Konstsatsning gav ett lysande resultat
När Rymd startades för nästan två år sedan med en demokratiprocess där hyresgästerna själva fick tycka till och komma med egna idéer var det många som var skeptiska.
– Jag skulle säga att de flesta var tveksamma. En del undrade vad skulle bli för skit. Nu sedan det blev klart har jag inte hört någonting negativt. Det blev ett lyft för hela området. Västerås finaste ställe har blivit ännu finare, säger Tomas Hofling, ordförande i den lokala Hyresgästföreningen.
Pettersberg är ett tidigt miljonprogramområde med, som det brukar heta, socioekonomiska utmaningar. Det vill säga arbetslösheten är hög, utbildningsnivån låg och det kan ibland vara stökigt och bråkigt.
– Men för mig är det ett kulturhistoriskt värdefullt område med bra planerade bostäder och genomtänkta, vackra miljöer med stora gröna ytor utan trafik som kanske fått ett oförtjänt dåligt yrke. Därför har det varit extra spännande att få jobba med samhället och människorna här, säger konstnären och arkitekten Karen Froede.
Tillsammans med konstnärskollegan Mikael Richter, som själv bott på Pettersberg, fick hon uppdraget att skapa en bättre utemiljö på Pettersberg i samarbete med de tre stora fastighetsägarna i området, Mimer, Kvarnvreten och Rikshem.
Statliga Boverket bidrog med 3,1 miljoner kronor inom ramen för sin satsning på att lyfta utsatta områden med lågt valdeltagande
Resultatet som presenterades vid en invigning i förra veckan blev lysande i dubbel bemärkelse.
Konstnärerna har jobbat mycket med ljus i olika former för att lysa upp platser som tidigare upplevts som lite skumma, otäcka och otrygga.
– Ljuskvalitén i sig har visat sig vara väldigt viktig för tryggheten. Generellt har vi jobbat med mycket dagsljusliknande sken för att undvika förvanskade färger och nattlig murrighet, säger Karen Froede.
Tidsinställda projektioner på rymdtemat lyser upp husgavlar och i tidigare skumma skogspartier skiner stora cirklar, sex-sju meter i diameter, runt tallar.
Anonyma trappuppgångar och entréer har gjorts mer personliga med emaljskyltar för att hyresgästerna ska känna att det är sin egen bostad de kommer hem till.
Arbetet började med att hyresgästerna själva blev involverade i satsningen. 600 personer intervjuades eller deltog i work shops där de fick chansen att komma med idéer och peka ut platser som antingen upplevdes otrygga eller där det skulle passa extra bra med ett konstverk.
– Vi ville få igång ett samtal och visa människorna som bor här att det går att påverka och bli lyssnad på, säger Karen Froede.
Nu när allt är klart har också många sagt att de känner igen sina egna skissar eller tankar bakom några av konstverken.
En lyckad demokratiprocess som förhoppningsvis gett tidigare uppgivna hyresgäster en knuff i ryggen att försöka påverka samhället även i andra sammanhang med andra ord.
Men för konstnärerna bakom Rymd har det också varit ett litet principiellt dilemma.
– Om man gör konst så demokratisk att så många som möjligt ska bli nöjda är risken att den blir så uddlös att den inte sticker ut och betyder någonting. I värsta fall blir det bara en byråkratisk process och inget mer, säger Karen Froede.
– I slutändan är det Mikael Richter och jag som varit konstnärligt ansvariga och som ska kunna stå för det som byggts.
Hur kan konst göra ett bostadsområde tryggare?
– Grundidén är att få fler att vilja använda utemiljön i ett bostadsområde så att det skapas naturliga mötesplatser där människor från olika generationer träffas. Bostaden får inte bli ett fängelse. Det är viktigt att många vill vara ute i området och röra sig. Då känns det tryggare för alla.