Lättare få anstånd med hyran i coronatider
När Hudiksvallsbostäder har som mest besökare runt månadsskiftena, då nycklar ska lämnas in och ut, flyttar företaget kontoret utomhus för att undvika smittspridning.
Det är ett exempel på hur de kommunala bostadsföretagen i länet tvingats anpassa sig efter coronaviruset.
– Visst är den en märklig tid, konstaterar vd:n Nils-Erik Blomdahl.
Som alla andra så kallade allmännyttor i länet har Hudiksvallsbostäder dragit ned underhållet inne i lägenheterna till ett minimum. Istället prioriteras jobb som kan göras utomhus.
– Sprutar det vatten i en lägenhet går vi in. Men allt som inte är akut får vänta.
Hoforshus har tydliga regler för vad som gäller när hyresgästerna gör felanmälningar som bedöms akuta. Då ska de som bor i lägenheten gå ut senast en timme innan reparatören kliver in.
Samtliga tio kommunägda bostadsföretag har restriktioner för besök på de egna kontoren. Bollnäs Bostäder har gått längst genom att tills vidare stänga både huvudkontoret och bovärdskontoren för besökare.
Flera av företagen har förberett en mjukare hållning gentemot hyresgäster som blivit av med jobbet till följd av permitteringar eller uppsägningar i coronavirusets spår.
Gavlegårdarna i Gävle har tills vidare tagit bort regeln om högst två anstånd med hyran per år och med minst sex månaders mellanrum.
– Vi vet att många riskerar att bli av med jobbet och hamna i glapp mellan olika ersättningsformer när handläggningstiderna är långa. Då vill vi vara mer generösa och extra flexibla, säger bostadskonsulenten Roberth Krantz.
Något som innebär att en hyresgäst som har tillfälliga problem med att betala hyran nu kan få flera anstånd i rad eller möjlighet att dela upp betalningen på flera månader under förutsättning att det är en person som är beredd att ta ansvar för situationen.
– Hittills har vi dock inte märkt att det blivit någon ökning av vare sig obetalda hyror eller inkassoärenden. Ännu så länge ser det ganska normalt ut, säger Roberth Krantz.
Ockelbogårdar har också förberett en mjukare linje och uppmanar på sin hemsida hyresgäster som har svårt med betalningen att snabbt höra av sig.
”Vi löser det tillsammans”, skriver Ockelbogårdar.
Sandvikenhus har samma inställning. Vid betalningsproblem till följd av permitteringar eller uppsägningar uppmanas hyresgästerna höra av sig för att lägga upp en plan.
Hos Faxeholmen i Söderhamn anser man inte att regelverket behöver mjukas upp med anledning av coronan.
– Vi har en generös inställning i vanliga fall och vi kommer att hjälpa till när personer får svårt att betala hyran, säger marknadschefen Anette Nord.
Här är några exempel på vad allmännyttorna i Gävleborg gör för att skydda hyresgäster och den egna personalen:
Sandvikenhus: Omprioriteringar i rustprojekt i Norrsätra, Storvik och Nya Bruket för att skydda +70-åringar.
Hudiksvallsbostäder: Har infört nya städrutiner med fokusering på kontaktytor.
Gavlegårdarna, Gävle: Nyckellämningen arrangeras för närvarande utomhus.
Aefab, Ovanåker: Släpper endast in besökare med akuta ärenden i sina lokaler.
Nordanstig Bostäder: Uppmanar hyresgästerna att tills vidare inte anmäla fel som inte är akuta.
Ljusdalshem: Prioriterar kundkontakter via telefon eller mejl.
Faxeholmen, Söderhamn: Skjuter upp planerade åtgärder i lägenheter där det är möjligt.
Bollnäs Bostäder: Har stängt huvudkontor och bovärdskontor för besökare.
Ockelbogårdar: Håller receptionen stängd för icke bokade besökare.
Hoforshus: Alla arbetsordrar som inte är av akut karaktär märks numera med ”efter corona”.