Därför måste du leva utan bil – så här reser vi i framtiden
Tidig morgon år 2045 och Abdurahman Abdullahi kikar i en app hur han bäst tar sig till jobbet. Förslaget är att en självkörande bil hämtar och tar honom till pendeltåget. Efter tåget väntar en bokad elcykel och han trampar den sista kilometern. I månadsslutet betalar han alla sina olika resor på en och samma räkning.
Vi är inte där än men framtidsversionen ligger inte mer än cirka 20-30 år fram.
Dagen då Abdurahman köpte sin första bil väcker minnen.
– Det var en otrolig frihetskänsla. Jag var fri att köra till olika ställen och träffa kompisar.
Då var han i 25-års åldern. Bilen är fortfarande lika viktig men på andra sätt. Som frilansande tolk åker han kontinuerligt från Helsingborg till Lund med omnejd, ibland med kort varsel. Flera dagar i veckan kör han barn till fotbolls-, boxning- och taekwondoträningar. Han packar ofta in matkassar i bilen efter handlingar. Ibland kör familjen till äventyrsland i Skåne och Halland.
Så måste vi leva och bo i framtiden
Den livsstilen delar han med många andra svenskar. Enligt Trafikanalys finns nära fem miljoner personbilar i landet, men enligt forskare och bedömare står vi infor ett stort skifte. Senast 2045 ska vi leva och bo utan att släppa ut koldioxid eller andra växthusgaser. Trafiken står får en tredjedel av Sveriges skadliga klimatutsläpp och den privatägda bilen måste skrotas.
Så i framtiden äger vi inte bilar. Istället promenerar vi mycket mer och vid behov delar grannarna på en mix av miljövänliga fordon och köper dem som vilken annan tjänst som helst. I ett bostadsprojekt i Trollhättan ingår tjänster i hyran. Så kanske det är en lösning.
– Tjänsterna måste vara så attraktiva att de överträffar allt du har i dag. De måste vara billiga, fräscha och bekväma, säger Eilert Johansson som är affärs- och innovationschef på forskningsinstitutet RISE.
Självkörande bilar och bilpooler
Vanan att äga bil är stark och en del av samhällsstrukturen. Eilert Johansson är en de som nu sitter och skissar på hur ett livspussel utan bil ska lösas. Andra personer sitter bland annat på kommuner, myndigheter, universitet, biltillverknings- och innovationsföretag. I ekvationen finns miljövänliga fordon som elcyklar, pendeltåg, taxi, elsparkcyklar, lådcyklar, självkörande bilar och bussar, samt bilpooler. Går ekvationen ihop kan effekterna bli grönare städer, mindre trängsel, förbättrad hälsa och bättre privatekonomi.
Tanken är att alla färdmedel samlas på en plattform, som i en app, så att du bara genom ett fåtal klick kan betala och ta dig dit du vill via olika fordon. Extra tankeverksamhet läggs på det som benämns som den sista kilometern. Kollektivtrafiken kan vara hur utbyggd som helst men om det inte är bekvämt och går snabbt att ta sig dörr till dörr kan allt fallera.
”Jag tror att marknaden kan explodera”
Bland annat därför tror Eilert Johansson att den dagen som självkörande fordon kan hämta vid porten eller dörren kan bli ett genombrott. Den dagen kan vara här om cirka tio år.
– Jag tror att marknaden kan explodera när tekniken är mogen och en självkörande bil, med en hastighet av 30-40 kilometer i timmen, kan köra själv från en bilpool och plocka upp dig utanför porten – sedan kanske du tar över och kör på vanligt sätt. Då kan det funka rent praktiskt.
Abdurahman Abdullhai bor på Drottninghög i Helsingborg. Området byggdes under miljonprogramsåren med stora parkeringsplatser i ytterkanterna. Här bor cirka 3 000 personer och det finns cirka 430 bilar registrerade (på personer mellan 20-64 år). Här pågår en studie om invånarnas förhållande till den ägda bilen och man försöker hitta nycklar till förändring.
– Vi ser att trygghetsaspekten är väldigt viktig för att till exempel låta barnen cykla eller när man själv åker buss. Integritet är också en fråga som kommer med den digitala välden. Ekonomin är viktig, men bara till viss del. Många är beredda att betala mycket för sina fordon, säger Susanne Duval Innings, strategisk infrastrukturplanerare i Helsingborg stad.
”Omöjligt sia om framtiden”
Tekniken driver på men här vill man framför allt få ett grepp om vanliga människors behov och värderingar. Samtidigt som man ser att många är positiva till att dela fordon kan den egna bilen vara en statussymbol, del av en professionell identitet eller ett måste, även för människor som vill äga färre bilar.
– Jag tycker att det är omöjligt att sia om framtiden, det finns flera olika scenarier. Därför måste vi pröva oss fram.
Projektet är ett samarbete mellan fler aktörer – Volvo cars, Högskolan i Halmstad, Göteborgs stad, Helsingborgs stad, Västtrafik och Skånetrafiken
Abdurahman Abdullhai är öppen för andra sätt att ta sig runt men idag skulle vissa saker vara svårt. Att åka kollektivt betyder dubbla restider. Svårast skulle vara att inte själv skjutsa barnen till deras aktiviteter.
– När de är små vill jag helst inte att någon annan kör dem. Det känns inte tryggt och skulle de åka buss kan vad som helst hända.
Alla har sin egen relation till bilen och den betyder olika saker under olika perioder i livet. Hermina Rogosic, som också bor på Drottninghög, kommer även hon ihåg frihetskänslan när hon fick körkort och sedan köpte en bil. Under några år betydde den otroligt mycket då hennes man var sjuk och inte ville åka kollektivt och varje år körde de ner till Kroatien för att träffa släkt och vänner.
Nu är hon över 80 år och så långt kör hon inte längre men väl till kvällsmiddagar hos dottern i Bjuv och ganska ofta tar hon bilen på morgonen och äter frukost med sin sons familj som bor i Landskrona. Andra viktiga resor är till sin mans begravningsplats lite utanför stan och när hon storhandlar.
– Än i dag tycker jag om att köra. Det är fortfarande en frihetskänsla.
”Inte en chans att ha råd att köpa”
I samhällsdebatten kan man få intrycket av att elbilar och teknik kommer att lösa klimatkrisen. Hermina Rogosic har gärna elbil men med aktuella prislappar har hon ”inte en chans att ha råd att köpa”. Enligt Eilert Johansson löser man heller inte krisen med att alla skaffar elbil.
– Det kan vara ett steg på vägen tills man når fram till ett annat sätt att leva. Man ska vara medveten om att en elbil minskar utsläppen men de blir inte noll och så fort den är klar har den en stor miljöskuld från tillverkningen. Och även om den skulle gå på miljövänlig el krävs det utsläpp för att tillverka solpaneler och vindkraftverk.
Sveriges riksdag har beslutet att landet ska ha nettonoll i utsläpp 2045.
Hur många äger sin bil 2045?
– Mycket färre än idag men hur mycket är omöjligt att svara på. Några har fortfarande bil, till exempel på landsbygden men å andra sidan kanske grannar har gått samman och äger en ihop. I många stora städer i världen ser vi att delade tjänster, som bilpooler, växter och att det finns en marknad. På Söder i Stockholm syns en tydlig beteendeförändring där bilägandet minskar dramatisk. Men det är klart, tillsammans med andra idealister, t-bana och allt inom räckhåll är det lätt att vara utan bil. Det är betydligt svårare på andra håll, men det pekar ändå mot en riktning. Om 10-15 år kan det ha spridit sig till Helsingborg, säger Eliert Johansson.
Läs vidare:
Bilpool eller egen bil – så här räknar du på vad som är bäst för dig
Hyresvärdar öppna för bilpooler – men intresset svagt utanför storstäderna
Självkörande bilen kan rädda klimatet – eller förstöra det
Här ska bil och cykel ingå i hyran
Sveriges riksdag har beslutat att landet ska vara klimatneutralt 2045. Det betyder att inom Sveriges gränser ska utsläppen vara 85 procent lägre än basåret 1990. Resterande utsläpp ska kompenseras, till exempel med åtgärder för att mark ska suga upp mer koldioxid. (att målet bygger på att en så stor del ska kompenseras med osäkra metoder har kritiserats, bland annat i en granskning av Dagens Nyheter i somras).
Enligt Naturvårdsverket behöver utsläppningsminskningen årligen vara 5-8 procent.