilationen mycket riktigt var bristfällig. Några dagar senare installerade hyresvärden en fläkt, vilken förbättrade luftkvaliteten men som fick ytterligare en effekt: Temperaturen i lägenhet sjönk rejält.
— Jag hade 13 grader i lägenheten i vintras, säger Lena och visar ett foto på en innetermometer i sin mobiltelefon.
Fler problem kvarstod dock, som golvet, fläkten och möglet i toaletten. I mars i år kontaktade hyresvärden henne och meddelade att lägenheten skulle renoveras.
Att det skulle ske en totalrenovering fick hon inte veta.
— När jag var i lägenheten i påskas såg jag att de hade blåst ut hela lägenheten. Det var bara kala väggar.
I slutet av maj ringde hyresvärden och meddelade att renoveringen skulle medföra en hyreshöjning, från 3239 kronor i månaden, till 4550. En höjning med över 40 procent.
— Så kan de ju inte bara göra, de har inte förhandlat med mig, eller berättat något. De bara höjer, säger Lena.
— Jag kan inte acceptera detta.
Värden backar om hyreshöjning
Johanna Stångberg är ekonomiansvarig på Lenas hyresvärd PJN Sverige AB. Hon menar att de var tydliga med att renoveringen skulle innebära en hyreshöjning, men att de inte i förhand kunde specificera i vilken storlek.
— Hyran var nedsatt tidigare, eftersom lägenheten var gammal och sliten.
Planen var att efter renoveringen höja hyran till 91 kronor kvadratmetern, men så blir det inte. Värden backar nu helt i frågan, Lena får behålla sin gamla hyra.
— Vi kan inte höja hyra eftersom vi inte fick ett skriftligt godkännande, säger Johanna Stångberg.
— Det gick inte till på rätt sätt, det räckte inte med muntlig information.
Någon förhandling med Lena om hyreshöjningen har inte skett, medger Johanna Stångberg:
— Det blev inte av helt enkelt. Vi kunde nog ha varit tydligare, men hon kunde också ha frågat oss.
Borde inte ni som bostadsbolag känna till vilka regler som gäller?
— Bra fråga. Det borde vi kanske, men det gjorde vi inte. Men nu vet vi.
Historien tar inte slut med detta. I början av juli besiktigade Tobias Bäckstrand, miljöinspektör på Oskarshamns kommun, lägenheten efter renoveringen. Då konstaterade han bland annat att lägenheten är 42 kvadratmeter, inte 50 som det står i hyreskontraktet. En uppgift som förvånar Johanna Stångberg:
— Det är mer än vad jag känner till. Det borde väl innebära att hyran ska sänkas.
Dessutom har miljöinspektören anmärkningar på ett fuktskadat tak i en garderob och en ny tilluftsventil.
— Jag kommer att kontakta fastighetsägaren om detta, säger Tobias Bäckstrand till Hem & Hyra.