Kvinnan klagade på ALLT – förgäves: ”Något hyresgästerna får tåla”
Den 76-åriga kvinnan i Skåne ansåg att hon hade en svår situation i sin hyresrätt. I lägenheten på 65 kvadratmeter fann hon hela tiden nya brister. Här är några av dem:
- I ytterdörren finns ett klart fönster där det går att se rakt in i lägenheten, något kvinnan vill ändra.
- Duschstången i badrummet är för högt monterad, anser kvinnan.
- Skåpen i badrummen sitter för högt för att hon utan pall ska nå till de övre hyllorna.
- Betongväggarna är för hårda för att hon ska kunna sätta upp tavlor med betongkrokar.
- Det går inte att få plats med det kvinnan behöver i garderoberna.
- Utrymmet för mikrovågsugn är för litet för en mikrovågsugn.
- Ugnsluckan är flammig och ugnen går inte att använda, den bränner vid maten i kanterna.
- Det saknas beslag till alla solskyddsgardiner i kvinnans uterum.
- Ventilationen är dålig.
- Postfacken utomhus är inte vattentäta och posten blir blöt när det regnar från sidan.
- När det regnar blir det en djup pöl i gatan utanför.
- Handtaget på kylskåpsdörren sitter på fel sida så att kvinnan måste gå runt för att öppna kylen.
- Fläkten suger dåligt.
”Något hyresgästerna får tåla”
Kvinnan tog sina klagomål till Hyresnämnden och krävde ett så kallat åtgärdsföreläggande, alltså att hyresvärden skulle tvingas åtgärda alla problem. Hon tog sedan ärendet vidare till Hovrätten, där hon även krävde en hyresnedsättning. Men kvinnan fick inte rätt i någon instans och värden Kristianstadsbyggen behövde endast rätta till några få detaljer och kvinnan fick inget tillbaka på hyran. Hyresnämnden skriver om flera av kvinnans klagomål på följande vis: ”Det är alltså inget som hyresvärden ska förpliktas att utföra.” ”Det är alltså något som hyresgästerna får tåla.”
Så hur mycket har man rätt att klaga på hyresvärden? Jens Waldenström, jurist på Hyresgästföreningen region Stockholm, säger att det är svårt att dra en exakt gräns för när man inte bör klaga längre.
– Men när det börjar bli uppenbart att det handlar om obefogade klagomål, då övergår det efter ett tag i trakasserier. Det blir trakasserande om man kontinuerligt kontaktar hyresvärdens personal med obefogade anmälningar, säger han.
Och vad kan hända om det går så långt?
– Då ska hyresgästen få en anmodan om att vidta rättelse. Värden ska förklara att det hyresgästen gör uppfattas som trakasserier mot personalen. Om inte hyresgästen upphör med det kan hyresavtalet sägas upp.
Ingen minskad hyra för repa i tapet
Och vad kan man egentligen kräva nedsatt hyra för? Jens Waldenström berättar att det måste handla om ett så kallat ”men i nyttjanderätten”. Alltså något som gör att boendet blir sämre.
– Det kan alltså inte vara en reva i en tapet. Det hindrar inte dig på något sätt använda lägenheten.
Så vad kan det handla om?
– Det kan till exempel vara en spisplatta som inte fungerar. Det skulle man kunna begära nedsättning för.
Hur mycket i nedsättning kan man kan man kräva?
– Det beror ju på hur stort menet är. Om hela lägenheten är vattenskadad ska man ha rätt till 100 procent nedsättning eftersom man inte kan använda någonting av bostaden.
– Men om det till exempel är ett badrum som renoveras och man saknar badrum så brukar man yrka på 40 procent i nedsättning. Det kan vara från 1 till 100 procent, beroende på menet.
Badrum viktigare än balkong
Jens Waldenström förklarar att det finns olika platser i hemmet som är olika viktiga för den som bor där – vilket också innebär olika nedsättning vid skador.
– Om man inte får använda sin balkong brukar man säga att nedsättningen kan bli runt fem procent, eftersom balkongen inte är en stor del av användningen av lägenheten. Men om något är fel i en grundläggande del som ett badrum så blir det mycket mer.
Fotnot: Frågan om hyresnedsättning prövades inte av Hovrätten, eftersom det är fel instans för den frågan. Nedsättning av hyran kan bara prövas i ett tvistemål vid tingsrätten.