Kräver 1,4 miljoner i skadestånd – Hyresgästföreningen stämmer Svenska hus för olaglig hyreshöjning
Hyresvärden skickade ut cirka 300 hyresavier med en hyreshöjning trots att det inte fanns en överenskommelse med Hyresgästföreningen. Enligt den förhandlingsordning som finns i husen i Hässleholm är det ett krav.
Nu stämmer Hyresgästföreningen Svenska Hus för brott mot förhandlingsordningen och yrkar skadestånd på 1,4 miljoner kronor. Det är 5 000 kronor per lägenhet vilket är praxis.
– De har visat en tydlig ignorans mot lagstiftningen och gällande förhandlingsordningar, säger Michelle Komulainen, förhandlare på Hyresgästföreningen.
Enligt henne händer det att fastighetsägare begår brott mot förhandlingsordningen men det brukar lösa sig smidigt med att värden rättar till felet. Detta fall har de försökt att lösa sedan i december och vill markera att de ser allvarligt på det som hänt.
Hade inträffat två sprängdåd
Svenska Hus å sin sida menar att det var ett misstag som de har rättat till. Huvudorsaken var att det hade inträffat två sprängdåd vid husen och det var bråttom att öka tryggheten.
Vid ett stormöte på sommaren 2023 hade hyresgästerna uttryckt oro och efteråt beslutade värden att förbättra skalskyddet – bland annat installera ett taggsystem och porttelefoner där det inte fanns.
En majoritet av hyresgästerna godkände förändringarna och att det skulle innebära en hyreshöjning.
Nya hyresavier i januari
Runt månadsskiftet november/december påkallade värden sen förhandlingar med Hyresgästföreningen om en hyresjustering men det blev ingen överenskommelse. I januari skickade man ut nya hyresavier.
Henrik Kjellgren är Svenska Hus ombud och enligt honom var orsaken att man trodde att förhandlingen skulle gå snabbare.
– Jag tycker att man här har gjort en höna av en fjäder, säger han om stämningen.
Efter hyreshöjningen började Hyresgästföreningen få frågor från medlemmar. Enligt Hyresgästföreningen har frågorna fortsatt under flera månader och de har tryckt på för att Svenska Hus ska dra tillbaka hyreshöjningen och betala tillbaka pengar till hyresgästerna. Trots detta fortsatte Svenska Hus att debitera hyresgäster från januari till april.
Administrativa misstag
I sitt yttrande till Hyresnämnden i Malmö skriver Svenska Hus att det skett administrativa misstag. En anledning att förhandlingarna om taggsystem drog ut på tiden var också att de först ville ha klar den årliga hyresförhandlingen.
Enligt Michelle Komulainen är det oklart om alla hyresgäster än idag har fått felet justerat. De har fått telefonsamtal som tyder på att så inte är fallet.
Hyresgästföreningens förtroende för Svenska Hus har nu påverkats, säger Michelle Komulainen.
– Men det viktigaste är att hyresgästerna inte tappar förtroendet för oss.
Hyresgästföreningen har trott på hyresvärden när de har sagt att hyrorna är justerade och höjningen återbetald vilket de i sin tur har informerat hyresgästerna om.
”Inte medvetna fel”
Enligt Henrik Kjellgren skedde tyvärr misstag två gånger. När det första uppdagades återbetalades pengar men man missade att justera själva hyresavin när de åter skickades ut. Han tror också det kan ha uppstått missförstånd då vissa har fått pengarna återbetalt och andra har fått en rabatt på hyran.
– Det har inte handlat om medvetna fel. Det här är sådant som händer och brukar hanteras i god ton, säger Henrik Kjellgren.
Finns nu en överenskommelse
Idag finns en påskriven överenskommelse från och med första maj om en hyreshöjning på mellan 50 och 130 kronor, beroende på om det sedan tidigare funnits en porttelefon i trappen eller inte.
– Vi har i många fall överseende med att misstag och fel kan uppstå, men när det rör sig om upprepade fel som drabbar hyresgästerna måste vi agera, säger Michelle Komulainen.
Ärendet är ännu inte uppsatt till förhandling vid Hyresnämnden i Malmö.
Svenska Hus är ett av Sveriges största privatägda fastighetsbolag med bostäder och kommersiella lokaler i regionerna Stockholm, Göteborg och Skåne. De äger cirka 160 fastigheter.
Källa: Svenska Hus webbsida.