Kommunernas samarbete med Tiptapp – här kör han skräp olagligt: ”Får inte utesluta någon”
Hem & Hyra har i tidigare artiklar berättat om mörkret bakom flyttappen Tiptapp. Vi har avslöjat ett nät av förare utan giltiga körkort, med stulna identiteter och yrkesförare från fattiga länder som utan arbetstillstånd jobbar upp till 18 timmar per dag för extremt liten ersättning. Arbetet sker dessutom olagligt.
Trots detta fortsätter Tiptapp bara att växa, mycket tack vare sina samarbeten med betrodda partners. Tiptapp arbetar med flera kommuner och avfallsbolag, bland annat Stockholm vatten och avfall och Nacka vatten och avfall.
Tiptapps helper dömd för rattfylleri och olovlig körning
Under fem möbelkörningar granskade vi förarna och upptäckte problemen bakom fasaden. När vi sedan gör två körningar av skräp blir det tydligt att det är samma grupp yrkesförare som gör transporterna även här. Vi känner igen namnen från de andra beställningarna och en stor del av förarna har gjort över 100 körningar.
I en skräpkörning i Stockholm anlitar vi en av Tiptapps så kallade helpers, en man från Mongoliet. Mannen är dömd för olovlig körning. Han är även dömd för rattfylleri och har varken svenskt eller giltigt mongoliskt körkort. Dessutom har han skulder på 330 000 kronor.
När han kommer i sin skåpbil tillsammans med sin fru ser vi att hela bilen är fylld av skräp som paret hämtat hos olika kunder.
Mannen och hans fru har bott i Sverige i åtta år och berättar att de jobbar med Tiptapp “varje dag” sedan flera år tillbaka. De är alltså yrkesförare, vilket är olagligt eftersom de varken har egna företag eller trafiktillstånd.
”Har en app där vi godkänner bilderna”
Men att de ändå får åka till Stockholms återvinningscentraler och få skräpet godkänt är i linje med stadens policy, visar det sig. För att få sina pengar för skräptransporterna måste Tiptapps förare få sina leveranser godkända av personal på återvinningen. Vi träffar Ilias Mosbah som jobbar på Östberga återvinningscentral i Stockholm.
– Vi har en app där vi godkänner bilderna från dem som kör Tiptapp. Förarna kommer ofta hit med flera leveranser samtidigt. Vi godkänner dem om det inte är företagsgrejer eller farliga ämnen.
Kollar ni körkort?
– Nej, det gör polisen, säger Ilias Mosbah och förklarar att det oftast är nyanlända som kör Tiptapp.
Stockholm vatten och avfall är ett av de kommunala bolag som har ett samarbete med Tiptapp – ett pilotprojekt som sträcker sig fram till juni 2025 för att därefter utvärderas.
2018 försökte Stockholm stad förbjuda Tiptapp på grund av att tjänsten stred mot avfallsmonopolet – en strid som Tiptapp gick vinnande ur när Mark- och miljödomstolen 2020 gav Tiptapp rätt.
– Enligt den här domen är vi skyldiga att ta emot Tiptappare på våra återvinningscentraler. Det här samarbetsavtalet kom till för att ge oss en möjlighet att rapportera Tiptappare som missköter sig. Det är det verktyg som vi har att tillgå för att jobba med förbättrade arbetsmiljöer för vår personal på återvinningscentralerna, säger Malin Werner, avdelningschef Stockholm Vatten och Avfall.
Det är Malin Werner som har skrivit på avtalet med Tiptapp.
”Möjlighet att jobba med arbetsmiljöfrågan”
Ni skriver att ni tillsammans med Tiptapp ”ska erbjuda invånarna i kommunen ett användarvänligt sätt att få hjälp av andra privatpersoner med hämtning, återvinning och avfall”. Men vi kan se att det här inte är privatpersoner, utan det är ju olagliga yrkesförare som ni har ett samarbete med.
– Och det är ju det som domen har sagt, att Tiptappare ska likställas med privatpersoner.
Men ni har ju ett samarbete med ett företag som möjliggör det här.
– Samarbetet ger oss möjlighet att jobba med arbetsmiljöfrågan hos oss. För det uppstår problem hos oss som är ett arbetsmiljöproblem för vår personal. Det är egentligen det enda verktyget vi har. För vi får inte utesluta någon.
Men ni som kommunalt bolag har ju ändå ett samarbete med Tiptapp.
– Ja, för oss blir det ju en situation. Vi kommer behöva beakta dem som är privatpersoner. Och vi har ett arbetsmiljöansvar. Och det här ger oss ett verktyg att stänga ute personer som missköter sig.
Så att ni har ett verktyg är viktigare än det vi kan visa: körkortslösa förare, identitetsstölder och personer som jobbar heltid med Tiptapp?
– Jag ska inte säga att det är viktigare, jag förväntar mig att man jobbar med den här frågan från det aktuella bolaget, för de måste göra åtgärderna. Det är ett pilotprojekt och vi får ha med det i utvärderingen.
Men det är ingenting ni kommer att avbryta i förtid?
– Det får ingå i utvärderingen. Det beror väl också på vilka åtgärder man tar.
Tiptapp har sedan några år expanderat utomlands. Appen har nu över 300 000 användare spridda över Sverige, Storbritannien, Tyskland, Österrike och Portugal. Tiptapp har bland annat slutit avtal med Berlins gigantiska renhållningsbolag BSR, som valde Tiptapp för miljöns skull och använder Tiptapp för att ”göra Berlin grönare, bättre och renare”.
Nöjda med samarbetet med Tiptapp
När Tiptapp samarbetar med kommunala bolag är det just miljöaspekten som samarbetspartnerna hyllar. Nacka vatten och avfall slöt i år ett samarbetsavtal med Tiptapp. Precis som i Stockholm godkänns Tiptapps förares skräpleveranser av personal på återvinningen i Nacka. I ett pressmeddelande skrev det kommunala bolaget att samarbetet är ett sätt att minska koldioxidutsläpp.
– Detta samarbete ger goda möjligheter för återvinning och återanvändning även för dem som har brist på tid eller avsaknad av bil, sa Martina Bozic, verksamhetsutvecklare på Nacka vatten och avfall.
Det ska alltså vara en stor vinst för miljön att frakta saker via Tiptapp. Men vår statistik av förare och deras adresser visar en annan bild. Vi kan se att förarna åker långa sträckor från förorter för att hämta prylar på andra platser. Och det är inte grannar med tid över som gör körningarna, utan en liten grupp yrkesförare från fattiga länder, där alla saknar trafiktillstånd och många saknar giltiga körkort.
Även våra samtal med förarna visar att Tiptapps leveranser långt ifrån blir någon vinst för miljön. Förarna säger att de ofta tvingas ta jobb långt bort för att ha en chans att dra in pengar.
Jan Setréus, verksamhetschef, Nacka vatten och avfall, svarar på Hem & Hyras frågor.
Ni har ett samarbete med Tiptapp. I en granskning vi gjort ser vi att många förare saknar körkort, yrkestrafiktillstånd, är dömda för misshandel – och att de kör yrkesmässigt utan tillstånd. Många utnyttjas svårt med arbetsdagar på 16–18 timmar per dag. Hur reagerar du när du hör det här?
– Det är många nya påståenden för mig som kommer nu. Men grunden för vårt samarbete med Tiptapp är att det är privatpersoner som hjälper privatpersoner. Det är ingen yrkesmässig verksamhet, helt enkelt.
Men det är ju en yrkesmässig verksamhet. Vi kan visa det tydligt.
– Det är ett påstående att du säger att det är så.
Nej. Vi har gjort sju körningar sammanlagt med både skräp och med körningar av möbler, där vi granskat förarna. Och det är samma förare som återkommer gång på gång – en liten grupp med yrkesförare från fattiga länder som gör jobb via Tiptapp. Det är inga privatpersoner.
– Jag kan bara säga vad vårt samarbete går ut på. Det går ut på att det är privatpersoner som hjälper privatpersoner och därför blir man då blockad i deras tjänst om man tjänar över ett visst belopp.
”Kommer att lyfta den här frågan med Tiptapp”
Har du då sett det vi har skrivit, att det är verkningslöst eftersom vissa förare använder fyra telefoner med olika identiteter – och att 22 av 85 ”helpers” hade falska identiteter.
– Jag har läst artiklarna. I de exempel ni har lyft upp har det inte fungerat. Både den som lämnar avfall och den som hämtar avfall ska identifiera sig med sitt mobila bank-ID. Det utgår vi från i vårt samarbete.
Men hur kan ni utgå från det nu när du ser att det är så här? Vad ska ni göra åt saken?
– Vi kommer att lyfta den här frågan med Tiptapp naturligtvis. Vi förväntar oss att de hanterar det på ett seriöst sätt och att den här typen av händelser minimeras.
Vi har träffat personer som jobbar 16–18 timmar för Tiptapp, även på helgerna. De betalar med sitt slit för billiga transporter. Vad tänker du om de personerna?
– Det är väl en något vinklad grej. I grunden måste man utgå igen från den modellen som finns. Man ska inte kunna tjäna mer än hundratusen per år, exempelvis. Ni har visat att det finns ett antal sätt att komma runt det. Det är ju någonting som jag förväntar mig att Tiptapp jobbar för att lösa.
Vi har träffat ”helpers” som har varit dömda för brutala misshandlar och har stora skulder. Kan Nackaborna känna sig trygga när de beställer en Tiptapp-leverans?
– Kan man känna sig trygg om man säljer något digitalt eller när man anlitar andra sociala tjänster? Det är väl lite samma frågeställning. Det man kan vara trygg kring är att avfallet hanteras rätt och riktigt.