Klaga rätt och sänk hyran
Varje höst förhandlar Hyresgästföreningen
om hyrorna. Innan det sker skickar Hyresgästföreningen
ut ett brev där de uppmanar hyresgästerna att
höra av sig och tala om vad som är mindre bra i deras boende.
Nu är det extra viktigt att hyresgästerna hör av sig. Anledningen är de nya hyresreglerna som infördes vid årsskiftet. Enligt dem ska privata värdar förhandla
på samma villkor som de kommunala bostadsbolagen.
Eftersom det är svårare att ha insyn i de privata värdarnas verksamhet är det extra viktigt att ta reda
på vad hyresgästerna tycker.
Men alla synpunkter är inte relevanta.
– Det är viktigt att synpunkterna är kopplade till hyran, som till exempel att gården är vanskött.
Många hör av sig om störningar, men det är inget som påverkar hyran, säger Sven-Erik Rasmusson, förhandlingschef i Region Mitt och Aros-Gävle.
I vissa fall kan klagomålen leda till att det inte blir någon hyreshöjning.