Allmännyttan i Skåne köpte konsulter för 118 miljoner
Varje år lägger de kommunala bostadsbolagen mångmiljonbelopp på konsulter. En kostnad som betalas av deras hyresgäster. En av dem är Ing-Britt Levin som är pensionär och har bott hos Helsingborgshem i över 14 år. Helsingborgshem har 231 anställda. Trots det köpte dom in 92 konsulttjänster för nästan 15 miljoner kronor förra året. Det motsvarar 1 948 månadshyror för Ing-Britt Levin.
– Det är hutlöst mycket pengar och så höjer de våra hyror. Det är inte klokt. Det är pengar man hade kunnat lägga på att inte höja hyran.
Vad har då pengarna gått till? Här är några exempel:
● In2space Arkitekter AB fakturerade 1,8 miljoner kronor för att de förändrat bostadsbolagets kontorsmiljöer.
● Över 700 000 kronor betalades till en konsult som på Linkedin beskrivs som en ”kommunikationsguru” som höll i coaching av chefer och utveckling av ledningsgruppen.
● 1,5 miljoner gick till Aktiebolag Skillnad som deltog på tre personaldagar på temat samarbete. De gjorde personprofiler som medarbetarna utgick ifrån i diskussioner.
Magnus Jönsson, ekonomichef vid Helsingborgshem, måste ni köpa in konsulthjälp för att kunna samarbeta?
– När vi tar in en konsult får vi metoder och en gemensam linje som alla jobbar efter. Kunden vinner på att vi blir bättre på att samarbeta.
Är det rimligt att avsätta drygt 15 miljoner på konsulter när ni har 231 anställda?
– Ja, det är det. Vi arbetar mycket med utveckling och förnyelse och då kan vi skapa värde genom att anlita konsulter och få del av deras kompetens.
Många hyresgäster förstår inte varför hyran höjs när deras slitna tapeter inte blir utbytta. Samtidigt har ni råd med konsulter. Hur förklarar ni det?
– När vi genomför ett uppdrag kan det vara lönsamt att ta in en kortsiktig lösning. Det ger en flexibilitet och kan bli billigare i längden. Även om timpriset kanske är dyrare än en anställds kan det på sikt vara billigare att anlita en konsult utifrån uppdragets komplexitet.
Hyresgästföreningens förhandlare Peter Olsén är kritisk till de höga konsultbeloppen.
– Det låter väldigt mycket. Helsingborgshem har stora avdelningar med kompetent personal på byggnadsområdet, ekonomi, personal och kommunikation. Det låter märkligt att man behöver så mycket hjälp utifrån.
– Jag kan förstå det bättre om det är ett litet företag med snäv bemanning och det dyker upp ett läge som kräver hjälp utifrån.
Enligt Peter Olsén är kostnader för konsulter inget som tas upp i hyresförhandlingen.
– Nej, vi tittar på företagets hela ekonomi. Men jag kan ju förstå att man som hyresgäst inte ser behovet varför en konsult varit inne. Det har gått väldigt bra för de kommunala bostadsbolagen de senaste fem åren. De gör lysande resultat. Då är det kanske lockande att lägga pengar på konsulter.
Ing-Britt Levin ställer sig frågande till resultatet av konsulternas arbete och menar att hon inte kan se någon skillnad under sina 14 år som hyresgäst.
– Vad är resultatet av konsulternas arbeten? Pengar ska användas rätt. Det är våra hyrespengar, säger hon.
Enligt Helsingborgshems ekonomichef, Magnus Jönsson, finns det inget enkelt sätt för bolaget att mäta resultatet av en konsultinsats eftersom det beror på vilken typ av tjänst som köpts in.
– När vi anlitar en konsult har vi löpande avstämningsmöten. Hur vi mäter effekten beror ju helt på uppdraget. Om vi ska rekrytera någon är det lätt. Fick de tag i någon och hur lång tid tog det? Finansiell rådgivning är svårare att mäta. Om vi är 231 personer som jobbar lite smartare och om vår kundnöjdhet ökar skapas långsiktiga värden. Det gäller ju att spegla bästa nytta.
Enligt Svenska Akademiens ordlista är det en ”sakkunnig person som åtar sig ett specialuppdrag, sakkunnig rådgivare”.