Karins jobb: Att höra hur medlemmarna mår
Ingen kan leva sitt liv som vanligt under coronakrisen, men äldre och andra riskgrupper ska isolera sig ännu mer från omgivningen. Därför har Hyresgästföreningen startat kampanjen God grannar, som går ut på att para ihop de hyresgäster som behöver hjälp och dem som kan avvara en stund för att hjälpa till.
Men hjälpen kan också bara vara att prata en stund i telefon. Ensamhet är tärande. Ibland kan konversationen handla om ganska tunga saker som inträffat under pandemin.
– Samtalen får ta den tid de tar utan tidspress. Är det någon som vill prata länge så finns vi där, säger Karin Lindquist, som är en av dem som ringer runt.
Egentligen jobbar hon som medlemsrekryterare i Örebro, men under Coronapandemin har Hyresgästföreningen slutat att knacka dörr. I stället ringer hon till medlemmar över 70 år och under 40 år, samt till dem som anmält sig som volontär för att exempelvis handla mat och mediciner till äldre och andra riskgrupper som ska hålla sig hemma så mycket som möjligt.
– Vi försöker att matcha hjälpen så att tid och geografi passar. Det är ett jättebra projekt som jag är stolt över att representera, säger Karin Lindquist.
I går eftermiddag ringde alla Hyresgästföreningens medarbetare som hade möjlighet till medlemmarna. Det blev några tusen samtal, vilket innebär att Hyresgästföreningen har samtalat med över 33 500 medlemmar och volontärer.
Över 10 000 människor har anmält sitt intresse för att hjälpa sina grannar med att gå och handla, hämta ut mediciner, gå ut med hunden, och annat som man kan behöva hjälp med under coronapandemin.