Flyttappen Tiptapps mörker: Kör utan körkort – slog av käkben på sitt offer – Dali utnyttjades
En vit skåpbil kör upp på trottoaren intill hyreshuset i Stockholm. Två unga män i träningskläder hoppar snabbt ut ur bilen, redo att hämta ett bord och några stolar som vi vill ha flyttade med hjälp av appen Tiptapp.
Männen tittar intensivt i varsin telefon när de skyndar bort mot huset. Omgivna av möblerna ser vi hur de närmar sig.
Tiptapp grundades 2016 och har snabbt blivit en succé. Stressade storstadsmänniskor i bland annat Stockholm, Göteborg och Malmö får billig hjälp att forsla bort skräp och möbler. Efter några enkla knapptryckningar i appen står någon snart utanför dörren, redo att köra iväg prylarna.
Hela 1,3 miljoner hämtningar gjordes via den smidiga tjänsten 2023 och pengarna strömmar in till Tiptapp AB. Bolaget har på bara fem år ökat sin omsättning från 6,5 till 23,5 miljoner kronor. Kändisar och influerare skryter på Instagram om möbler och skräp de blir av med via Tiptapp.
Inflytelserika företagare bland investerarna
Inflytelserika företagare som tidigare Blocket-vd:n Pierre Siri och Lundin Petroleums förra vd Ashley Heppenstall är bara några av dem som investerat i succéappen.
Enligt Tiptapp är konceptet ett ömsesidigt givande och tagande av transporter mellan vanliga privatpersoner.
– Användarna får kontakt och kan hjälpa varandra med flytt, leveranser och återvinning av prylar, säger Tim Bjelkstam, vd och en av grundarna till Tiptapp, i Digitala influencer-podden.
Tiptapps marknadsföring berättar om vanliga människor ”i ditt område som har extra plats i sin bil och tid att hjälpa att köra dina saker” . Appens så kallade helpers heter Linus, Lena och Anna i Tiptapps förklarande film.
Så de två männen i träningskläder som kommit för att hämta våra stolar och bord är alltså vanliga grannar som har vägarna förbi? Vi frågar om vi får åka med i den vita skåpbilen.
Kör utan svenskt eller giltigt körkort från sina hemländer
I förarhytten, när vi får chansen att prata med dem, visar det sig att de två männen inte alls stämmer överens med Tiptapps bild av en helper. De har invandrat från Uzbekistan och har sedan länge Tiptapp som arbete. De säger att de måste jobba långa pass, även när de är sjuka, för att få in tillräckligt med pengar. De bär pianon i trappor utan utrustning. Och mannen som kör har inte något giltigt körkort.
– Jag har lämnat papper till Migrationsverket men har inte permanent uppehållstillstånd. Jag hoppas kunna ta svenskt körkort, säger han.
När vi undersöker vidare, fortsätter att göra beställningar och åka med förarna, upptäcker vi att mannen långt ifrån är ensam om att köra olagligt för Tiptapp.
Vi hittar också snabbt tre andra rättsfall där personer kört Tiptapp utan giltigt körkort och stoppats av polis. Två av förarna visade upp hemländernas körkort, som efter ett år i Sverige är ogiltiga.
Vi granskar 85 förare som hör av sig för att frakta våra möbler och vårt skräp och ser att 38 av dem varken har svenskt körkort eller giltigt körkort från hemlandet. Sju av förarna är också dömda i Sverige för olovlig körning, för att ha kört utan körkort.
”Måste fråga sig vilka kontroller Tiptapp har av sina förare?”
Visserligen har sex av dem invandrat via ett annat EU-land och kan ha skaffat EU-körkort där. Och visserligen kan de andra 32 förarna utan körkort – innan de invandrade till Sverige – ha åkt till ett annat EU-land där de folkbokfört sig under en längre period för att ta körkort, återvända till sitt hemland och sedan invandra till Sverige.
– Men det låter väldigt osannolikt, säger Ted Snölilja, utredare på Transportstyrelsens körkortsavdelning.
LÄS MER: Så här svarar Tiptapp på Hem & Hyras granskning.
Oavsett vilket finns ännu en omständighet som gör deras verksamhet olaglig: Alla 85 så kallade helpers kör också utan det yrkestillstånd som krävs för att köra transporter lagligt.
Ted Snölilja reagerar kraftigt på Hem & Hyras siffror.
– Det där är ju väldigt anmärkningsvärt, ett jättebekymmer. Det blir ju en väldigt stor risk för trafiksäkerheten. Man måste fråga sig vilka kontroller Tiptapp har av sina förare.
Inga, när det gäller körkort, visar det sig. En av Hem & Hyras anställda som saknar körkort skapar en användare som så kallad helper i Tiptapps app. Kort därefter kan medarbetaren ta körningar. En crosstrainer, en stol och ett skrivbord ska flyttas och Hem & Hyras medarbetare behöver ha en skåpbil eller släpvagn för att hämta prylarna. Medarbetaren anmäler sig som frivillig och blir anlitad. Först när det är dags att åka till platsen avbryter vi körningen i appen.
Har sammanlagd skuld på över 8 miljoner kronor
Många Tiptapp-kunder skulle troligen haja till om de visste vem som klev över tröskeln för att hämta deras gamla säng och köra den till tippen. 22 personer på vår lista över ”helpers” är nämligen utredda eller lagförda för olika brott, som misshandel, narkotikabrott, penningtvättsbrott och olovlig körning.
Misshandel är vanligast. En man i 30-årsåldern har gjort över 100 Tiptappkörningar och poserar glatt i solen i centrala Stockholm på sin profilbild. Men han har ett mörkt förflutet. Han har slagit en annan man så hårt i huvudet och ansiktet så att käkbenet och två ben i näsan knäcktes och är dömd för misshandeln.
En medelålders man som gjort över 50 körningar skriver i appen att han är ”varsam och punktlig”. Samtidigt är han dömd för att ha deltagit i en brutal misshandel, där han slog en annan man i huvudet med ett metallhandtag och knäade honom i ansiktet samtidigt som en medbrottsling tog strypgrepp på offret. Tiptappföraren är också dömd för narkotikabrott och har skulder eller skuldkrav på nära 200 000 kronor.
Mannen är inte ensam om att ha ekonomiska problem. 20 förare på vår lista har skulder eller betalningskrav, sammanlagt på över 8 miljoner kronor.
Pia Bergman, expert på ekonomisk brottslighet efter 20 år i den rollen på Skatteverket, tycker att Tiptapp-kunderna borde tänka efter innan de beställer flytt av en soffa via appen.
– Det är aldrig riskfritt att anlita kriminella individer, det kan vara farligt vid ett enskilt möte. Man riskerar också att tjänsten inte blir utförd på rätt sätt. På lång sikt bidrar man dessutom till det kriminella, till ett samhälle som de flesta inte vill ha, säger hon.
Kör Tiptapp med falsk identitet
Men granskningen av förarna som kör Tiptapp slutar inte här. De glada ansiktena som dyker upp i appen och vill ta våra beställningar stämmer inte med verkligheten. Hela 22 personer på vår lista av ”helpers” har en falsk Tiptapp-bild. Kvinnor visar sig vara män, sextioåringar är i själva verket i 20-årsåldern. Fem personer saknar arbets- eller uppehållstillstånd. Andra är försvunna eller utvandrade.
De här förarna kör alltså Tiptapp med falsk identitet, eller så befinner de sig i Sverige utan att myndigheterna känner till det och jobbar olagligt för Tiptapp.
Bilden av ett system, en svart ekonomi, växer fram. Tiptapp har efter en dom 2021 inget ansvar som arbetsgivare för förarna. Men Pia Bergman anser ändå att företaget är ansvarigt för att det ser ut som det gör – med förare som är kriminella, körkortslösa eller har falska identiteter.
– Tiptapp göder det här systemet och måste vara medvetna om hur det fungerar, säger hon.
En nyckel för Tiptapps succé är att det går så snabbt att få hjälp. Kändiskocken Tea Malmegård med 45 000 följare skriver på Instagram: ”Mamma, varför har vi ingen soffa längre? För att jag la ut soffan på Tiptapp för att jag ville bli av med den NU! (Fa-an va bra app det är alltså).”
En grupp yrkesförare
Vi har granskat 85 så kallade Tiptapp-helpers. Men vilka är de, förarna som gör att det blir så bekvämt och snabbt att få hjälp?
I de sju beställningar som vi gör i Stockholmsområdet dyker det varje gång upp runt 50 personer som vill flytta våra varor, bara efter 30 sekunder.
Efter ett tag känner vi igen ansiktena på dem. Samma förare erbjuder sina tjänster, gång på gång, oavsett när och var vi vill ha hjälp. Det är inga vänliga grannar med plats över i bilen. Det är en liten grupp av yrkesförare.
”Jag jobbar 16 timmar eller 18 timmar varje dag”
Majoriteten av de 85 förare vi granskar har gjort över hundra körningar för Tiptapp. De kommer från fattiga och krigsdrabbade länder som Uzbekistan, Mongoliet och Syrien.
När vi åkt med i fem körningar och pratat med förarna och deras medhjälpare, blir mönstret ännu tydligare. Ingen av de ”helpers” vi pratar med bor i området och har ”vägarna förbi”. Alla jobbar med appen, många extremt långa dagar. Flera av dem berättar för oss att de har jobbat i många år med att köra Tiptapp.
– Min familj bor i Uzbekistan, jag är ensam i Sverige. Jag skickar hem pengar till mamma och pappa, så att de kan få mat och ha lite semester ibland. Tiptapp tar 25 procent av priset på annonsen, så det blir inte så mycket pengar kvar, säger en ung man.
– Jag jobbar 16 timmar eller 18 timmar varje dag. Men mycket jobb betyder mer pengar och jag skickar pengarna till familjen, säger en medelålders man som också kommer från Uzbekistan.
Det är alltså skuggvärldens hemliga yrkesförare som gör att influerare blir så nöjda med snabba och smidiga hämtningar. Men i tungt lastade skåpbilar kör det runt personer som jobbar olagligt och som varken har körkort eller trafiktillstånd.
– Faran är ju att det kan hända allvarliga trafikolyckor. Dels att förarna inte kan hantera ett fordon på ett säkert sätt, dels att lastsäkringen är för dålig. Då finns det risk för att det ramlar av större föremål som direkt träffar antingen en gångtrafikant eller en efterföljande bil, säger Ted Snölilja på Transportstyrelsen.
”En dag gjorde jag nästan 45 körningar”
Hans farhågor om farlig lastning besannas i vårt experiment. Ingen av förarna som fraktar våra möbler fäster dem på något sätt. De ställer bara fåtöljer, stolar och bord på golvet i skåpbilarna och kör iväg. Stressen hos förarna är påtaglig.
– En dag gjorde jag nästan 45 körningar. Det är mycket stress och tungt. Jag har burit pianon och sängar. Sängar är så tunga och svåra att flytta. Jag får ofta ont i ryggen, säger en medelålders man från Uzbekistan.
Det är billigt att beställa Tiptapp, här bestämmer kunderna priset.
I annonserna i appen vill en kund ge 800 kronor för att transportera en soffa mellan Ropsten och Stockholms innerstad. Kunden hjälper inte till att bära och det krävs en större skåpbil för transporten. ”Behövs två personer!”, står det i annonsen. Efter Tiptapps avgift får två ”helpers” dela på 600 kronor. Efter skatt, diesel och trängselskatt blir det till slut cirka 161 kronor över per person. Ändå har någon hämtat soffan redan en timme efter att annonsen las ut.
”Bättre att samla pant på gatan”
Tiptapp uppmanar också oprövade förare utan bra statistik att ta billiga körningar och ”söka på annonser med lägre betalning för att öka chanserna att bli vald, efter några sådana hämtningar kan ditt betyg stärkas.”
Folks intresse av att få billiga transporter möts av Tiptapp-förarnas desperata situation och Tiptapps betygssystem. Förarna måste helt enkelt ta jobb som knappt bär sig.
Tiptapps ”helpers” vittnar om en kamp för att få ekonomin att gå runt. Dali Odikadze från Georgien körde Tiptapp i sex månader utan att tjäna någonting och blev istället skuldsatt.
– Det är mycket bättre att samla pant på gatan än att köra Tiptapp, säger hon.
För att kunna tjäna något mer rundar förarna Tiptapps regler om hur mycket ”helpers” får tjäna. När vi sitter i hytten med en man från Uzbekistan får vi en första föraning av hur förarna gör. Mannen berättar att han jobbar långa pass varje dag med Tiptapp, även på helgerna. Som så många andra saknar han giltigt körkort i Sverige och hemlandet. När resan närmar sig sitt slut vill mannen att vi ska betala leveransen via swish, för att slippa skatt och Tiptapps avgift på 25 procent. Man gör ofta så, förklarar han.
När vi tar upp telefonen och gör överföringen upptäcker vi något annat, en detalj som förändrar det vi hittills trott om Tiptapp. Allt är egentligen mycket värre. En ny skuggvärld öppnar sig.
- Med hjälp av Tiptapp gjorde Hem & Hyra två körningar av möbler i Stockholm, där vi noggrant granskade de 86 personer som var beredda att ta jobbet. En av de 86 personerna hade ett så vanligt namn att den inte gick att få fram personuppgifter på.
- Vi tog fram personuppgifter på de övriga 85 i Skatteverkets folkbokföringsdatabas för att se vilka länder de kom ifrån och när de invandrade till Sverige. Eftersom man inte längre kan använda sitt körkort från hemlandet efter ett år i Sverige, tog vi också reda på när förarna folkbokfördes i Sverige första gången. För att veta hur långt förarna behövde åka för sina körningar tog vi reda på deras adresser.
- Vi kontrollerade deras körkortsbehörighet och transporttillstånd via Transportstyrelsen och begärde ut deras skulder och betalningsförelägganden via Kronofogden. Via Bolagsverket fick vi reda på om de hade företag eller inte. Med hjälp av slagningar i databaser tog vi fram rättegångshandlingar och företagshandlingar där personerna figurerar. Vi granskade också de bilar som användes via Transportstyrelsen och tog även fram information om bilägarna.
- Vi gjorde sammanlagt sju körningar, både av skräp och möbler, för att få en ännu större bild av vilka som körde och hur allt fungerar. Under fem körningar av möbler fick vi åka med i hytten och tog då tillfället i akt att prata med förarna. Vi pratade också med dem som körde skräp. Tiptapp-förarna kände inte till att vi var journalister.