Kräver skadestånd: ”Värden har ignorerat oss”
Elisabeth Karlsson och Egemen Üstün tycker själva att det är en onödig skadeståndsprocess de för mot sin tidigare hyresvärd.
– Hade de bara betett sig normalt och försökt rätta till efter sig hade vi inte suttit här i dag, säger Egemen.
Men enligt samboparet har Amastens företrädare gjort allt för att slippa ta ansvar, förhalat och ignorerat.
Redan från början uppstod en märklig situation när det upptäcktes en vattenläcka i hyreshuset i Sätra i Gävle där Elisabeth Karlsson och Egemen Üstün bodde innan de nyligen blev villaägare.
Enligt paret ringde en hantverkare på dörren en söndagskväll strax före jul utan någon som helst förvarning från hyresvärden Amasten. Han berättade att det droppade vatten hos en hyresgäst på bottenvåningen och att läckan kunde finnas i deras lägenhet två trappor upp. Två stora hål gjordes i betongväggen.
När det blev vardag kom hantverkarna tillbaka och bilade upp hela golvet i hallen för att frilägga en fuktskadad yta.
Lägenheten var då i kaotiskt skick. Den såg ut som en byggarbetsplats med betongdamm i luften och med ett grusigt och gropigt golv där armeringsjärnet stack fram på vissa ställen.
Hantverkarna lovade att lägga skivor över hålen så att Egemen, Elisabeth, barnen och de gäster som skulle komma till julhelgen åtminstone kunde röra sig säkert i lägenheten. Men ingenting hände. Och hyresvärden hade, enligt hyresgästerna, fortfarande inte hört av sig.
– Det kändes väldigt märkligt att det plötsligt kom hantverkare och började bila utan att vår hyresvärd sagt ett ord. Normalt skulle de ha tagit första kontakten och även ordnat ett alternativt boende under tiden som arbetet pågick.
När Elisabeth skulle gå på toaletten fastnade hon med ena toffeln i det uppstickande armeringsjärnet och föll handlöst, slog huvudet i tröskeln och skadade även ena axeln och ena knät.
– Jag fick en bula i huvudet och kände mig alldeles yr efteråt, berättar hon.
Elisabeth och Egemen tog då själva kontakt med Amasten. Det ena samtalet följdes av flera andra. Den som svarade hos Amasten lovade varje gång att det omgående skulle fixas med skivor och frågade om det var okej att de gick in med huvudnyckeln om ingen var hemma. Men jul- och nyårshelgen gick och det blev vardag igen utan att någonting hände.
– Vi blev totalt ignorerade. Om vi fått veta redan från början att de inte tänkt hjälpa oss hade vi väl ordnat med skivor själva, säger Egemen.
Vid ett tillfälle sade den anställda hos Amasten att det för övrigt inte var deras bekymmer att Elisabeth ramlat. Det var ju inte de som lämnat golvet öppet.
– Vi fick förklara för henne att det är deras fastighet och att hantverkarna arbetar under deras ansvar.
Elisabet Karlsson och Egemen Üstün begär nu ersättning för förlorad arbetsförtjänst i samband med läkarbesök, förstörda kläder, förstörd telefon samt sveda och värk. Totalt 45 000 kronor.
Fastighetschefen Alexander Montgomery vid Amasten säger till Hem & Hyra att frågan just nu hanteras av företagets försäkringsbolag, Trygg-Hansa.
– Det som hände var olyckligt och vi har absolut vår del i det. Därför tar vi det också på stort allvar.
Vad gjorde ni för fel?
– Det är entreprenören som brustit genom att inte täcka över hålen. Men det är fortfarande vårt ansvar.
När det gäller kontakterna i övrigt mellan hyresgäster och hyresvärd går uppgifterna kraftigt isär. Alexander Montgomery säger att Amasten visst tog den första kontakten med Elisabeth och Egemen när vattenläckan upptäcktes.
– Det fördes en dialog om de skulle kunna bo kvar under tiden som arbetet pågick.
– Helt fel. Det är vi som legat på och sökt kontakt med Amasten. De har inte kontaktat oss. Om vi blivit erbjudna ersättningslägenhet hade vi tagit det på en gång, säger Elisabeth och Egemen.
Försäkringsbolaget Trygg-Hansa ger bara en allmänt hållen kommentar via tillförordnade presschefen Maria Lindholm:
– Vid en så kallad ansvarsskada utreder vi alla aspekter om vad som har inträffat och orsakat skadan. Det här gör vi för att avgöra om vår försäkringstagare är ersättningsskyldig till det som hänt.
– Trygg-Hansa utreder om vår kund – genom underlåtenhet eller försumlighet – orsakat den skada som hyresgästen drabbats av. Just nu avvaktar vi att entreprenören bekräftar att de uppgifter som vi har fått stämmer.
När beslut fattats är Trygg-Hansa, enligt Maria Lindholm, beredd att återkomma med fler detaljer.