Skulle göra köttbullar med spikar åt grannens hund – får bo kvar på prov
Det var en juni förra året som den privata hyresvärden sa upp kontraktet för den lägenhet i skånska Hässleholm som en kvinna hyrt sedan 2021.
Hyresvärden har fått flera klagomål från grannar, som berättar hur kvinnan vrålat och sparkat på dörrar och balkongräcken i sin lägenhet – ibland under de tidiga morgontimmarna. Vid ett tillfälle ska också kvinnan ha hällt ut en vätska som luktade som urin framför dörrar i en källargång.
Använde grovt språk i mejl
Trots att hyresvärden har skickat flera varningsbrev har grannarna fortsatt klaga på oväsen från kvinnans lägenhet. Även fastighetsbolaget har fått ta emot mejl med grovt språk, där hyresgästen kallat sina grannar för ”svin”, ”horor” och ”svenne slampor”. Hyresvärdens personal har kvinnan kallat ”spioner”.
I ett mejl skriver hyresgästen också att hon ska göra små köttbullar med små spikar i och ge till grannens hund, om hyresvärden inte gör något åt hundens skällande.
I november förra året vände sig bostadsbolaget för att få uppsägningen av hyreskontraktet fastslagen i hyresnämnden i Malmö, så att kvinnan därmed skulle behöva flytta. Men nu har hyresgästen och hyresvärden istället kommit överens om att hon ska få bo kvar på prov på ett så kallat ett plus ett-kontrakt (se faktaruta).
Omar Hamad är processjurist på Hyresgästföreningen och den som företrätt kvinnan.
– Det är en bra lösning för både hyresgästen och hyresvärden, säger han.
Under provperioden gäller en kortare uppsägningstid än normalt. Om värden vill säga upp hyresgästen under provperioden och hyresgästen inte går med på det, är det som vanligt hyresnämnden som ska pröva frågan. Men då har hyresgästen redan från början ett sämre utgångsläge, säger Omar Hamad.
– Hela idén med korttidsavtal är att du ska få en andra chans och om du kort därpå kommer och ska pröva samma fråga igen blir det kanske inte en tredje chans, säger han.
Hyresgästen har under processen både bemött de påståenden som hon anser inte stämmer och förklarat saker som hon gjort men som hon i efterhand ångrar att hon gjort.
Hyresgästen ber om ursäkt…
Under ett sammanträde i hyresnämnden sa hon att hon inte fört något oväsen, men att det kan ha låtit från hennes lägenhet då dörrar varit tröga att stänga. Hon medger däremot att hon uttryckt sig otrevligt i några det av 60-tal mejl som hon skickat till hyresvärden, men förklarar det med att de är skrivna i affekt och att hon använder ord som andra människor använder mot henne.
Att kvinnan kallat hyresvärdens personal för ”spioner” förklarar hon med att hon tog illa vid sig när fastighetsbolaget skicka ett meddelande till socialförvaltningen, när hon sades upp. Detta är någonting som en hyresvärd måste göra när någon riskerar att bli av med sin bostad.
En annan anledning till hennes ilska har varit att värden inte har gjort något åt saker som varit trasiga i hennes lägenhet, berättar hon.
Hon säger att några av hennes grannar betett sig illa mot henne, men att det inte är så längre. Hyresvärden har också fått mejl där kvinnan ber om ursäkt för det hon skrivit tidigare.
…och värden ber också om ursäkt
Även bostadsbolaget har lämnat en ursäkt till hyresgästen, för att en fastighetsförvaltare utan att fråga gått i in i hennes lägenhet. Kvinnan polisanmälde detta som hemfridsbrott, men utredningen lades ner.
Kvinnans korttidsavtal gäller fram till och med första maj. Därefter gäller det vanliga hyresavtalet igen.
Hem & Hyra har utan att lyckas sökt hyresgästen för en kommentar.
- En hyresvärd och en hyresgäst kan komma överens om att speciella hyresvillkor ska gälla under en begränsad tid, en provperiod.
- I ett så kallat ett plus ett-kontrakt förlängs kontraktet med en månad i taget, om det inte sägs upp.
- Om hyresgästen sägs upp under provperioden är uppsägningstiden en månad, jämför med de tre månader som gäller vid ett vanligt tillsvidarekontrakt.
- När provperioden är över börjar det gamla kontraktet gälla igen.
- En hyresgäst som orsakar störningar kan förlora sitt hyreskontrakt. Vid störningar är hyresvärden skyldig att agera.
- Hyresvärden måste normalt skicka ett eller flera varningsbrev innan en uppsägning är aktuell. I brevet ska hyresgästen informeras om att personen orsakat störningar och varnas om att kontraktet kan sägas upp. Även socialtjänsten måste informeras om ärendet.
- Om störningarna fortsätter kan värden säga upp hyresgästen. Uppsägningen prövas i hyresnämnden. Där måste hyresvärden lägga fram tillräckliga bevis för att hyresgästen orsakat störningarna och att de fortsatt trots varningar.
- Om det handlar om särskilt allvarliga störningar kan personen tvingas flytta omedelbart. Om störningarna inte är lika allvarliga men där personen anses ha åsidosatt sina skyldigheter kan hyresgästen få uppskov och behöver inte flytta genast.