Annons

Klaga på rätt sätt – och sänk hyran

Värmland ​Inför årets hyresförhandlingar är din åsikt som hyresgäst ännu viktigareän förut. Men det gäller att klaga på rätt sätt.- Synpunkterna är ovärderliga, säger Thomas Bäckman som är förhandlare i Karlstad.

​Varje höst förhandlar Hyresgästföreningen om hyrorna.

Innan det sker skickar Hyresgästföreningen ut ett brev där de uppmanar hyresgästerna att höra av sig och tala om vad som är mindre bra i deras boende.

Annons
Läs ocksåVärd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt”Text med ordet skadestånd. Kvinna som tittar rakt fram.
Nu är det extra viktigt att hyresgästerna hör av sig. Anledningen är de nya hyresreglerna som infördes vid årsskiftet. Enligt dem ska privata värdar förhandla på samma villkor som de kommunala bostadsbolagen.
 
Eftersom det är svårare att ha insyn i de privata värdarnas verksamhet är det extra viktigt att ta reda på vad hyresgästerna tycker.
 
Men alla synpunkter är inte relevanta.
– Det är viktigt att synpunkterna är kopplade till hyran, som till exempel att gården är vanskött. Många hör av sig om störningar, men det är inget som påverkar hyran, säger Sven-Erik Rasmusson, förhandlingschef i Region Mitt och Aros-Gävle.

I vissa fall kan klagomålen leda till att det inte blir någon hyreshöjning.

Annons

Läs också Hyresgästen Anne-Li om Uppsalahems hyreskrav: ”Det är bedrövligt” Hemlös dömd till fängelse – tog sig in i tom lägenhet: "Vad ska man göra – ska man dö?" Nu säljer Öbo Britt-Maries hem: "Luften gick ur mig" Nytt hovrättsbeslut: Dålig förvaltning stoppar inte årlig hyreshöjning

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.