Annons

Lägenhetsunderhåll hyresvärdens ansvar

Västra Götaland ​Majoriteten av hyresgästerna i Västsverige vill att hyresvärden ska ansvara för underhållet av deras lägenheter. Men de vill själva kunna bestämma när det ska ske. Det visar en unik enkätundersökning som Hyresgästföreningen i region Västra Sverige genomfört.

Enkäten, som presenterades under en boinflytandekonferens i Göteborg på torsdagen, har gjorts av SCB på uppdrag av Hyresgästföreningen och är den första i sitt slag i landet. Drygt 5 700 hyresgäster hos de allmännyttiga bolagen och de största privata hyresvärdarna i Storgöteborg fick möjlighet att besvara enkäten. Andelen svarande landade på 49,5 procent.

Annons
Även om alla resultat ännu inte är sammanställda visar undersökningen att bara var tionde hyresgäst vill ha den traditionella modellen av underhåll som innebär att lägenheten, oavsett om det behövs eller inte, ska målas och tapetseras enligt en bestämd tidsplan. Vanligen handlar det om 10-15 års intervall.
Ännu mindre populärt är VLU – valfritt lägenhetsunderhåll. Bara tre procent av hyresgästerna gillar den modellen som innebär att hyresvärden avsäger sig ansvaret för en stor del av underhållet. I stället tar hyresgästen över det ansvaret och får i gengäld en lägre hyra.
–  Det är något förvånande att inte fler kan tänka sig att ta över fastighetsägarens ansvar mot lägre hyra, säger Arnold Wittgren, näringspolitiskt ansvarig hos Hyresgästföreningen region Västra Sverige.
–    Men även yngre hyresgäster vill att fastighetsägaren tar ansvar för underhållet och det visar att den svenska modellen för hur underhållet ska skötas har en stark förankring bland hyresgästerna.
En majoritet av de tillfrågade hyresgästerna vill nämligen att hyresvärden ska ha ansvaret för lägenhetsunderhållet. Men de vill kunna bestämma när det ska ske.
Drygt var femte hyresgäst tycker att lägenhetsfonder är det bästa alternativet medan något fler föredrar HLU -hyresgäststyrt underhåll. Det innebär att det finns en tidsplan för åtgärder som målning och tapetsering. Men om hyresgästen inte anser att det behöver målas utgår en rabatt på hyran till dess att åtgärden utförs.
–  Att man gillar modellen med hyresgäststyrt underhåll är inte förvånande, säger Arnold Wittgren. Hyresgästen vet när underhållet ska ske, men kan påverka vad som ska göras och när det ska göras. Hyresgästerna vet också att underhållet utförs när de säger till.
Ett något förvånande resultat i enkäten är att många hyresgäster faktiskt inte känner till vilken modell för underhåll som deras egna hyresvärdar använder sig av. Nästan hälften av hyresgästerna hos allmännyttan och över 60 procent hos de privata värdarna svarar nej på just den frågan.
–   Det är inte alls bra, säger Arnold Wittgren. Som företrädare för hyresgästerna har vi ett särskilt ansvar för att informera om vad som gäller och vilka lagstadgade rättigheter hyresgästen har.
–  Det kan också bli frågan om att vi agerar för att fastighetsägaren i samband med uthyrning blir skyldig att informera om sitt ansvar enligt lag och om vilken modell som företaget tillämpar.
 
 

Annons
Fakta: Nackstavägen

 FAKTA: Olika modeller för underhåll
Traditionell modell: Fastighetsägaren utför underhåll av lägenheten vart 10:e-!5:e år oberoende av lägenhetens skick
 
Hyresgäststyrt underhåll (HLU): Det finns en tidsplan för underhållet. Om hyresgästen inte vill ha underhåll enligt planen utgår en rabatt på hyran till dess att underhållet utförts.
 
Fastighetsägarstyrt underhåll (även kallat behovsstyrt): Underhållet sker vid behov. Hyresgästen begär underhåll av lägenheten och fastighetsägaren avgör då om det behövs.
 
Valfritt lägenhetsunderhåll (VLU): Fastighetsägaren avsäger sig ansvaret för lägenhetsunderhållet. Hyresgästen tar över ansvaret och får i gengäld lägre hyra.
 
Fondmodell/lägenhetsfond: En del av hyran läggs i en underhållsfond. Pengarna ska gå till lägenhetsunderhållet och hyresgästen bestämmer när underhållet ska utföras.
 
Kostnaderna för lägenhetsunderhåll ingår i hyran och motsvarar enligt offentlig statistik ungefär 64 kronor per kvadratmeter lägenhetsyta och år. För en lägenhet på 65 kvadratmeter innebär det att cirka 4 200 kronor av årshyran ska gå till att underhålla lägenheten. I den summan ingår inte kostnader för akuta reparationer av sådant som går sönder utan enbart planerade åtgärder.
Källa: Hyresgästföreningen

Läs också Mimer höjer hyrorna med 5 procent – vice vd:n: ”Jag tycker att vi har landat på en nivå som är schysst” Dubbelhöjning ger årets högsta hyreshöjning hittills: ”Vi låg lägre än andra förra året” Deras hiss fastnar en gång i veckan – trots åratal av felanmälningar Marianne, Magnus och Mikael tvingas leva i förfallet hus – mitt i lyxområdet: ”Som att vi inte har människovärde” Fördubblad p-avgift efter bostadsbolagets räntesmäll – hyresgästen Nathalie: ”Känns väldigt överdrivet”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.