Krävs på hyran trots bajsvatten i källaren
Ida Hagström, hennes fyra barn och hennes man Mikael Hagström bodde i en lägenhet i Burträsk utanför Skellefteå. Hon flyttade in 2018 och lämnade lägenheten 16 december ifjol.
– Vi har haft en massa problem till och från. När vi flyttade in var det mycket som inte var gjort, kontakter hängde i taket och lister fattades på vissa ställen, berättar hon.
Efter ett tag märkte de fler och fler problem. De kontaktade hyresvärden men fick inget svar.
Rätt som det var blev det översvämning i duschen och det rann ut litervis med vatten i badrummet och i det intilliggande köket, där en vattenskada uppstod. Hyresvärden, som ansåg att det var hennes fel, ville att hon skulle anmäla skadan till sitt försäkringsbolag och menade att kostnaden skulle betalas av hennes hemförsäkring.
I det läget tog Ida Hagström kontakt med en jurist hos Hyresgästföreningen och blev avrådd från att försöka använda sin egen hemförsäkring för att bekosta renoveringen eftersom han ansåg att hon inte hade orsakat vattenskadan.
Under hösten fick de ännu en otrevlig överraskning. Hennes exman skulle gå ner i källaren och söka reda på lite kläder till barnen. De brukar inte vara i källaren så ofta annars, men han sa åt dem att komma och titta.
– När vi kommer ner är hela källaren full av avföringsvatten och toapapper. Det stank ju!
De ringde ett spolföretag som hade varit där flera gånger tidigare.
Johan Brännström vid Swoosh miljöföretaget i Umeå, som även har en filial i Skellefteå där han är platschef, minns det.
– Det stämmer att vi blev utringda för att det var översvämning i en lägenhet med äldre avloppsledningar.
De fick åka dit flera gånger då det uppstod mer bekymmer efter hand, berättar han.
– Sista gången hade vi inte fått betalt trots att betalningstiden hade gått ut på tidigare fakturor och därför tvekade vi. Men man vill ju hjälpa hyresgästerna när det är bekymmer med avloppsledningarna för det är inget roligt att bo med avloppsbekymmer och bajs i källaren, så vi åkte dit igen ändå, säger han.
Han betonar att han inte har några synpunkter på hur den aktuella hyresvärden bedriver sin verksamhet.
– Men utifrån vår synpunkt fanns det helt klart brister i avloppsledningarna. Vi filmade ledningen och kom fram till att det var en äldre typ som hade behövt åtgärdas och när det var översvämning i duschen såg vi att det var en lite halvkonstig dragning av rörledningarna där.
Ännu en gång tog Ida Hagström kontakt med Hyresgästföreningens jurister och fick några dagar senare besök av juristen Mikael Renqvist. Just den dagen var det återigen avloppsvatten i källaren.
– Under mina nio år hos Hyresgästföreningen har jag faktiskt aldrig sett någonting så här illa. Det är helt uppenbart att hyresgäster inte ska behöva bo under sådana omständigheter.
I mejlväxlingen mellan Ida och hyresvärden så anklagar han henne för många brister och menar att det är hennes fel, inklusive att det är sopor på gården. Han menar också att vattenskadan i köket är hens fel. Vad är din uppfattning om det?
– Märkligt. Om en hyresvärd har sådana uppfattningar så finns det ju rättsliga åtgärder han kan vidta och det har han inte gjort.
Mikael Renqvist hjälpte Ida Hagström och hennes man att säga upp lägenheten med omedelbar verkan, det vill säga utan den uppsägningstid som normalt hade ingått, eftersom han bedömde att lägenheten var obeboelig. Detta i enlighet med Hyreslagen.
– Mot bakgrund av hyresgästernas berättelse bedömde jag att hyresvärden inte tog sitt ansvar för en hållbar och långsiktig lösning och då har man rätt att säga upp hyresavtalet.
Han hjälpte henne även att begära nedsättning av hyran.
Men hyresvärden har inte accepterat det ekonomiska bortfall som det innebär för honom, utan har gått vidare med det till ett inkassobolag som i sin tur har gått vidare till Kronofogdemyndigheten. Hon krävs nu på drygt 47000 kronor för uteblivna hyresbetalningar.
Vad händer i ärendet nu, har Ida Hagström någon chans att slippa betala?
– Det är ju ytterst domstolen som bestämmer vem som har rätt i frågan. Hyresgästernas inställning är utan tvekan att de är fria från skuld. Om hon inte betalar så är det upp till hyresvärden om han vill gå vidare till domstol, säger Mikael Renqvist.
Får hon inte en betalningsanmärkning om hon inte betalar?
– Nej. Vi har bestridit Kronofogdemyndighetens beslut och nu ligger bollen hos hyresvärden.
I mejlkonversationen som Ida Hagström har haft med hyresvärden det senaste halvåret beskyller han henne och hennes barn bland annat för att skräpa ner på gården. Hon svarar att det bor flera andra i huset också och att det inte är hon som har skräpat ner. Dessutom påtalar hon att sopkärlen inte räcker till för alla.
Ida Hagström skriver på mejl att de har kontaktat en jurist hos Hyresgästföreningen som skickat honom ett rekommenderat brev med omedelbar uppsägning från och med sista december och att hon därmed inte vill betala någon mer hyra samt att han ska höra av sig direkt till juristen om han har några frågor runt det.
Hyresvärden bor i Stockholm och berättar att han har köpt hyresfastigheten i Burträsk eftersom han har sina rötter i Västerbotten. Han svarar i telefon på Hem & Hyras frågor.
Hur menar du när du säger att det är hennes fel att det svämmar över i badrummet?
– Ända sedan hon och hennes dåvarande man flyttade in med sina barn så skräpade de ner hela tomten totalt och de andra hyresgästerna hade stora klagomål. Hon flyttade in i en totalt nyrenoverad lägenhet. Vattenskadan beror ju inte på att det är något fel i lägenheten utan är helt och hållet hennes fel. Hon har av någon anledning låtit duschen stå på och lämnat en vattenskada som jag har betalat en kvarts miljon för.
Har du tagit dit någon firma som har sagt att det är så?
– Ja, jag har varit tvungen att laga det på min försäkring. Jag ville att hon skulle laga det på sitt försäkringsbolag, men jag fick ta det på min och hade en självrisk på 15000 kronor.
Finns det några papper på hur skadan såg ut?
– Det finns ingen vattenledningsskada.
Men jag har pratat med ett företag som varit där och som säger att det var gamla och konstigt dragna ledningar.
– Vad menar de då, att det har sprungit läck? Det får ju de förklara i så fall vad de menar med det då. Det finns ju en besiktning som jag har gjort.
Tycker du att det är rimligt att betala full hyra när det svämmar över i badrummet, inte går att duscha och när det rinner ut avloppsvatten över hennes tillhörigheter källaren?
– Först och främst så äger hon ju inte källaren. Och hon har aldrig sagt till mig att det har varit avloppsproblem i källaren och mig veterligen har det aldrig varit det. Utan det som har varit är att de på första våningen har haft problem med att det har kommit upp avloppsvatten i deras lägenheten och dit har jag haft en spolfirma. När de andra hyresgästerna fick hyresreduktion så ville hon också ha det, men hon har inte haft problem. Jag har gjort allt jag kan för att undvika problem med henne. Allt hon säger är bullshit.
Han påtalar också att Ida Hagström har lämnat lägenheten vid flytten ostädad och med barnkludd på tapeterna.
Idas man Mikael Hagström har en annan förklaring till vattenskadan.
– Badrummet är inte byggt som ett badrum utan det är en toalett från första början och det är ingen avloppsbrunn i golvet. Det enda som fanns var handfatsavloppet som allt var kopplat till, både handfatet och duschkabinen. Sedan var det fel fall på rören från både kabinen och handfatet, så först var vattnet tvunget att åka upp och sedan ner igen. Och så gick röret under kabinen sönder.
Detta hände medan han stod och duschade. När han öppnade dörren till duschkabinen och steg ut var det fullt av vatten på golvet, berättar han. Det fanns ingen lutning på badrumsgolvet som det i normala fall gör.
– Eftersom det inte heller fanns någon brunn så rann det ut i köket.
Han berättar vidare att de kontaktade hyresvärden omgående men hörde ingenting ifrån honom.
– Vi var ju sex personer som bodde där och vi behövde duscha. Vi fick lägga handdukar på golvet varje gång. Till slut fick vi själva kontakta BVS rör. De kom och drog om rören och gjorde en hjälplig lagning. Men sedan när vi använde duschen så fungerade inte den och vi fick duscha på badhuset eller hemma hos andra medan vi väntade i några veckor på att de skulle komma och byta ut delen.
Att andra hyresgäster skulle ha klagat på dem tycker han låter märkligt.
– Varför har hyresvärden i så fall inte tagit upp det med oss?
Angående hyresvärdens uppgift om att källaren inte var deras utrymme svarar han:
– Vi upplevde att det tillhörde oss eftersom det bara vara vi som hade tillgång till det, kvadratmetrarna ingick i hyreskontraktet, plus att det luktade ända upp i vår lägenhet.
Hem & Hyra har varit i kontakt med en annan hyresgäst som bodde i huset samtidig som Ida Hagström. Hyresgästen har ingen uppfattning om hur Ida Hagströms familj skötte sig, men berättar att hyresvärden även i hans fall har sagt att han ska gå till Kronofogden. Han minns också att soptunnan var för liten och att ägaren själv aldrig var i huset.
Hem & Hyra ringde slutligen upp Pär Burman, ägare till rörfirman BVS som åtgärdade felet efter att spolfirman hade hört av sig.
– De sa att vi var tvungna att komma dit och koppla bort duschkabinen för att de skulle rensa avloppet som duschkabinen var ansluten till. När vi kopplade bort det och tog isär röret så visade det sig att inte fanns någon avloppsbrunn utan att duschkabinen var kopplad till ett gammalt avloppsrör som fanns i golvet dolt bakom duschkabinen. I och med att det var stopp i avloppet så läckte det i anslutningen.
När de kopplade in anslutningen från duschkabinen igen gick det inte lång tid innan det återigen blev stopp.
– Man kan säga att läckagen har uppstått på grund av att det har varit stopp i utgående avloppsledning i källaren. Dessutom har det inte gått att få anslutningen mot duschkabinen tät på grund av att röret har varit i så dåligt skick.
Han tycker inte att hyresvärden har tagit sitt fulla ansvar.
– Det är ju känt att det är återkommande stopp i avloppet och har man det så tar det undan dåligt och är extra känsligt. Vet man med sig det bör man väl vidta åtgärder tänker jag.
Ida Hagström är lättad över att de har flyttat till en annan lägenhet, men samtidigt ledsen över det familjen har behövt gå igenom.
– Det var väldigt mycket som inte gick att rädda i översvämningen i källaren – barnens första skor, kläder, personliga minnen som inte går att ersätta.
Vad ska man tänka på för att undvika att hamna i trubbel med hyresvärden?
Mikael Renqvist, jurist vid Hyresgästföreningen svarar:
- Undersök med Hyresgästföreningen om hyresvärden verkar seriös innan du skriver på kontraktet. Hyresgästföreningen får ofta kännedom om när hyresvärden har en historik som är problematisk.
- Se till att det finns ett besiktningsprotokoll när du flyttar in. I de flesta fall får man ett av hyresvärden, annars ska du be att få det. Se till att alla eventuella fel och brister som du själv noterar är antecknade i detta protokoll.
- Om du är medlem i Hyresgästföreningen – använd medlemsförmånen att få kontakt med en jurist om det uppstår problem i relation med hyresvärden.