Kopparstaden tar över arbetet med boinflytande

Falun Kopparstaden säger upp avtalet med Hyresgästföreningen om boinflytande från halvårsskiftet. I framtiden ska bostadsföretaget sköta arbetet själva och med nya metoder.

Kopparstaden har redan anställt en person som ska jobba med boinflytande. Tanken är också att bostadsföretaget ska skicka ut månatliga enkäter till hyresgästerna och att sociala medier ska användas på ett bättre sätt än i dag. 

– Vi behöver nå fler boende och visa nya vägar att använda fritidsmedlen. Att vi säger upp avtalet har inte med missnöje eller någon konflikt med Hyresgästföreningen att göra, säger Annika Stålberg, utvecklingschef på Kopparstaden.

Läs ocksåSå illa kunde det ha gått när hyresvärden ville gottgöra för sitt misstagEn hand knackar på grön dörr. En kvinna tittar rakt fram.

Kommunikationschef Annakari Berglund på Hyresgästföreningen i Borlänge är kritisk till Kopparstadens planer:

– Det här innebär att Kopparstaden tror att de kan sitta på båda sidor samtidigt, säger hon.

Företrädare för de lokala hyresgästföreningarna i Falun har träffats för att diskutera det framtida arbetet.

Läs ocksåSkulle hjälpa utsatta - föreningsprofilen stoppade pengar i egen fickaBildkollage av händer som håller pengar, en skylt där det står Skatteverket, en siluett och ett loppisbord.

– Oavsett om vi nu fått ett skott i nacken så får vi försöka vara positiva och tänka framåt, säger Per Högberg, ordförande i Hyresgästföreningen i Falun.

Läs också Fördubblad förlust – tomma lägenheter fortsätter kosta miljoner: "Måste bli bättre på marknadsföring" Hyresgästbasens ilska: ”Tondövt att höja rotavdraget när hyresgäster går på knäna” Få klagomål nådde kommunen – då fick Hyresgästföreningen tänka om

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.