Klagomålen mot föreningen minskar
Sedan 2006 samlar Hyresgästföreningen in medlemmarnas synpunkter och registrerar dem. Anledningen är att organisationen vill ta vara på kritiken för att kunna utveckla verksamheten och göra något åt eventuella brister.
Under det sista halvåret i fjol och det första halvåret i år har totalt 731 synpunkter registrerats, vilket motsvarar knappt 0,14 procent av de 532 936 medlemmarna. Det kan jämföras med 0,33 procent under hela 2011. Men då registrerades även missnöje som kom fram när någon gick ur föreningen.
– Jag är naturligtvis nöjd över att klagomålen från medlemmarna minskar. Vi kan inte vara tvärsäkra om anledningen, men vi blir hela tiden bättre både i vår medlemsservice och i annan verksamhet, säger Jan Johnsson, förbundschef på Hyresgästföreningen.
Han berättar att Hyresgästföreningen fått höga betyg i de undersökningar som gjorts av medlemsnöjdheten och antalet medlemmar som lämnar föreningen är färre än någonsin.
Numera följs klagomålen upp varje månad. Det innebär också att fel rättas till snabbare.
Merparten av de synpunkter som kommer in är negativa. Västra Sverige är den enda region som har fler positiva än negativa synpunkter. Så såg det ut även i förra årets rapport.
– Det är också intressant och glädjande. Jag vet ännu inte vad det beror på, förhoppningsvis är det ett kvitto på hög kvalitet och nöjda medlemmar.
Region Stockholm får in betydligt fler synpunkter än någon annan region, även om man tar hänsyn till det stora antalet medlemmar.
– Vid en första anblick verkar antalet klagomål i Stockholm för högt. Å andra sidan är trycket hårdare och bostadssituationen värre i Stockholm. Jag förutsätter att ledningen i Stockholm analyserar vad som ligger bakom siffrorna, säger Jan Johnsson.
Efter region Stockholm, som har 2,68 ärenden per 1 000 medlemmar, kommer region Aros-Gävle och Sydost, med 1,28 respektive 1,08 ärenden per 1 000 medlemmar. De flesta synpunkterna handlar om juridik (268 ärenden), följt av förhandlingar (205 ärenden).