Annons

Klaga rätt och sänk hyran

Örebro Inför årets hyresförhandlingar är din åsikt som hyresgäst ännu viktigareän förut. Men det gäller att klaga på rätt sätt.

​Varje höst förhandlar Hyresgästföreningen
om hyrorna. Innan det sker skickar Hyresgästföreningen
ut ett brev där de uppmanar hyresgästerna att
höra av sig och tala om vad som är mindre bra i deras boende.

Nu är det extra viktigt att hyresgästerna hör av sig. Anledningen är de nya hyresreglerna som infördes vid årsskiftet. Enligt dem ska privata värdar förhandla
på samma villkor som de kommunala bostadsbolagen.

Läs ocksåVärd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt”Text med ordet skadestånd. Kvinna som tittar rakt fram.

Eftersom det är svårare att ha insyn i de privata värdarnas verksamhet är det extra viktigt att ta reda
på vad hyresgästerna tycker.

Annons

Men alla synpunkter är inte relevanta.
– Det är viktigt att synpunkterna är kopplade till hyran, som till exempel att gården är vanskött.

Många hör av sig om störningar, men det är inget som påverkar hyran, säger Sven-Erik Rasmusson, förhandlingschef i Region Mitt och Aros-Gävle.

Annons
Läs ocksåHyresgästen Anne-Li om Uppsalahems hyreskrav: ”Det är bedrövligt”En tudelad bild. Den t v föreställer Uppsalahems kontor. En gul husfasd md en trappa upp till entrén. Till vänster i bilden syns loggan på husfasaden. Bilden till höger är en porträttbild på en kvinna runt 60 år. Hon har mörkt, långt mittbenat hår och svarta rektangulära glasögon med rundade hörn. Hon tittar in i kameran.

I vissa fall kan klagomålen leda till att det inte blir någon hyreshöjning.

Läs också Så mycket höjer värdarna i Uppsala län hyran 2025 – hela listan Så mycket höjer värdarna i Gävleborg hyran 2025 – hela listan Nu säljer Öbo Britt-Maries hem: "Luften gick ur mig"

Klaga rätt och sänk hyran

Södermanland ​Inför årets hyresförhandlingar är din åsikt som hyresgäst ännu viktigare än förut. Men det gäller att klaga på rätt sätt.

Varje höst förhandlar Hyresgästföreningen om hyrorna. Innan brukar Hyresgästföreningen skicka ut ett brev där de uppmanar hyresgästerna att höra av sig och tala om vad som är mindre bra i boendet.
Nu är det extra viktigt att hyresgäster hör av sig. Anledningen är de nya hyresreglerna som infördes
vid årsskiftet. Enligt dem ska privata värdar förhandla på
samma villkor som de kommunala bostadsbolagen. Eftersom
det är svårare att ha insyn i de privata värdarnas verksamhet
är det extra viktigt att ta reda på vad hyresgästerna tycker. Men alla synpunkter är inte relevanta.
– Det är viktigt att synpunkterna är kopplade till hyran, som till exempel att gården är vanskött. Många hör av sig om störningar, men det är inget som påverkar hyran, säger Sven-Erik Rasmusson, förhandlingschef i Region Mitt och Aros-Gävle.
I vissa fall kan klagomålen leda till att det inte blir någon hyreshöjning.​

Annons
Annons
Läs också Värd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt” Mimer höjer hyrorna med 5 procent – vice vd:n: ”Jag tycker att vi har landat på en nivå som är schysst” Dubbelhöjning ger årets högsta hyreshöjning hittills: ”Vi låg lägre än andra förra året” 30 000 Gävlebor får höjning på över 5 procent för tredje året i rad – "Vi vill inte ha ett Sverige där allmännyttan förfaller" Så kan du ta strid för ditt badkar – om det riskerar att kastas i renoveringen

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.