Kraftiga reaktioner efter Tiptapp-granskning – tas upp i riksdagen: ”Så aningslöst”
Hem & Hyra har avslöjat stora missförhållanden bakom flytt- och skräp-appen Tiptapp. Det handlar om förare utan giltiga körkort och tillstånd och svarta transaktioner. Det handlar även om yrkesförare från fattiga länder som utan arbetstillstånd jobbar upp till 18 timmar per dag.
Trots problemen har kommunala bolag i Stockholm, Nacka och Södertälje skrivit avtal med Tiptapp, som bland annat innebär att återvinningscentralernas personal godkänner Tiptapp-förarnas leveranser och hjälper dem att sortera rätt. Hem & Hyra har berättat om hur en Tiptapp-förare med falsk identitet fick fri lejd in på en återvinningsstation i Södertälje.
Kommunala bolagen kräver förklaringar av Tiptapp
Efter artikeln intervjuade Länstidningen Telge återvinnings vd Vesa Hiltula, som på grund av granskningen har kallat Tiptapp till ett möte.
– Det första vi ska göra är att höra deras förklaring. Nu gör vi en uppföljning med dem och lyssnar på rimligheten i deras förklaring, säger han till Länstidningen.
Stockholm vatten och avfall kräver bättring från Tiptapp.
– Jag förväntar mig att man jobbar med den här frågan från det aktuella bolaget, för de måste göra åtgärderna, säger avdelningschefen Malin Werner.
Även Nacka vatten och avfall sätter press på Tiptapp efter granskningen. Man ska ha ett möte inom kort och det kommunala bolaget kräver åtgärder för att minska risken för att appen används på ett olagligt sätt.
– Vi kommer att lyfta den här frågan med Tiptapp naturligtvis. Vi förväntar oss att de hanterar det på ett seriöst sätt och att den här typen av händelser minimeras, säger Jan Setréus, verksamhetschef.
Hem & Hyras granskning av Tiptapp har kommenterats av ledarskribenter från Expressen och Aftonbladet, där appen får svidande kritik. Expressens Patrik Kronqvist skriver: ”Det här är statarsamhället i ny, globaliserad tappning.” Aftonbladets Noor Karim kritiserar kommunernas samarbeten med Tiptapp och skriver: ”Vad kommer härnäst? Ska äldreboenden köpa mat via Foodora till sina pensionärer?”
Granskningen har även nått hela vägen upp i riksdagen. Vänsterpartiets arbetsmarknadspolitiska talesperson Ciczie Weidby förklarar att hon blev upprörd när hon läste om missförhållandena och nu tänker ta upp frågan till debatt i riksdagen.
– Det ska bli en interpellationsdebatt om det här som tar utgångspunkt i hela er artikelserie, säger hon och poängterar att det finns en stor okunskap om den så kallade gigekonomin i Sverige.
– Många tror att det är i andra länder som man jobbar 18 timmar per dag för slavlöner. Men det här sker i Sverige och det måste ju folk få upp ögonen för. Därför är jag jättetacksam för att ni har gjort den här granskningen.
Att kommunernas bolag har slutit avtal med Tiptapp är något som Ciczie Weidby är kritisk till.
– Att privatpersoner använder Tiptapp är ju en sak. Men att kommunal verksamhet använder sig av det här är faktiskt ganska skrämmande.
”Använder Tiptapp så aningslöst”
Blev du förvånad när du fick kännedom om Tiptapps samarbeten med kommunernas bolag?
– Jag blev förvånad över att man använder Tiptapp så aningslöst. Det verkar som att kommunerna blir förvånade när de får reda på det ni avslöjat, att man kan vara så naiv och inte ha koll. En kommun måste vara väldigt noga med hur man använder och upphandlar tjänster. Det här gjorde mig väldigt förvånad och jag förstår faktiskt inte riktigt hur man kan försvara det här samarbetet framåt.
– I min värld så borde det vara ganska enkelt att antingen avsluta avtalet i förväg eller i annat fall ställa krav på Tiptapp.
Blir upprörd – inte förvånad
För Ciczie Weidby är problem med utsatta personer som får arbete via digitala plattformar inget nytt. Hon har länge följt de så kallade gigbolagen.
– Jag blir ledsen och förbannad av er granskning, men tyvärr inte förvånad. Tyvärr så har vi ju sett den här typen av problem länge. Det här är något som Vänsterpartiet påtalat många gånger.
Vad blir du mest upprörd över?
– Dels att det verkar som att vissa konsumenter bara ser till sig själva och hur praktiskt det är att sitta med sin telefon och klicka hem olika tjänster. Man funderar inte över vem som gör jobbet och till vilken låg lön den personen gör det.
– Men jag blir ju också förbannad på att vi inte kan ha det på det här viset. För jag står och pratar med en dåres envishet i kammaren kring att det måste regleras i den här marknaden, i den här plattformsekonomin.
Så hur ska man kunna stoppa problemen?
– Det måste vara så att personer har ett klart och tydligt anställningsförhållande. Man ska vara anställd av en arbetsgivare, att det inte är plattformen eller kunden som ger uppdrag. Det är den regleringen som man behöver göra.
Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) vill inte svara på Hem & Hyras frågor om problemen med Tiptapp och varför det kan se ut så här på arbetsmarknaden. Carlsons pressekreterare Ebba Gustavsson skriver i ett mejl att ministern ”avstår att kommentera”. När Hem & Hyra vill veta orsaken får vi inget svar.