Lena tog fajten om lyhördheten – därför får hon ersättning av värden
– Huset är från 1952. Jag är väldigt förtjust i både området och min lägenhet. Här är välplanerat med fantastisk planlösning och även utsikt. Men tyvärr är ljudisoleringen minst sagt undermålig, säger Lena Palm.
Hon bor på sjunde våningen på Rundradiogatan i Västra Frölunda, där hon bott sedan 1992.
I långa perioder har det fungerat bra, men 2013 blev det problem. Lena Palm, som beskriver sig själv som ljudkänslig sedan hon gick in i väggen på 1990-talet, fick en barnfamilj som grannar under sig.
Huset ägs av det kommunala bostadsbolaget Poseidon. När Lena Palm inte fick gehör därifrån gick hon till miljöförvaltningen som gjorde ljudmätningar.
– Familjen under var med på det, och gjorde vanliga vardagsljud under tiden. Dammsög, stängde dörrar och skåp. Inspektörerna var förvånade. Till och med när grannarna stängde skåp och lådor tyst hördes det upp, och stängde de på vanligt vis låg det över gränsvärdena, säger Lena Palm.
Men trots att hon nu hade lyhördheten svart på vitt hävdar hon att Poseidon inte agerade.
– De har förhalat, förnekat, fördröjt och låtit bli att svara, säger Lena Palm.
Under tiden flyttade barnfamiljen ut och en annan familj, enbart bestående av vuxna, flyttade in under henne. Lena Palm säger att problemen fortsatte på ungefär samma vis. Skillnaden var att det nu uppstod en konflikt mellan henne och grannarna.
Lena Palm tog hjälp av Hyresgästföreningen och till sist gjorde Poseidon en rad åtgärder i lägenheten under henne. Bytte låskistor i dörrarna, satte in tystgående lådor i köket, skumgummilister i skåpen med mera.
– Egentligen är det underhållsåtgärder som skulle behöva göras i hela huset. Ja, troligtvis i stora delar av hela allmännyttan, säger Lena Palm.
Familjen under flyttade och 2018 tyckte Lena Palm att det blev tyst och lugnt igen. Men hon ville ha ersättning för de fem år som problemen pågått, för hinder och men i nyttjanderätten.
Poseidon sade nej, och först sedan Lena kontaktat bolagets styrelseordförande nåddes en förlikning i hyresnämnden.
Lena Palms ursprungliga krav på över 100 000 kronor prutades ner till 35 000 kronor plus nedsatt hyra med 500 kronor i månaden under ett års tid. Totalt 41 000 kronor. Dessutom ska hon få en varmluftsugn installerad utan extra hyreskostnad.
– Jag är nöjd. Även om jag hade begärt mer så har jag fått upprättelse, det är lite plåster på såren, säger Lena Palm.
Att hon kunnat få rätt anser hon beror på att hon haft god dokumentation. Dels hade hon mätningarna från miljöförvaltningen, dels har hon sparat alla felanmälningar och all korrespondens sedan 2013.
– Framförallt är jag påläst hur samhället fungerar. Det finns antagligen många hyresgäster med de här problemen, men man kan inte förvänta sig att alla ska ha samma tid, intresse och kunskap som jag. Många hade kanske blivit skrämda av bolagets motstånd. Men jag blir bara mer motiverad, även om det kostat mycket energi. Samtidigt vill jag poängtera att jag tycker bra om min hyresvärd på många andra sätt och jag önskar ha en bra dialog.
Du har tidigare fått Poseidon att byta ut bullrande fläktar i huset. Hur kommer det sig att du inte bara valt att flytta istället?
– Jag har flyttat flera gånger tidigare för att jag varit störd av buller. Jag har inte lust att göra det fler gånger. Hur ska jag veta att det blir lugn och ro på nästa ställe i så fall?
Poseidons distriktschef Chreismer Ericzon har en delvis annorlunda bild av sakernas tillstånd. Han förnekar inte att äldre hus är mer lyhörda, men menar att det inte finns ett generellt bullerproblem i husen på Rundradiogatan.
– Vi har cirka 400 hyresgäster i de husen och har inte fått in klagomål i den omfattningen från någon annan hyresgäst under åren. Vi har gjort allt vi kunnat för att isolera hennes lägenhet. Hon har även fått hjälp att byta lägenhet tidigare eftersom hon upplevde att hon var störd. Men trots det upplevde Lena fortfarande att hon stördes av ljud, säger Chreismer Ericzon.
Ni gick ändå med på att betala ersättning. Varför, i så fall?
– Vi hade kunnat driva det vidare till tingsrätten, men vi tog beslutet att ingen vinner på det. Vi ville istället hitta en lösning som innebär lugn och ro för alla. Så efter många år av diskussioner valde vi att enas om en förlikning.
Tony Andersson är Poseidons boendeutvecklare i Frölunda och medverkar också vid intervjun. Han menar att den som bor i ett flerfamiljshus måste finna sig i vissa saker.
– Man får acceptera lite liv och rörelse. En barnfamilj kanske är uppe och springer vid sjutiden på morgonen. En äldre person tittar på tv med lite högre volym. Det är skillnad på sådana ljud och på bråk, skrik eller hög musik, säger Tony Andersson.
Chreismer Ericzon:
– Ingen vill bli störd i sitt hem och grannar vill inte heller anklagas för att störa andra när man lever ett vanligt liv. Här har vi haft en situation där synen på vad som är en störning och inte skapat irritation och konflikt mellan grannarna. Vår förhoppning är som sagt att alla ska få lugn och ro med den här lösningen.
Samtidigt är äldre hus betydligt mer lyhörda än vad som accepteras i nybyggen. Miljöförvaltningen konstaterade att ljuden låg över gränsvärdena. Skulle det behövas generella åtgärder i det äldre beståndet?
– Om en hyresgäst har klagomål så tar vi självklart åt oss det. Men vi har inget program för standardhöjningar, nej. I flerfamiljshus bor man nära sina grannar, så man behöver ha en viss acceptans för andras sätt att leva, säger Chreismer Ericzon.
Men Lena Palm håller inte med om resonemanget.
– Miljöbalken ska följas och det har inte Poseidon gjort i tillräcklig omfattning i mitt ärende. En hel del störningar måste man stå ut med, javisst, men att ha lugn och ro i sin bostad är en fråga om livskvalitet och även en rättighet. Buller är inget litet problem i samhället. Tvärtom visar omfattande forskning att det är ett folkhälsoproblem.