Annons

Lättare få anstånd med hyran i coronatider

Gävleborg Svårt att betala hyran på grund av coronaeffekter? Då lovar flera av de kommunala bostadsföretagen i Gävleborg att visa extra hänsyn. Gavlegårdarna har exempelvis tillfälligt slopat sin regel om högst två anstånd per år.
Foto: Gry Ellebjerg/Lena Mattsson
Roberth Krantz, bostadskonsulent på Gavlegårdarna, säger att företaget vill agera extra generöst och flexibelt i ärenden som rör betalningsproblem nu när många riskerar att bli av med sina jobb på grund av coronapandemin.

När Hudiksvallsbostäder har som mest besökare runt månadsskiftena, då nycklar ska lämnas in och ut, flyttar företaget kontoret utomhus för att undvika smittspridning.

Det är ett exempel på hur de kommunala bostadsföretagen i länet tvingats anpassa sig efter coronaviruset.

Läs ocksåVärden måste fräscha upp köket – eller betala 40 000 kronor

– Visst är den en märklig tid, konstaterar vd:n Nils-Erik Blomdahl.

Som alla andra så kallade allmännyttor i länet har Hudiksvallsbostäder dragit ned underhållet inne i lägenheterna till ett minimum. Istället prioriteras jobb som kan göras utomhus.

– Sprutar det vatten i en lägenhet går vi in. Men allt som inte är akut får vänta.

Läs ocksåJamie fick ett hem till slut: "Jag gick runt och kände på saker för att försäkra mig om att det var mitt"En ung man i mörkblå jacka. rosa T-shirt och svarta mjukbyxor står i en port och håller upp dörren med högerhanden. Den andra har han i byxfickan. Dörren är vit och huset är ett grönmålat trähus. Han ler lätt och tittar i n i kameran. Rödlätt hår.

Hoforshus har tydliga regler för vad som gäller när hyresgästerna gör felanmälningar som bedöms akuta. Då ska de som bor i lägenheten gå ut senast en timme innan reparatören kliver in.

Samtliga tio kommunägda bostadsföretag har restriktioner för besök på de egna kontoren. Bollnäs Bostäder har gått längst genom att tills vidare stänga både huvudkontoret och bovärdskontoren för besökare.

Annons

Flera av företagen har förberett en mjukare hållning gentemot hyresgäster som blivit av med jobbet till följd av permitteringar eller uppsägningar i coronavirusets spår.

Läs ocksåHyreschock för ukrainska flyktingar i Uppsala: "Jag har varit jättestressad"Mankan Thorneus i mörka kläder lyfter en resväska inne på å Refugee Support Uppsalas humanitära hjälpcenter på Norrtäljegatan. Flyktingar från Ukraina har haft svårt att klara chockhöjda hyror och retroaktiv hyra.

Gavlegårdarna i Gävle har tills vidare tagit bort regeln om högst två anstånd med hyran per år och med minst sex månaders mellanrum.

– Vi vet att många riskerar att bli av med jobbet och hamna i glapp mellan olika ersättningsformer när handläggningstiderna är långa. Då vill vi vara mer generösa och extra flexibla, säger bostadskonsulenten Roberth Krantz.

Något som innebär att en hyresgäst som har tillfälliga problem med att betala hyran nu kan få flera anstånd i rad eller möjlighet att dela upp betalningen på flera månader under förutsättning att det är en person som är beredd att ta ansvar för situationen.

– Hittills har vi dock inte märkt att det blivit någon ökning av vare sig obetalda hyror eller inkassoärenden. Ännu så länge ser det ganska normalt ut, säger Roberth Krantz.

Ockelbogårdar har också förberett en mjukare linje och uppmanar på sin hemsida hyresgäster som har svårt med betalningen att snabbt höra av sig.

Annons

”Vi löser det tillsammans”, skriver Ockelbogårdar.

Sandvikenhus har samma inställning. Vid betalningsproblem till följd av permitteringar eller uppsägningar uppmanas hyresgästerna höra av sig för att lägga upp en plan.

Hos Faxeholmen i Söderhamn anser man inte att regelverket behöver mjukas upp med anledning av coronan.

– Vi har en generös inställning i vanliga fall och vi kommer att hjälpa till när personer får svårt att betala hyran, säger marknadschefen Anette Nord.

Här är några exempel på vad allmännyttorna i Gävleborg gör för att skydda hyresgäster och den egna personalen:

Fakta: Coronaanpassning

Sandvikenhus: Omprioriteringar i rustprojekt i Norrsätra, Storvik och Nya Bruket för att skydda +70-åringar.

Hudiksvallsbostäder: Har infört nya städrutiner med fokusering på kontaktytor.

Gavlegårdarna, Gävle: Nyckellämningen arrangeras för närvarande utomhus.

Aefab, Ovanåker: Släpper endast in besökare med akuta ärenden i sina lokaler.

Nordanstig Bostäder: Uppmanar hyresgästerna att tills vidare inte anmäla fel som inte är akuta.

Ljusdalshem: Prioriterar kundkontakter via telefon eller mejl.

Faxeholmen, Söderhamn: Skjuter upp planerade åtgärder i lägenheter där det är möjligt.

Bollnäs Bostäder: Har stängt huvudkontor och bovärdskontor för besökare.

Ockelbogårdar: Håller receptionen stängd för icke bokade besökare.

Hoforshus: Alla arbetsordrar som inte är av akut karaktär märks numera med ”efter corona”.

Corona i Hyressverige
Läs också Sadeta hann inte flyttstäda innan värden ringde polis - stämdes på 500 000 kronor Bostäder i Borås evakuerar vanskötta hyreshuset på Norrby – hyresgästen Ulf: "Jättetacksam"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.