Klagade på lekande barn – blev själv uppsagd
En hyresgäst i Skogås har under flera år ringt störningsjouren och bett dem rycka ut för att säga till störande grannar eller barn som leker. Personen har också vid många tillfällen klagat direkt till hyresvärden Huge Bostäder och sina grannar. Det har handlat om att hon störs av att grannen ovanför diskar, duschar, pratar och leker med sina barnbarn. Hyresgästen uppger också att någon kastar äpplen på hennes balkong.
Vid samtal till störningsjouren har hon uppgett att de måste komma för att ”det är barn som skriker på gårdens lekplats” eller för att ”barn sparkar boll i lekparken och en man är otrevlig”. Jouren har svarat med säga att de inte åker ut eftersom det anses normalt att barn uppehåller sig i lekparken dagtid.
Bostadsbolaget har haft flera möten med den klagande hyresgästen utan att det blivit bättre. Det slutade med att Huge Bostäder gick till hyresnämnden i Stockholm och sade upp hyresgästen. Efter uppsägningen har hyresgästen erbjudits att flytta till en annan lägenhet men tackat nej.
I ansökan till hyresnämnden står det att Huge Bostäder har mottagit en massiv mängd mejl från hyresgästen, en bilaga på 19 sidor visar ett axplock av alla meddelanden.
Som grund för uppsägningen skriver bolaget att hyresgästen ”utsätter närboende för störningar som skäligen inte bör tålas och iakttar inte heller vad som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten”.
Vid ett tillfälle mejlar hyresgästen till Huge Bostäder och klagar på att en granne hällt vatten på levande ljus som hyresgästen tänt och ställt utanför sin lägenhetsdörr i porten. Hyresgästen ser inget fel med att tända ljus, däremot är det enligt hyresgästen ”elakt att hälla vatten på det så att det förstörs”.
Hyresnämnden ska nu avgöra om hyresgästen ska tvingas flytta eller får bo kvar.