Klart i Sveriges största hyresuppgörelse
LÄS MER: Hela listan, här är alla färdiga hyresuppgörelser i Sverige.
Hyreshöjningen varierar från 0 till 4,8 procent beroende på i vilket hus man bor, men genomsnittet blir 2,4 procent i alla fyra bolagen.
De nya hyrorna gäller från och med 1 april och det blir ingen retroaktiv höjning för årets tre första månader.
När förhandlingarna inleddes i september yrkade kommunala Framtidenkoncernen på att få höja hyrorna i alla bolagen med i snitt 3,4 procent.
I november hade den siffran förhandlats ner till 2,7 procent, vilket Framtiden presenterade som sitt ”sista bud”. Hyresgästföreningen ansåg dock att det fortfarande var en för hög nivå.
I det läget valde Framtiden att lägga ner förhandlingarna och i stället hänskjuta beslutet till Hyresmarknadskommittén (HMK) i Stockholm (se faktaruta).
Samma sak hände under det föregående årets förhandlingar, och parterna hade den här gången föresatt sig att försöka lösa frågan själva. Men så blev det alltså inte, och nu är det Hyresmarknadskommittén som har beslutat.
Höjningen är dubbelt så hög som förra årets 1,2 procent. Den ligger även över snittet för de kommunala bolagen i Stockholm, som höjde med 2,35 procent redan vid nyår.
Trots detta skriver Framtidenkoncernen i ett pressmeddelande att höjningen inte täcker bolagens ökade kostnader.
”Bolagens ursprungliga yrkande speglar det behov som finns i de förvaltande bolagen för att kunna utföra sina uppdrag” skriver Framtiden.
Carl-Johan Bergström, förhandlingschef hos Hyresgästföreningen Västra Sverige, säger till Hem & Hyra att Hyresgästföreningen är ”ungefär lika missnöjda som Framtiden”, men att det bara är att rätta sig efter beslutet.
Hyresmarknadskommittén delar i sitt beslut upp höjningen i 1,9 procent i generell hyreshöjning och 0,5 procent för förvaltningskvalitet.
Exakt hur detta ska tolkas är något oklart.
– HMK ger egentligen ingen riktig förklaring i sitt beslut. Det hade vi gärna sett att de gjorde, men vi är ändå positiva till att de gör en uppdelning, säger Carl-Johan Bergström.
Han säger att Hyresgästföreningen vill ha in kvaliteten, alltså hur värdarna sköter sina hus, som en tydligare faktor i alla förhandlingar.
– Det kan vara något som gör att man kan lägga på lite, men som också kan dra ner nivåerna. Det är ett problem, att när ett sådant här ”märke” är satt så tycker andra bolag att de ska ha samma höjning, oavsett vilken kvalitet deras fastigheter har, säger Carl-Johan Bergström.
Hyresgästföreningen ser också positivt på att höjningarna varierar i HMK:s beslut . Förra året beslutade kommittén om en platt höjning. Det innebar att den som bodde i förhållandevis dyr nyproduktion fick lika stort procentuellt påslag som en hyresgäst i en lägenhet från 1950-talet
– Nu har parterna arbetat ända sedan i våras med att hitta en modell för differentiering som passar alla fyra bolagen. Det har varit ett lyckat arbete och vi kommer att fortsätta med det, säger Carl-Johan Bergström.
Han passar samtidigt på att ge en känga till många andra bolag, som han anser förhalat förhandlingarna för att vänta ut Framtiden-uppgörelsen.
– Nu är vi redan inne i mars, och det drabbar hyresgästerna hårt när olika värdar tycker att de har rätt till samma höjning och dessutom vill ha den från 1 januari. Det är definitivt inte självklart att vi kommer att gå med på något sådant. Speciellt inte om vi tycker att bolagen inte själva varit drivande utan bara avvaktat.
Eva Paulson är hyresmarknadsansvarig för Förvaltning AB Framtiden. Enligt henne så är 2,4 procent för lite jämfört med bolagens behov.
– För att möjliggöra vårt uppdrag som allmännytta har vi ett behov av ökade intäkter. Dels är det ökade kostnader i den dagliga driften och förvaltningen, men det finns också ett stort underhållsbehov. Det sammantaget är grunden till vårt yrkande på 3,4 procent, säger Eva Paulson.
Även satsningarna i det som Framtiden kallar utvecklingsområden, alltså socialt utsatta stadsdelar, kostar pengar.
– Vi genomför trygghetsskapande arbete som har höga kostnader. Till exempel vårt arbete med trygghetsvärdar som finns tillgängliga efter kontorstid, säger Eva Paulson.
Vad gör ni nu, efter HMK:s beslut?
– Nu får vi helt enkelt förhålla oss till resultatet. Hur det kommer att omsättas i praktiken är lite för tidigt att säga än så länge.
LÄS MER:
Snitthyrorna sticker iväg, lista över alla färdiga hyresuppgörelser i landet
Så mycket höjer västsvenska värdar hyran 2019 – hela listan för Västra Götaland
- Hyresmarknadskommittén är ett partsgemensamt organ för att lösa tvister i hyresförhandlingar mellan Hyresgästföreningen och landets kommunala hyresvärdar.
- Kommittén består av företrädare för de kommunala värdarnas branschorganisation Sabo och Hyresgästföreningen.
- Hyresmarknadskommitténs beslut motiveras inte, och kan inte överklagas.