Annons

Var tredje hyresgäst är med i föreningen

Nyheter Sju av tio anställda väljer att vara med i facket. Men organisationsgraden är alls inte lika hög i Hyresgästföreningen. Endast drygt tre av tio hyresgäster väljer att bli medlemmar.
Sverige har cirka en och en halv miljon hyresrätter, och drygt en halv miljon hyresgäster är medlemmar i Hyresgästföreningen.

När 2017 var till ända kunde Hyresgästföreningen stoltsera med 539 437 medlemmar, 639 fler än ett år tidigare. Det var dessutom fjärde året i rad som medlemsantalet ökade nationellt.

I snitt innebär medlemsantalet att var tredje hyresgäst valt att vara med i organisationen. Men om man jämför med organisationsgraden i fackföreningsrörelsen är kanske medlemsantalet inte lika imponerande. Medan Hyresgästföreningen hamnar på 36,6 procent har den fackliga rörelsen en organisationsgrad på hela 70 procent.

Läs ocksåHyresgästföreningen växer med 600 medlemmar

Hyresgästföreningens förbundsstyrelse har nu en arbetsgrupp, med både förtroendevalda och anställda, som fördjupar sig i den framtida medlemsutveckling, där organisationsgraden ingår. Frågan är hur stor kan organisationen kan bli? Är det rimligt att framöver locka varannan hyresgäst?

Annons

En annan del i medlemsantalet är den så kallade behållandegraden, hur många som väljer att stanna kvar i Hyresgästföreningen. Under 2016 byggde den positiva medlemsutvecklingen på ökat behållande. Fler valde att stanna kvar i medlemskapet än året innan. 2017 växte sig den utveckling ännu starkare. 7 865 färre valde att bli medlemmar 2017 jämfört med 2016. 74 092 medlemmar valde att tacka för sig, medan 74 731 nya välkomnades. Sammantaget hamnade antalet på plus, bland annat tack vare behållargraden som ökade från 87,4 procent till 87,9 procent.

Det ökade behållandet beror på en mängd olika faktorer och insatser i verksamheten förklarar Jens Wetterling, kommunikatör på Hyresgästföreningens riksförbund.

Läs ocksåNytt medlemsrekord i Storgöteborg

– Dels naturligtvis just för att antalet inträden har minskat. Men en viktig del handlar också om vår närvaro hos medlemmen, det vill säga i de sammanhang vi har medlemskontakter, i stort och smått. Vi har utökat och utvecklat ett antal olika insatser i våra medlemskontakter de senaste åren och arbetat mer med att anpassa närvaron utifrån medlemmens intressen och behov, säger han.

Annons

Kan man höja behållargraden ännu mer?
– Att öka och utveckla vår närvaro hos medlemmarna kommer fortsätta att vara en avgörande faktor, både fysiskt och digitalt. Att vi ännu mer synliggör alla möjligheter som finns inom medlemskapet. Inte minst att vi arbetar ännu mer med att ta vara på medlemmars vilja till engagemang utifrån deras egen situation, intressen och möjligheter, säger han.

Läs också Värd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt” Få kommuner erbjuder hyresgaranti – men Sofia och barnen fick hjälp att bo kvar: "Jag hade tur" Nu säljer Öbo Britt-Maries hem: "Luften gick ur mig"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.