Kommunen backar – tar på sig ansvaret
Hyresnämndens ordförande Bo Rolfsson reagerade på formuleringen där det uppgavs att kommunen vägrade hjälpa till för att hitta en ny bostad åt en hyresgäst som sagts upp från det kommunala bostadsbolaget.
I handlingarna till hyresnämnden finns vittnesmål om flera fall av hot och störningar till följd av sjukdomen. Ärendet tas upp i hyresnämnden i morgon, torsdag. Trots det ville socialförvaltningen i kommunen inte hjälpa till att ordna en ny bostad åt hyresgästen, utan menade att det var personens förvaltare som skulle göra det. Något som är mycket ovanligt enligt Bo Rolfsson.
– För mig blev det viktigt att förhöra mig om hur socialtjänsten resonerade. De är egentligen inte part i det här målet, men det var en uppgift som man inte så ofta möter i de här fallen. Jag ville kolla om det inte förelåg något missförstånd. Och det gjorde det inte. Den jag talade med medgav att de förväntade sig att förmyndaren skulle ordna bostad. Men nu ska de ha ändrat uppfattning vad jag förstått, säger han.
När Hem & Hyra ringer, vill socialchefen i den berörda kommunen först inte svara på om de ändrat uppfattning. Men medger till slut indirekt att kommunen faktiskt har bytt fot och nu ska lösa situationen till det bättre för den uppsagda hyresgästen:
– Ja, det har det säkert. För hade det inte blivit till det bättre så hade du säkert fått veta det.
Hur menar du nu?
– Ja, för hade det inte blivit bättre så hade säkert någon annan klagat. Kan boende inte ordnas på annat sätt så är det socialförvaltningen som gör det. Du får läsa i riktlinjerna vad som gäller.
Ja, det är bara det att ni sagt lite olika. För när jag pratade med ansvarig politiker så hänvisade han till samma riktlinjer och menade att det var förvaltaren som skulle ordna boende.
– Mmm- det är möjligt att det var korrekt då det är inte samma sak som att det var korrekt nu. Situationen för människor ändras. Det kan gå två dagar och så är förhållandena nya.
Läs också ”Få svar från politiker”.