Karim blev bestulen på sin p-plats
När Karim Hassan kom hem från semestern i julas blev han rejält överaskad. På den parkeringsplats som han hade hyrt i 13 år hängde en blå handikapparkeringsskylt.
– De hade tagit min parkeringsplats utan att meddela mig. Det var väldigt nonchalant och jag blev förbannad, säger Karim Hassan, som bor i Tornets lägenheter på Risingeplan i Tensta.
När han ringde Europark och ville ha en förklaring möttes han av beskedet att de flesta var på semester och att han fick återkomma.
– Sedan sa en chef att han skulle kolla upp det och höra av sig, men han ringde inte upp. Jag känner med jättedåligt behandlad och övergiven, de brydde sig inte. Det kändes inte som de behandlade mig som en människa, säger han.
Men räkningar för parkeringsplatsen fortsatte att dimpa ner i Karims brevlåda trots att han inte hade någon parkering. I mars ringde han och krävde att de skulle sluta skicka räkningar.
– De svarade att det var tre månaders uppsägning men jag blev så förbannad att de till slut gick med på att sluta skicka räkningar. Jag betalade totalt 960 kronor för de tre månader jag inte kunde använda platsen och de vill jag ha tillbaka, säger han.
Det är först när Hem & Hyra ringer upp Fredrik Westergård, informationschef på Europark, som han startar en utredning för att ta reda på vad som hänt. Då har det gått över fem månader sedan Karim Hassan blev av med sin parkeringsplats.
Fredrik Westergård, varför skyltade ni om Karim Hassans plats till handikapplats utan att meddela honom ?
– Det är en mycket tråkig incident och jag beklagar verkligen att han hamnat i kläm. Vår driftorganisation hade fått i uppdrag att skylta om området och något har gått snett så att de gjort om hans parkeringsplats till en plats för rörelsehindrad. Det beror på dålig kommunikation mellan olika avdelningar, säger Fredrik Westergård.
Men han hörde ju av sig till er i början av januari och bad om en förklaring till vad som hänt. Varför har ingen hört av sig och felet rättats till?
– De som har ansvar för parkeringskontrakten har framfört kundens klagomål till driftorganisationen men sedan har felet inte åtgärdats för att den person som hade ansvaret för saken har slutat hos oss.
Han säger att han har betalat i flera månader utan att kunna använda sin parkering. Hur ska ni kompensera honom?
– Vi kommer att kontakta kunden och se till att han får tillbaka de pengar som han har betalat in när han inte kunnat använda parkeringsplatsen. Sedan kommer han att få en ny parkeringsplats. Det viktigaste är att han blir nöjd, säger Fredrik Westergård.
Händer det ofta att ni sätter upp skyltar på kunders parkeringsplatser?
– Nej, det händer i princip aldrig. I sällsynta fall beroende på den mänskliga faktorn kan skyltar få en annan placering än vad som var tänkt men vi brukar vara snabba på rätta till om det har blivit fel, det är beklagligt att det inte blev så i det här fallet.