Kritik mot dåligt underhåll
I utkanten av den sydskånska byn Skivarp ligger en radhuslänga med tolv lägenheter. Det är till synes pittoreska pastellmålade radhus, men underhållet brister rejält, enligt Hyresgästföreningen. Hyresgästföreningens besiktning visar att huvuddelen av lägenheterna dras med en lång rad av olika problem. Det handlar om allt från mögeltillväxt, köksskåp som inte går att stänga, gamla plastmattor som borde varit bytta för länge sedan till dålig tv-mottagning och lösa element.
Enligt Sten Lundström, chef för lokalt utvecklingsarbete på Hyresgästföreningen, som genomfört besiktningen i radhuslängan tillsammans med tre kollegor, är felen omfattande. Utvändigt hittade man bland annat ruttet trä i fasaderna, staketen och på verandorna.
– Det klart undermåligt skött, säger Sten Lundström.
Förutom det som Hyresgästföreningen betraktar som ren misskötsel hyrs dessutom vissa av radhusen ut som femmor och sexor efter att de gamla vindarna byggts om. Eftersom vissa rum på ovanvåningarna saknar fönster bör de inte räknas och därmed utelämnas i hyreskontrakten, menar Hyresgästföreningen.
Vid besiktningen klagade hyresgästerna på drag och låga temperaturer på ovanvåningarna. Hyresgästföreningen anlitade därför en konsultfirma som med värmekamera kunde visa att det läcker in kyla.
– Eftersom det är kallhyra drabbas hyresgästerna. Det är de själva som betalar för värmen, säger Kristin Persson, förhandlare på Hyresgästföreningen.
Björn och Linda Strömbäck har ägt radhusen i Skivarp sedan december 2007 genom sitt bolag Lial fastigheter.
Linda Strömbäck satt med vid hyresförhandlingarna då Hyresgästföreningen meddelade att det inte kunde bli aktuellt med någon hyreshöjning i år, med tanke det bristande underhållet av radhusen. Hon blev mycket förvånad över Hyresgästföreningens kritik och har nu tagit fram en åtgärdsplan för att komma till rätta med problemen.
– Vi har tagit till oss av kraven. Det är klart att det är jättetråkigt att det blivit så men för oss är det en överraskning. Vi kan visst ha missat något men hyresgästerna har inte framfört alla dessa krav som presenterats för oss, säger Linda Strömbäck.
Men hur kunde ni inte känna till skicket på era egna hus?
– Vi borde kanske ronderat oftare. Det är något vi planerar att göra från och med nu.