Kartläggning i Norrland: Tusenlappar i avgift om du stör grannen
20 av 42 kommunala bostadsbolag i Norrland kräver störande hyresgäster på ersättning, enligt Hem & Hyras kartläggning.
Enligt rutin skickas då en faktura efter att störningsjouren ryckt ut, knackat på och konstaterat att hyresgästen stört. Ibland får hyresgästen en chans till innan en räkning skrivs ut.
En störningsfaktura är ingen straffavgift utan ska spegla den faktiska kostnaden som bostadsbolaget måste betala för jourinsatsen.
Men Hem & Hyras enkätsvar från Norrlands kommunala hyresvärdar visar att beloppen skiljer sig kraftigt åt kommunerna emellan – från 500 kronor i Storuman till 5 000 kronor i Övertorneå. Snittet för en debitering är runt 1 500 kronor.
Per-Erik Muskos, Matarengihems platschef i Övertorneå, tycker inte att det är orimligt att fakturera störande hyresgäster 5 000 kronor.
– Nej, inte alls. Det är den fasta kostnad som står i vårt avtal med vaktbolaget som åker ut på störningar efter kontorstid.
Han anser att det tvärtom är orätt att inte ta betalt.
– Ja, det vore fel om alla hyresgäster skulle få dela på den notan istället för att den som stör betalar.
Matarengihem är ett mindre kommunalt bostadsbolag i Övertorneå med cirka 460 lägenheter och antalet störningar är få. Förra året, 2021, kom det in ett tiotal störningsärenden.
”Okynnesringer man kan man själv åka på att
betala fakturan på 5 000 kronor”
Per-Erik Muskos tror att störningsfakturor har en viss skrämseleffekt, men han upplever ändå att känsligheten för ljud ökat och att fler klagar.
– Hyreslagstiftningen förespråkar hänsyn till varandra. Men jag tycker att människor blivit mindre toleranta. En del kan uppleva ett ljud som störande bara för att de ”inte vill ha det så”. Och det räcker ju inte i lagens mening. Det är normalt att höra sina grannar i ett flerbostadshus.
Man får heller inte ringa och störa störningsjouren som hyresgäst i Matarengihem.
– Nej, den som okynnesringer jouren för ljud som man normalt får räkna med när man bor vägg i vägg med andra kan själv åka på att få betala fakturan på 5 000 kronor, säger Per-Erik Muskos.
Läs om Aram Auladi som krävs på 35 000 kronor av sin hyresvärd i Göteborg – för att ha ringt störningsjouren.
Vad är då en störning egentligen? Och hur mycket måste man tolerera från sina grannar?
Svaren finns här, där Hyresgästföreningens förbundsjurist Susanna Skogsberg reder ut vad som gäller i lagens mening.
I samband med Hem & Hyras undersökning uppgav vissa bolag att de dessutom skrivit in i hyresavtalet att alla bekräftade störningar medför en kostnad.
Så gör exempelvis Timråbo.
Men trots klausulen plus det faktum att bostadsbolaget hade 152 störningsärenden 2021 så slipper hyresgästen undan avgiften.
Bolaget har valt att inte tillämpa klausulen. Inga räkningar skickas ut.
Klausulen har blivit en fråga för tingsrätten
Även Mitthem i Sundsvall vill att hyresgäster skriver under på att bostadsbolaget får ta ut en avgift för störningar.
Vilket de, till skillnad från grannkommunen Timrå, valt att efterfölja.
Hem & Hyra har skrivit om Anastasiia som fakturerats på tusentals kronor av Mitthem – för att hennes son ska ha lekt för högljutt tillsammans med sina kamrater.
Anastasiias fall kommer att prövas i domstol till hösten eftersom Hyresgästföreningens jurist vill ha ett prejudikat i frågan.
– Det är oskäligt att en hyresgäst per automatik ska betala för störningsjourens utryckning, anser juristen William von Wendel, som driver målet.
Han välkomnar därför ett möte med Mitthem i tingsrätten i höst.
– Det är bra att den här klausulen prövas. Det har aldrig gjorts förr och vi behöver ett prejudikat att följa, säger han.
- Hem & Hyra skickade i maj 2022 ut en enkät till alla kommunala bostadsbolag i Norrland. Alla svarade utom i Älvsbyn, Norsjö och Vindeln.
- I listan i artikeln finns de bolag med som debiterar hyresgäster som orsakat en störning som bekräftats av antingen bolagets personal eller störningsjour.
- Oavsett om bolaget debiterar eller inte så är rutinen vid störningsärenden att redan vid första störningen skicka en rättelseanmaning till hyresgästen och en kopia till socialnämnden i kommunen. Efter flera störningar riskerar hyresgästen uppsägning.