Annons

Kritiken: Låga hyreshöjningar slår mot underhållet

Nyheter Det går inte att bibehålla kvalitet och service när hyreshöjningen inte ger full kompensation för kostnadsökningar. Det menar Johan Johansson, vd på Bodenbo. – Vi måste bland annat dra in på blomplantering och sandning.

När de årliga hyresförhandlingarna inte går värdarnas väg är det underhåll och förvaltningskvalitet som bolagen drar ner på. Åtminstone om man ska tro flera av de vd:ar som valt att kommentera vår fråga om hur de årliga förhandlingarna fungerar. Framför allt tycks det gälla bolag på något mindre orter och med lägre hyresnivåer.

Johan Johansson, vd på Bodenbo, menar att det inte går att bibehålla kvaliteten i förvaltningen när höjningen prutas ner av Hyresgästföreningens förhandlare.

Läs ocksåGroende missnöje med hyresförhandlingarna

– Vi kompenseras inte för kostnads­ökningarna och måste spara in på småsaker som blomplantering och ­tänka igenom hur mycket vi ska sanda. ­Hyresgäster reagerar på att vi ­levererar sämre. När jag träffar hyresgäster på ­bomöten upplever jag att det finns en ­vilja att betala lite mer för bättre service. Det känns inte som att föreningen är i takt med hyreskollektivet i stort, säger Johan Johansson.

Bodenbo tillhör de bolag som förhandlar hyran först. Det är en nitlott, enligt Johan Johansson.

Annons

– Vi får alltid bland de lägsta höjningarna. De som förhandlar senare får mer. Det verkar finnas någon dold ribba som ändras under resans gång.

Läs ocksåSju av tio värdar kritiska mot hyresförhandlingarna

Efter sista justeringen har Bodenbo en genomsnittlig hyresnivå på strax ­under 900 kronor per ­kvadratmeter och år. Det är bland de ­lägre nivåerna i landet. Nästan på ­kronan lika mycket som det kostar att hyra av Vindeln ­bostäder i Västerbotten. Vd:n Tobias Rosencrantz poängterar att det blir mindre utfall i kronor och ören för bolag med lägre ­hyresnivåer.

– Vi har ett eftersatt underhåll och ­tyvärr har vi inga andra intäkter än ­hyrorna. Skulle vi få in lite mer i hyra skulle vi kunna göra mer med fastig­heterna och det ­skulle ­gynna hyresgästerna, säger ­Tobias ­Rosencrantz.

Annons

Hyresgästföreningens förhandlingschef Erik Elmgren menar att sannolikheten att förhandlingarna går i lås snabbt är större om båda parter kan tänka sig en rimlig nivå på hyres­höjningen. Så det är inte så konstigt att de lägre ­överenskommelserna blir klara först. Erik Elmgren delar inte oron för att låga hyreshöjningar drabbar underhållet och poängterar att i ­hyran finns redan ­pengar avsatta för det.

Läs ocksåVärd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt”Text med ordet skadestånd. Kvinna som tittar rakt fram.

– Det är en förhandling där båda parter får ge och ta. Då kan man inte räkna med att alla ska vara nöjda. Skulle vi fråga landets hyresgäster vad de tycker om förhandlingarna ­skulle sannolikt ganska många vara missnöjda.

Läs också Nu säljer Öbo Britt-Maries hem: "Luften gick ur mig" Nytt hovrättsbeslut: Dålig förvaltning stoppar inte årlig hyreshöjning

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.