Larmade om att hissen stannat – kan tvingas betala 80 000 kronor
Sonja har bott i hyreshuset i Bredäng i södra Stockholm i 18 år och säger att det återkommande varit problem med husets hissar. Den mycket slitna fastigheten ägs av familjen Kamprads bostadsbolag Ikano Bostad.
I fjol underkändes åtminstone en av hissarna i samband med besiktning och belades med körförbud. Enligt besiktningsintyget fick inte hissen av säkerhetsskäl ”brukas förrän brister har åtgärdats och ombesiktning genomförts”.
I samband med en besiktning i våras bedömdes en annan av hissarna inte uppfylla säkerhetskraven. Efter att problemen åtgärdats genomfördes ny besiktning med positivt resultat.
– Men så sent som häromveckan fastnade hissen på nytt, berättar Sonja som vill vara anonym och heter något annat i verkligheten.
Tryckte på nödtelefonen
När hon strax före jul i fjol åkte samma hiss stannade den plötsligt.
– I hissen fanns då, förutom jag, bland annat en höggravid kvinna och en liten pojke. Jag tryckte på nödtelefonen och berättade för den som svarade att vi stod stilla. Personen frågade efter mitt namn, vilket jag sade, och bad oss därefter att vänta. Hjälp skulle komma.
– När hjälpen dröjde blev vi som var instängda i hissen rädda och oroliga. Några skrek och ropade efter hjälp.
Gjorde du också det?
– Jag blev rädd och minns inte allt som hände.
Efter ungefär en timme öppnades hissdörren utifrån.
– En man hjälpte oss ut. Jag vet inte vem det var, men förmodligen någon som hade hört ropen.
Fakturerades för skadegörelse
Några månader senare fick Sonja en faktura från Ikano Bostad på 79 162 kronor ”för skadegörelse på hiss och hisskorg den 18 december 2023”.
– När jag ringde bolaget och förklarade att jag inte förstört någon hiss fick jag till svar att ”vem skulle det annars ha varit” och att det bara var att betala eller berätta vem som orsakat skadorna.
– Men det vet inte jag, annat än att det inte var jag. Hissdörren öppnades av någon utifrån. Jag var inne i hissen.
När Sonja inte ville betala fakturan överlämnade Ikano Bostad den till en inkassofirma.
– Jag uppmanade henne att bestrida kravet och skrev även ett brev till hyresvärden där jag förklarade att vandalism av en hiss är ett brott som bör polisanmälas om man vill ha ett skadestånd. Bolaget drog då tillbaka kravet, berättar Jens Waldenström, jurist på Hyresgästföreningen region Stockholm.
– En hyresvärd kan inte kräva skadestånd av sina hyresgäster hur som helst. Anser Ikano Bostad att Sonja har gjort sig skyldig till skadegörelse bör bolaget polisanmäla saken och inom ramen för en eventuell brottmålsprocess yrka på skadestånd. Ett annat alternativ är att stämma Sonja civilrättsligt och den vägen få fastställt om och vad hon i sådana fall är skyldig att betala. Ikano Bostad väljer att i stället skicka inkassobrev efter inkassobrev. Dessutom på allt högre belopp.
Bestrider fakturan
Den senaste fakturan – som även den har bestridits av Sonja – är på 83 702,40 kronor. 79 162 kronor utgör skadestånd, 4 360,40 öre ränta och 180 kronor oklara kostnader och avgifter.
– Det enda Sonja kan göra är att fortsätta att bestrida kraven mot henne. Väljer Ikano Bostad till slut att ta detta till domstol behöver de kunna förklara varför hon ska betala och även styrka att hon förstört hissen. Då räcker det inte att bara påstå saker. Jag kommer att vara hennes ombud, säger Jens Waldenström.
Har du varit med om något liknande tidigare?
– Aldrig. Det händer att folk fastnar i hissar. Men jag har aldrig varit med om att en hyresgäst behöva betala 80 000 kronor för att ha larmat om att en hiss har stannat.
Svarar via mejl
Ikano Bostad vill inte ställa upp på en intervju med motiveringen att det är ett pågående ärende.
I ett mejl till Hem & Hyra skriver bolagets kommunikationschef Charlotte Kjellberg bland annat:
”När vi upptäcker en skada i våra fastigheter, genomför vi alltid en utredning av skadans orsak. I det här fallet har vår utredning visat att hyresgästen, tillsammans med andra kopplade till lägenheten, agerat på ett sätt som resulterat i skadan. Vi har förståelse för att personer reagerar olika i stressade situationer, men även om det rört sig om en stressad situation kan man som hyresgäst ändå vara ansvarig för en skada.”
”Vår bedömning är att hyresgästen är ansvarig för skadan, och därför har vi skickat ett formellt krav samt informerat hyresgästen om att vända sig till sitt hemförsäkringsbolag. Om hyresgästen har en hemförsäkring betraktar vi ärendet som ett rent försäkringsärende.”
”I väntan på vår dialog med försäkringsbolaget har vi sedan tidigare valt att pausa fakturan tills ärendet är utrett”.
Jens Waldenström:
–Jag tycker det är anmärkningsvärt att man i stället för att kommunicera väljer att skicka en bestriden faktura till inkassobolag, inte en utan två gånger, efter det ursprungliga bestridandet.