Annons

Krävde fuktmätning – fick ett hål i golvet

Forshaga Tre och ett halvt års väntan på resultat från en fuktmätning. Ett hål i golvet. Två förelägganden. Och en hyresvärd som inte kommunicerar. "Jag blir så jädra trött. Det enda jag begärt är att få veta om det är fukt eller inte", säger hyresgästen Maria Sundholm.
När Maria Sundholm kom hem fann hon två hantverkare i full gång med att bila ur golvbrunnen. Foto: Privat.

Privata hyresvärden Kalars AB är nu åter i blåsväder.  Trots mängder av påstötningar, vädjanden och föreläggande vägrar företaget visa resultatet av en fuktmätning i ett badrum som med största sannolikhet blivit utfört. Det finns det i alla fall borrhål i väggarna som indikerar.

Både från Forshaga kommun och Hyresgästföreningens sida beskriver man hyresvärdens ovilja att kommunicera som det stora problemet.

Läs ocksåHyresgäst gav grannens besökare parkeringsböter – får ändå bo kvarBilden visar en bok av hyreslagen, en silhuettbild av en man och en skärmdump från mannens p-bot. Bilden är ett montage.

Företagets företrädare svarar i princip aldrig på telefonsamtal. På senare tid ibland dock på mejl.

– Det är väldigt tråkigt. Kalars skulle själva tjäna mycket på att kommunicera med oss och ha en plan för sitt underhåll, säger miljö- och hälsoskyddsinspektören Katrin Edholm.

Ingemar Fornemo, jurist på Hyresgästföreningen, delar den uppfattningen.

Läs ocksåHemlös dömd till fängelse – tog sig in i tom lägenhet: "Vad ska man göra – ska man dö?"Krossat glas med blod på fönsterkarmen och två hander i handfängsel där en hand är i ett bandage med blod på.

– Allt skulle gå så mycket enklare om den här hyresvärden bara kommunicerade, säger han.

Ingemar Fornemo konstaterar att en fungerande kommunikation också är ett av kriterierna som har betydelse vid hyressättningen, vilket Hyresgästföreningen flera gånger framfört till Kalars.

När Hem & Hyra söker företrädaren Susanne Karlsson för att erbjuda Kalars möjligheten att ge sin bild av situationen väljer hon att avstå.

Läs ocksåHäng med på en guidad tur i folkhemmets spår: "25 barn i samma trappuppgång"

I ett artigt formulerat sms skriver hon att ”fastighetsägaren lämnar inga kommentarer om enskilda ärenden”.

Annons

Samtidigt som Forshaga kommun och Hyresgästföreningen funderar på varsitt håll på hur man ska få till ett avslut på det minst sagt utdragna ärendet, känner sig Maria Sundholm allt mer frustrerad och maktlös.

– Allt jag begärt är att få se resultatet av fuktmätningen för att få veta om det måste göras någonting eller om allt är bra. Nu har jag kämpat i tre och ett halvt år. Hyresvärden verkar tycka att jag är jobbig. Men jag kräver bara att bli hörd och sedd och få min rätt till ett boende som är okej.

Allt började med en vattenskada med läckage i hyreshuset på Storgatan i Forshaga. Sedan fortsatte det med stopp i toan och stopp i det badkar som nu är utplockat och ersatt med en duschkabin.

– Det är fullt med silverfiskar och ventilationen verkar inte fungera. Alla som besöker mig tycker att det luktar unket här.

När Maria Sundholm begärde att få se resultatet av en professionellt utförd fuktmätning och inget hände blev Forshaga kommun inkopplad utifrån en lagparagraf om risk för olägenheter som kan påverka människors hälsa.

– Vi är helt säkra på att det gjorts en fuktmätning. Men vi får inte se resultatet av den, säger Katrin Edholm.

När kommunen skärpte tonen genom att lägga ett föreläggande med vite på 10 000, alltså ett hot om böter, skickade hyresvärden in två hantverkare som gjorde ett hål i golvet som en markering av att man nu börjat renovera badrummet.

– Det tyckte vi lät väldigt bra. När vi sedan stött på har värden lovat att fortsätta arbetet. Men det har hela tiden kommit sjukdomar och mer angelägna ärenden i vägen, konstaterar Katrin Edholm.

Annons

Nu förbereder hon ett nytt föreläggande. Ett föreläggande som går ut på att renoveringen ska vara färdigställd senast 17 september.

Hyresgästföreningens Ingemar Fornemo menar att sista utvägen annars är att driva ärendet till Hyresnämnden med begäran om ett åtgärdsföreläggande.

Juristen suckar när han ger sin bild av den fleråriga processen.

– Det hade ju varit väldigt enkelt att bara visa upp ett resultat av fuktmätningen.  Nu har det säkert gjorts 30-40 påstötningar utan att någonting har hänt. Det finns ingen logik i agerandet.

Ingemar Fornemo berättar att Hyresgästföreningen till och med erbjudit sig att stå för kostnaden för en ny fuktmätning för att Maria Sundholm ska få visshet.

Uppdatering: På måndagsförmiddagen, efter det att Hem & Hyra publicerat den här artikeln, hörde Susanne Larsson av sig till Maria Sundholm. Hon meddelade då att renoveringen av badrummet ska återupptas redan nu på torsdag.

Läs också Listan på sakerna vi vägrar slänga: Hårtussar, kärleksbrev och mjölktänder Fuktigt och dragigt i Camillas lägenhet – hyresvärden: "Det ber vi om ursäkt för"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.