Konsult ska hjälpa Platen med störningar
Hittills har Platens personal själva tagit emot och behandlat alla störningsärenden.
– Ibland är det väldigt infekterade historier. Det kan till exempel vara grannar i ett trapphus som är osams med varandra och det har inte alls med oss som värd att göra egentligen, säger förvaltningshandläggare Rikard Larsson.
Det är ett exempel då det skulle kunna bli aktuellt att anlita det Linköpingsföretag, Störningsbyrån, som Platen nu har tecknat avtal med. Bakom företaget står personer som tidigare arbetat hos allmännyttan och inom säkerhetsbranschen. Tanken är att kunna överlämna vissa störningsärenden dit.
– Då tar de över helt och hållet och det är dit som hyresgästerna får ringa när de blir störda. Om det går så långt att vi måste ta ärendet till hyresnämnden för att säga upp hyresgästen så förbereder företaget ärendet åt oss, säger Rikard Larsson.
Ett syfte med försöket är dock att minska risken för att det behöver gå så långt.
– De kan gå in och medla som utomstående part och vissa fall kanske det räcker.
Rikard Larsson, som arbetat med störningsfrågor inom Platen i flera år, konstaterar att vissa ärenden kan pågå under lång tid och att relationen mellan hyresvärden och hyresgästen kan bli så infekterad att det till sist är svårt att prata med varandra på ett konstruktivt sätt.
– Vi vill att våra hyresgäster ska känna att de blir rättvist behandlade.
I tjänsten ingår också utbildning i just störningshantering för Platens egen personal.
– Det är inte så att vi inte vill ta vårt ansvar. Men vi tycker att det här är intressant att pröva och hoppas att det ska vara bra för våra hyresgäster.