Annons

Klart med nya Valdemarsvikshyror

Valdemarsvik Jourtelefon, god inre och yttre skötsel och miljöpolicy. Det är några av kriterierna som påverkar årets hyreshöjning i Valdemarsvik som landar på mellan 0,95 och 1,2 procent.

Inför årets hyresförhandling i Valdemarsvik kom Fastighetsägarföreningen och Hyresgästföreningen överens om att låta förvaltningskvalitet påverka hyrorna. Upplägget liknar det system som även införts i Norrköping, där ett antal kriterier skrivits ned som hyresvärden ska uppfylla för att få ut en högre höjning.

Systemet i Valdemarsvik skiljer sig något från det i Norrköping och innehåller sju i stället för sex kriterier, till exempel krav på en miljöpolicy om att hyresvärden ska hantera grovsoporna enligt kommunens regler. Det ska även finnas jourtelefon, serviceanmälan och en god inre och yttre skötsel.

Läs ocksåHyreskartan visar inte hela bilden över landets hyror

I förhandlingen begärde Fastighetsägarna att få höja hyrorna med 2,7 procent, men parterna kom i stället överens om en höjning på mellan 0,95 och 1,2 procent, beroende på om hyresvärden uppfyller alla kriterier för förvaltningskvalitet eller inte.

Hyresvärdarna Fogelvik och Guldnyckeln fastigheter klarade alla kriterier och får en höjning med 1,2 procent, medan Dapo Real Estate får 1,05 och Berg & Co får 0,95 procent. För en tvårumslägenhet på 65 kvadrat med en månadshyra på cirka 4 900 kronor innebär höjningen 0,95–1,2 procent ett påslag på 47–58 kronor i månaden.

Annons

— Det är inga stora skillnader, men några kronor kan det vara värt. Men att vi har fått fram de här kriterierna har ett värde för hyresgästerna. Det är en kvalitetsaspekt att man vet vad som förväntas fungera när det gäller förvaltningen. Tidigare har det varit lite luddigt, men nu är det satt på pränt, säger Erik Malmberg, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Läs ocksåVärmdö Bostäder höjer hyran med 1,4 procent

Men fastighetsägarna anser att hyreshöjningen i år blev alldeles för låg. Trots att Guldnyckeln fastigheter fick den högre hyreshöjningen är de inte nöjda med utfallet.

— Vi är inte alls nöjda, men det är tyvärr bara att godta. Valdemarsvik är en dyr kommun att bo i när det gäller till exempel taxor för vatten och avlopp, så vi hade behövt en högre höjning. Det yttre underhållet av fasader och fönster blir lidande, säger Andrea Gustavsson på Guldnyckeln fastigheter.

Annons

De nya hyrorna trädde i kraft vid årsskiftet.

Läs ocksåHyrorna höjs i MölndalTrapphusskylt Mölndalsbostäder

 

Fakta: Förvaltningskvalitet i Valdemarsvik 2018

1) Jourtelefon: Hyresvärden ska tillhandahålla teknisk jour samt störningsjour efter normal kontorstid. Jouren ska vara kopplad till utförandet av åtgärd, dvs hyresgästen ska beroende på ärendets art få åtgärd utförd. Mindre brådskande ärende ska dock kunna avvaktas till nästkommande vardag.

2) Serviceanmälan: Hyresvärden ska tillhandahålla möjlighet för hyresgästen att lämna serviceanmälan via web eller telefon dygnet runt. Återkoppling till hyresgäst bör ske inom 24 timmar vardagar. Åtgärd ska i normala fall utföras inom fyra arbetsdagar. Vid längre ledtid än fyra arbetsdagar ska hyresgäst meddelas ungefärligt datum då åtgärd kommer utföras, orsak till fördröjning samt en motivering för det fall åtgärd inte kommer vidtas.

3) Kundtjänst: Hyresvärden ska tillhandahålla kundtjänst och/eller kundmottagning med möjlighet till personligt besök under normal kontorstid. Hyresvärdar som inte har etablerade fastighetskontor skall kunna erbjuda hyresgäster möten på annat sätt vid efterfrågan.

4) Miljöpolicy: Hantering av grovsopor skall följa kommunens riktlinjer. Material som används i och utanför fastigheten bör vara miljövänliga.

5) Yttre skötsel: Informera hyresgästerna om den yttre skötseln. Hyresvärden ska tillhandahålla en god yttre skötsel kontinuerligt/personanpassat. I yttre skötsel ingår t.ex. (i den mån fastigheten har detta) gräsmattor, rabatter, underhåll av lekplatser/utemöbler/staket, städning av utemiljö/asfaltering, trädklippning, snöröjning m.m. Fastigheten ska sammantaget ge ett välvårdat intryck av utemiljö. Skötseln av detta styrs av behov och väderlek. Hyresvärden ska informera om snöröjningsrutiner.

6) Inre skötsel: Informera hyresgästerna om den inre skötseln. Hyresvärden ska tillhandahålla en god inre skötsel kontinuerligt och regelbundet. I inre skötsel ingår exempelvis schemalagd städning av trapphus, tvättstuga samt allmänna utrymmen. Fastigheten ska ge ett välvårdat intryck av de inre gemensamma utrymmena. Det inkluderar t.ex. golv, väggar, tak, räcken/handtag, fönster m.m. i den mån det finns.

7) Information: Hyresvärden ska tillhandahålla uppdaterad och grundläggande kontakt- och fastighetsinformation i trapphus. Lämpligt är även att hyresvärden tillhandahåller denna information via flera informationskanaler.

Läs också Över 10 000 södertäljebor får höjd hyra 5 000 studenter får högre hyra

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.