Annons

Krafttag mot brister på Väster

Motala Efter ovanligt många klagomål från Aberdeens hyresgäster bestämde sig Hyresgästföreningen för att ta krafttag. Nu tycks förbättringar vara på gång.
Foto: Jenny Knutsson
110 hyresgäster har svarat på enkäten. Resultatet blev en lista på flera A4-sidor över de brister som hyresgästerna upplever i boendet.

– Klagomålen handlar om brister när det gäller förvaltning, service och underhåll, säger Peter Gustavsson, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen.

Efter att ett antal hyresgäster hört av sig under relativt kort tid beslutade föreningen att genomföra ett så kallat RIBB-projekt i bostadsområdet, som förvaltas av Aberdeen, på Väster i Motala. Det är tredje gången ett sådant projekt görs i Östergötland.

Läs ocksåÖkat underhåll och högrehyra på Väster i Motala

En enkät skickades ut till Hyresgästföreningens 180 medlemmar på Agneshögsgatan 31-57. 110 svar kom in och av dessa godkände 80 att Hyresgästföreningens personal kom på besök för att besiktiga lägenheten.

– Besiktningarna visade en hel del brister. Fuktproblem i badrum, färg som flagnar på balkongerna och kyl, frys och spis som börjar bli gamla och dåliga var några av de vanligaste problemen som vi upptäckte, berättar Peter Gustavsson.

Det är också svårt för hyresgäster att veta vart de ska vända sig, och även personer som är intresserade av att hyra har stött på problem.

Annons
Läs ocksåAberdeen lovar åtgärder

– Uthyrningen sköts från Stockholm och där har man ingen koll på att det finns 80 tomma lägenheter, utan en del som ringt har fått svaret att allt är uthyrt. Det betyder att lägenheter står tomma i onödan och att företaget går miste om pengar som kunde används till underhåll.

Men det finns också brister i utemiljön. När Hyresgästföreningen och Aberdeen Asset Management nyligen förhandlade om en hyreshöjning blev överenskommelsen att hyrorna höjs med en procent 1 juli. Om företaget vidtar vissa åtgärder, som renovering av lekplatser och förbättrad skötsel av utemiljön, får ytterligare en höjning på en halv procent genomföras 1 oktober.

– Vi kommer förstås att hålla noga koll på om man har gjort det man ska, säger Peter Gustavsson.

Läs ocksåHyresgäst: "Det har blivit värre och värre med åren"

Förra veckan träffades representanter för Hyresgästföreningen och Aberdeen. Peter Gustavsson är nöjd efter mötet.

Annons

– Vi tycker att de visar god vilja att ta tag i problemen, säger han.

Hyresgäst: ”Det har blivit värre och värre med åren”
Aberdeen lovar åtgärder

Fakta: RIBB

RIBB står för rättslig inventering av befintlig bebyggelse.
Inventeringen går bland annat ut på att ta reda på hur fastighetsskötseln fungerar.
Det är också ett sätt för Hyresgästföreningen att skaffa sig grundlig kunskap om hur standard och underhåll ser ut i en fastighet inför hyresförhandlingar.
I vissa fall kan ärenden drivas till hyresnämnden, som kan besluta att värden är skyldig att vidta åtgärder.Källa: Hyresgästföreningen

Läs också Aberdeen säljer boråsfastigheter Villkorad hyreshöjning på Smultronbacken

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.