Kritiserad hyresvärd utlovar snabb upprustning
Vattenskador, trasiga dörrar, knastrande elutag och misstankar om vägglöss. Listan med problem i huset på Rosenlundsgatan är lång och hyresgästerna har klagat under flera års tid.
Hem och Hyra uppmärksammade fallet redan 2012 med flera artiklar:
Nytt krav på tvångsförvaltning
2016 var det dags igen:
Fönstret lossnade och föll ner på gatan
En av förklaringarna till att ärendet bara rullar vidare är bristande kommunikation mellan fastighetsägaren Dragan Davidovic och övriga inblandade: flera hushåll med hyresgäster, Hyresgästföreningen, miljöförvaltningen och hyresnämnden.
Hyresgästföreningen representerar nu två av hushållen i fastigheten i målet som rör ett eventuellt åtgärdsföreläggande. Bristen på kommunikation ledde till att onsdagens förhandling i hyresnämnden bjöd på överraskningar.
Vissa av bristerna är redan åtgärdade, menade Dragan Davidovic, som berättade att han hade missat att föra informationen vidare. Andra var i själva verket inte fel som behövde åtgärdas. På majoriteten av punkterna med brister utlovade han dock snabba åtgärder, bland annat en helrenovering av stora delar av den ena lägenheten.
– Det är bra om du har en dialog. Det är så man sköter en fastighet och informerar andra, sade Hyresgästföreningens jurist Andreas Persson.
– Det är viktigare att åtgärda, svarade Dragan Davidovic.
– Inte om man riskerar att få ett föreläggande på sig, replikerade Andreas Persson.
I början av september rullar ärendet vidare. Hyresgästföreningen ska ta en ny titt på huset tills dess. Den 7 september följer hyresnämnden upp för att se hur många av värdens löften om åtgärder som har blivit verklighet.
Efter förhandlingen bollade Dragan Davidovic delvis tillbaka ansvaret på hyresgästerna som han menade var svåra att ha att göra med. Det hela hade utvecklats till att bli personliga konflikter och problemen i huset var i hans ögon inte så allvarliga som det beskrivits.
– Det mesta av det här är ju småsaker. Det viktigaste är att det har kommit in vatten men det var svårt att göra något åt under vintern.
Han är ensam om att driva hyreshuset och sticker inte under stolen med att han har svårt att hålla koll på allt det praktiska och dålig på att höra av sig.
– Jag hade kunnat ringa och höra av mig oftare, då hade allt blivit lättare. Jag ska se till att plocka upp telefonen i framtiden, säger han.