Körförbud för en hiss om dagen – slarvet i Kents hus kostade värden 95 000 kronor
– Det är ju dåligt. Nonchalant.
Flerbarnsmamman i trapphuset på Topasgatan 26 i Göteborg har bott här i snart två decennier. Hennes barn har vuxit upp i Bostadsbolagets tegelröda femvåningshus, och barnvagnen har rullat in och ut ur husets hiss.
Kvinnan vill inte ha sitt namn i tidningen. Men hon blir irriterad när hon hör att fastighetsägaren trotsat reglerna som ska garantera säkra hissar. Hon säger att hon hade trott mer om sin kommunala hyresvärd.
Din hiss ska godkännas i regelbundna besiktningar, precis som en bil. Inuti hisskorgen sitter ett märke som visar när det är dags nästa gång. Om hissen har allvarliga brister blir den underkänd. Då går en rapport till kommunen.
Enbart i Göteborg har 1 700 personhissar blivit underkända vid besiktning sedan 2019. Det motsvarar i genomsnitt en hiss om dagen.
För att folk ska få åka i hissen igen måste bristerna rättas till, och hissen godkännas i en ombesiktning. Först när kommunen får ett kvitto på det hävs körförbudet.
Trotsar körförbudet – låter folk åka hiss ändå
Men en del fastighetsägare struntar i säkerhetsreglerna. De låter hyresgästerna använda hissen ändå, trots körförbudet. Det gäller inte bara små privata aktörer med dålig kunskap och knappa resurser, visar Hem & Hyras granskning. I Göteborg har stora kommunala hyresvärdar flera gånger fastnat i kontrollerna.
I vissa fall dröjer det månader innan fastighetsägaren kan visa upp ett godkänt besiktningsprotokoll. Under tiden transporterar de underkända hissarna människor som vanligt, dag ut och dag in.
Så var det på Topasgatan 26 för några år sedan. Här upptäckte Dekras besiktningsingenjör att belysningen var trasig i både schakt och maskinrum. Hissen i femvåningshuset blev underkänd.
Men Bostadsbolaget stängde inte av den. De ovetande hyresgästerna tilläts använda hissen som vanligt i fyra månader, ända tills kommunens tillsynspersonal åkte ut och själva såg att hissen var i bruk.
Först då såg Bostadsbolaget till att skicka in ett intyg på att hissen var godkänd. På tok för sent, konstaterade kommunen, som straffade den kommunala hyresvärden med ett slags böter på drygt 95 000 kronor.
Förklaringen: den mänskliga faktorn
Dick Gabrielsson är teknisk förvaltare på Bostadsbolaget, som har cirka 650 hissar i sitt bestånd. Han konstaterar att bolaget missade att rapportera att hissen på Topasgatan hade blivit åtgärdad och godkänd.
– Det var inte avsiktligt, utan en mänsklig faktor.
Samtidigt betonar han att Bostadsbolaget avhjälpte själva bristerna – den trasiga belysningen i schakt och maskinrum – inom rätt tid.
– Du hade ändå en belysning som fungerade. Det är något de tänder upp när de är där och ska jobba med hissen. Så just sådana saker borde inte hanteras lika strängt, kan jag tycka. Men samtidigt vill man väl ha press på att det ska hända saker. Det är därför vitet utgår.
Ni är en stor, kommunal värd. Hur ser du på ert ansvar att följa reglerna för säkra hissar?
– Jag tycker att det är bra att det finns ett regelverk som talar om hur det ska vara. Det är ett skydd för dem som använder hissen och dem som arbetar med den.
Straffavgiften en fråga för Högsta domstolen
Möjligheten att straffa den som fuskar eller slarvar med hissäkerheten är numera fastslagen av Högsta domstolen. Att frågan prövats där beror på att ett flertal fastighetsägare i just Göteborg vägrade acceptera straffavgiften.
De menade att de hade hunnit rätta till bristerna innan kommunen hann ta det formella beslutet om att kräva in pengarna. Göteborgs stad fick rätt till slut – man får straffa regelbrottet även i efterhand.
För tillsynshandläggare Tina Persson och hennes kolleger på stadsbyggnadskontoret är domen en lättnad.
– Den var ju väldigt bra för oss, och för alla kommuner som jobbar med tillsyn av hissar. Annars blir det helt tandlöst. Hur ska vi bedriva tillsyn om vi inte har de här påtryckningsmedlen?
– Man kan hålla på och köra sin hiss utan att den är godkänd, och vänta tills stadsbyggnadsförvaltningen kommer med ett föreläggande. Lagstiftaren kan inte ha tänkt att man ska kunna rätta sig precis innan.
Efter en lång paus under rättsprocessen har Göteborgs stad nu dragit igång sin tillsyn igen. Det kommunen granskar är om fastighetsägarna sköter sina hisskontroller och har ordning på sina papper.
– Vi är inga hissexperter. Vi kan inte bedöma hissarnas skick, utan tittar bara på om de är godkända att använda, säger Tina Persson.
Orolig när hissen inte funkar
Att hissen går att lita på är viktigt för Kent Karlsson, 83. Han bor högst upp i huset på Topasgatan 26, går med rollator och är beroende av att hissen fungerar. Men trots att han bara bott här något år har han redan hunnit fastna i den.
Det var på väg till ett läkarbesök som dörrarna inte gick upp nere på entréplanet, berättar han.
– Jag fick trycka på larmknappen. Det tog väl en halvtimme ungefär innan de kom från Bostadsbolaget. Det är klart att man blir orolig när det inte funkar.
Grannen Isabella Rasmusson Honnér, 31, bekräftar att dörrarna har ”strulat lite”. I övrigt har hon inte märkt av några problem.
– Det bor jättemånga äldre i de här husen så hissen måste ju funka. Annars kommer folk inte ut från lägenheten.
Själv använder hon framför allt hissen när hon kommer hem och ska upp till sig på fjärde våningen.
– Ska jag ner tar jag nästan alltid trapporna. Det går snabbare. Hissen är så långsam så det är inte lönt.
Låt inte barn åka själva, kontrollera besiktningsmärket i hissen och kräv att din hyresvärd sätter in skydd i äldre hissar.
Här tipsar Hem & Hyra om hur du blir trygg i hissen.
- Hem & Hyra har tagit fram samtliga underkända besiktningsprotokoll som rapporterats in till Göteborgs stad från januari 2019 fram till mitten av augusti 2023. Vi har rensat bort varuhissar, maskindrivna portar och rulltrappor, och fokuserat på hissar för persontransport. En hiss som underkänns vid besiktning har allvarliga brister som måste åtgärdas innan hissen får köras igen. Till dess anses hissen inte erbjuda betryggande säkerhet.
- Vi har också granskat de fall där kommunen straffat fastighetsägare som med marginal brutit mot säkerhetsreglerna. Straffet kallas byggsanktionsavgift och ligger idag på 105 000 kronor per hiss. På två år har Göteborgs stad krävt in sådana avgifter av nio olika fastighetsägare för att de låtit folk åka i underkända hissar med körförbud.