Kupolens boende slår tillbaka – kräver hyressänkning med 2 procent
Hyresstriden i skånska Perstorp trappas upp. När fastighetsbolaget Kupolen med runt 500 lägenheter vill höja hyran kontrar Hyresgästföreningen med att kräva en sänkning. Kravet har överraskat både en av de berörda hyresgästerna och värden.
Eje Bengtsson som kan få sänkt hyra tycker det är oväntat men positivt. ”Inte det vi hade hoppats på”, säger värdens ombud.
Tiotusentals svenska hyresgäster har betalat mer hyra än vad de egentligen behövt, har Hem & Hyras granskning visat. Anledningen är att vissa hyresvärdar gått ut med en så kallad direktavisering till hyresgästerna, när förhandlingarna med Hyresgästföreningen brutit ihop. Trots att hyresgästen inte måste betala den nya hyran, har de flesta valt att göra det ändå.
Betalar den gamla hyran
Kupolen är en dessa hyresvärdar som skickat ut hyresavier med ett nytt belopp som inte är förhandlat. Men även i Perstorp finns det hyresgäster som har valt att sätta sig emot höjningen och istället betala de gamla hyran, precis som det finns på andra orter runt om i landet.
Eje Bengtsson är en av dessa. Han bor hos en värd som Hyresgästföreningen valt att titta närmare på, då hans grannar berättat om kök som faller sönder, mögelangrepp i badrummet och felanmälningar som inte leder till förbättringar.
Eftersom han inte gått med på att betala den nya hyran har Kupolen vänt sig till hyresnämnden, för att denna ska fastställa hyresnivån för hans och 22 andra lägenheter.
Har gjort hembesök
Istället för att titta på saker som ekonomiska prognoser och bostadsbolagens kostnadsökningar, har hyresnämnden besök några av Kupolens lägenheter och dessutom några som tillhör det kommunala bostadsbolaget, för att kunna jämföra standarden och hyrorna.
Lillemor Nordhöj är gruppchef på Hyresgästföreningen.
– I en av lägenheterna kunde man verkligen tala om eftersatt underhåll, säger hon.
Hon menar också att Kupolens hus är omodernare och saknar sådant som finns hos kommunala Perstorpsbostäder, som digitala låssystem och postboxar.
Nu har Hyresgästföreningen lämnat in ett krav på en hyressänkning på 2 procent för de 23 lägenheterna.
– Det är vårat motdrag. Fastighetsägaren har yrkat på en hyreshöjning och vi har yrkat på en hyressänkning, säger Lillemor Nordhöj.
Fler lägenhetsbesök är inbokade i nästa vecka.
Hyresgästen Eje Bengtsson betalar 4 281 kronor för sin etta. Han är imponerad av Hyresgästföreningens drag.
– Det var tufft gjort av dem, väldigt tufft. Jag är imponerad, säger han.
Tror på nollresultat
Även om han inte förväntar sig att det faktiskt blir en sänkning i slutändan utan tror att det kanske blir ett nollresultat, tycker han det är rätt kräva en sänkning. Om han fick betala 86 kronor mindre i månaden kanske det hade blivit ”mer skinka till katten” men han ser att det finns andra som sänkningen hade spelat större roll för, till exempel barnfamiljer i större och dyrare lägenheter.
– Det är rätt tajt idag så varje krona man kan spara är tacksamt, säger han.
Henrik Kjellgren är vd på Kanslihuset, och ombud för hyresvärden Kupolen. Han ser hyressänkningskravet som ett steg i fel riktning.
– Det är att trappa upp konflikten och det är kanske inte det vi hade hoppats på, säger han.
Henrik Kjellgren utesluter inte att Kupolen kommer kontra genom att lämna ett nytt krav på en ännu högre höjning. Han delar heller inte bilden av att Kupolens hus skiljer sig mycket från det kommunala bostadsbolagets när det gäller skicket.
Men Lillemor Nordhöj tycker inte att det handlar om någon upptrappning, eftersom värden redan kände till vad motparten ville. Efter att förhandlingarna avslutats men innan ärendet hamnade i hyresnämnden meddelade Hyresgästföreningen att de ville ha en hyressänkning.
– När vi tycker att det är nåt som inte står rätt till så tar vi också den fajten för hyresgästernas skull, säger hon.
- När en hyresförhandling har strandat råder ett avtalslöst tillstånd. En del värdar väljer då att gå ut med nya avier till sina hyresgäster med den högre hyran.
- Om du som hyresgäst betalar den nya högre hyran innebär det att du godkänner höjningen.
- En hyresgäst kan inte förlora sin lägenhet genom att fortsätta betala den gamla hyran utan värden måste då låta pröva höjningen i hyresnämnden.
- Den som är medlem i Hyresgästföreningen kan kontakta organisationen och få hjälp av ett ombud i hyresnämnden.
- Hyres- och arrendenämnden avgör, likt en domstol, tvister om bostäder och lokaler.
- Är en del av domstolsväsendet.
- Fattar beslut om parterna inte kommer överens.
- Finns på åtta ställen i landet.