Kränkt hyresgäst kräver skadestånd
Två personer som är hyresgäster hos kommunala Gavgårdarna i Gävle fick företagets tillåtelse att byta lägenhet med varandra.
De båda männen förklarade sig nöjda med upplägget och kvitterade ut sina nya nycklar. Bytt var bytt.
Men i efterhand har det blivit en trepartstvist med skadeståndsanspråk riktade kors och tvärs.
En av hyresgästerna verkar ha varit missnöjd med både städning och tapeternas skick i lägenheten han bytte till sig.
Han kontaktade då mannen han bytt lägenhet med, som hänvisade vidare till Gavlegårdarna.
Bostadsföretaget höll med hyresgästen som klagade och skickade en faktura på 1 500 kronor för dåligt utförd flyttstädning och 2 600 kronor för fettfläckar på några tapetvåder som det anmärktes på i besiktningsprotokollet.
Hyresgästen som utpekades för att ha städat dåligt efter sig tog mycket illa vid sig av fakturan.
”Jag är oerhört kränkt och förödmjukad”, skriver han till hyresnämnden i Sundsvall där ärendet hamnat.
Mannen hade också rätt i sak, visade det sig. I och med att de båda lägenhetsbytarna undertecknat nyckelkvittenserna, som utgör juridiska dokument, hade de godkänt städningen. Efter det var det för sent att klaga och begära ersättning. Det medger också Gavlegårdarna och drar tillbaka den delen av fakturan.
Hyresgästen som utpekades som en dålig flyttstädare begär nu i stället att Gavlegårdarna ska ersätta honom med 80 000 kronor i skadestånd för den kränkning han fått utstå.
”Vi avser varken att kommentera eller delta i medling i den delen”, skriver Gavlegårdarna i sitt yttrande till hyresnämnden.
När det gäller den påstått skadade tapeten erbjuder sig den förre hyresgästen att gå över med tio liter tapetklister och visa var det finns tapetvåder i reserv.