Kronofogden svarar inte i telefon trots fler skuldsatta – hyresgästen Ingrid blev bortkopplad
Ingrid Gunnarsson försökte kontakta Kronofogden i ett skuldärende. Hon ringde kundservice kvart över nio en morgon.
– Då var det redan fullt i kön. Jag kunde inte bli framkopplad. Sedan ringde jag kl 11. Då var det samma sak.
Kvart i tre på eftermiddagen försökte hon igen. Plötsligt blev det helt tyst och inga fler signaler gick fram trots att telefontiden inte var slut. Samtalet hade brutits.
Kommer inte fram till kundservice
Ingrid som nu är pensionär har tidigare arbetat på Försäkringskassan med att svara i telefon.
– Då kallades det för bra service att svara snabbt. Det är hemskt att det är så fullt i kön så att man inte kan komma fram. Så där fick det inte vara på 80-talet. Vi fick skäll om vi inte svarade på fjärde signalen.
Hon tycker att det är märkligt att Kronofogdemyndigheten bara har telefontid sex timmar per dag när det är ett sådant tryck. När hon ringde myndigheten fick hon höra att det var 102 personer i kön och 40 handläggare som svarade.
– Hur ska 40 handläggare kunna serva hela Sverige? Kronofogden måste göra något drastiskt så att det går att komma fram till kundservice, säger hon.
När Hem & Hyra kontaktar Kronofogden får vi också meddelandet att vi ska kopplas till en handläggare. Sedan får vi beskedet att det är lång väntetid och sedan bryts samtalet. När vi testar igen senare under dagen händer samma sak. Samtalet bryts.
Nära 30 procent av samtalen kopplas bort
Uppgifter från Kronofogdemyndigheten visar att vart fjärde samtal till myndighetens kundservice blev bortkopplat under en dag i juni. Det kom in 4 887 samtal, men 1 255 samtal fick inte plats i kön och kopplades bort.
När Hem & Hyra begär ut uppgifter från de senaste åren visar det sig att antalet samtal som inte når fram till myndigheten har ökat kraftigt.
År 2021 var det runt 2 procent av samtalen till Kronofogdens kundservice som inte kopplades fram. Förra året låg siffran på 8 procent. Men hittills i år ligger siffran på nära 30 procent.
Högre skulder och allt fler skuldsatta
Samtidigt som många inte kommer fram till Kronofogdens kundservice och kan få information om skulder eller hjälp att undvika avhysning vid hyresskulder, så har antalet skuldsatta ökat de senaste åren.
Över 417 000 personer i Sverige hamnade hos Kronofogden förra året till följd av skulder. Det är den högsta siffran de senaste fem åren.
Den sammanlagda skulden hos Kronofogden har också ökat och är nu 119 miljarder, den högsta summan någonsin.
Enligt Kronofogdemyndigheten är inflödet av ärenden den största ökningen sedan 1990-talet.
Höga priser på mat och höga boendekostnader och inflation har påverkat många. Hushållen har drabbats av inkassokrav och högre skuldbelopp jämfört med tidigare år. Det handlar om räkningar till inkassobolag och banker, men också kostnader för boende och el.
”Beklagligt att det inte går att komma fram”
Hem & Hyra har sökt Fredrik Rosengren, chef för Kronofogdemyndigheten, men har blivit hänvisad till Kristin Alm, direktör för överskuldsättningsavdelningen hos Kronofogdemyndigheten som har ansvar för kundservice.
Kristin Alm säger att det är beklagligt att det inte går att komma fram till myndigheten.
Hon säger att allt fler hör av sig till Kronofogden på grund av det ekonomiska läget i samhället. Samtidigt har myndigheten minskat antalet medarbetare på kundservice.
– Vi har ett högre inflöde av samtal än vad vi haft på många år. Vi har inte kunnat möta upp det behovet för vi har inte budget och ekonomi som räcker till. Därför har vi gjort tuffa prioriteringar i verksamheten.
Hon säger att myndigheten har prioriterat annan ärendehandläggning och valt att sänka ambitionen när det gäller möjlighet att svara på frågor.
– Det är inget vi skulle önska oss, men det har varit något som vi har varit tvungna att göra, säger hon.
År | Inkomna samtal | Samtal som ej fått plats i kö |
2021 | 1 177 925 | 22 009 |
2022 | 1 135 124 | 45 212 |
2023 | 1 172 302 | 95 131 |
2024* | 708 168 | 197 229 |
*Perioden avser 1 jan – 17 juni 2024 |
Källa: Kronofogdemyndigheten